کپک زدن مربای توت فرنگی

کپک زدن مربای توت فرنگی بی‌ علت نیست! راه‌های جلوگیری از آن چیست؟

طرفداران خوردن مربا در صبحانه؛ ممکن است مدتی پس از نگه‌داری مربای توت فرنگی در یخچال، با کپک زدن آن رو به رو شوند. در این مقاله علت کپک زدن مربای توت فرنگی و راه‌های جلوگیری از آن را توضیح می‌دهیم.

کپک چگونه ایجاد می‌شود؟

کپک نوعی قارچ است که هاگ‌های ریز تولید می‌کند. این هاگ‌ها که حاوی ماده محرک و آلرژی زاست به قدری کوچک است که بدون این که متوجه شویم، آن را استنشاق می‌کنیم. چگونه به سلامت ما آسیب می‌رسانند؟
در زمان استنشاق کردن، هاگ‌ها می‌تواند باعث آزار چشم، بینی و گلو، سرفه، خس خس سینه و واکنش‌های آلرژی‌زا شود. علاوه بر آن علایم آسم را تشدید می‌کند. افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند با قرار گرفتن در معرض کپک، خطر بروز عفونت سیستم ایمنی آنان افزایش پیدا می‌کند.

آیا مربای کپک زده خطرناک است؟

قبل از توضیح دادن درباره علت کپک زدن مربای توت فرنگی؛ به یک سوال فراگیر پاسخ می‌دهیم. آیا مربای کپک زده خطرناک است؟
بر خلاف نان کپک زده که مصرف آن بسیار خطرناک است و در صورت کپک زدن بخش کوچکی از آن باید همه آن را دور ریخت؛ مربای توت فرنگی را می‌توان با شرایطی استفاده کرد.
اگر مربا کپک زد، می‌توانید بخش کپک زده را کمی بیشتر جدا کرده و مابقی را مصرف کنید. البته اگر مربا بیش از حد کپک زده بود؛ آن را دور بریزید.
همچنین توصیه می‌شود بعد از برداشتن کپک سطحی، بقیه آن را بجوشانید تا هم مربا ضدعفونی شده و هم غلظت آن افزایش پیدا کند. در ضمن هیچ وقت مربا را درون ظرف خیس نریزید.

دلیل تغییر رنگ مربا

نکته دیگری که در مورد انواع مربا ها وجود دارد، تیره شدن رنگ میوه‌ها بعد از تبدیل آن‌ها به مربا یا حتی بعد از نگهداری از این محصولات برای چند ماه است. این تغییر رنگ و تیرگی هم طبیعی است.
زمانی که میوه‌ها برش می‌خورند، رنگدانه‌های موجود در آن‌ها هم پاره می‌شوند و در معرض نور و اکسیژن قرار می‌گیرند. اکسیژن موجود در هوا می‌تواند باعث تغییر رنگ آنتوسیانین‌ها، کاروتنوئیدها و رنگدانه‌های موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها شود و به نوعی، اکسیده شدن آن‌ها را در پی داشته باشد.
حالا هر چقدر که میوه‌های برش خورده بیشتر در معرض هوا، نور و حرارت قرار بگیرند، امکان تغییر رنگ آن‌ها هم بیشتر خواهد بود و نمی‌توانیم از این تغییر رنگ جلوگیری کنیم. این تغییر رنگ نشانه فساد نیست و مشکلی را برای مصرف‌کننده ایجاد نخواهد کرد اما به هر حال از ارزش غذایی میوه کاسته خواهد شد.

علت کپک زدن مربای توت فرنگی

یکی از دلایل کپک زدن مربا، نگهداری مربا در جاهای گرم است. اگر مربا توت فرنگی را در خانه درست کرده‌اید و پس از مدتی کپک زد؛ به این دلیل است که در زمان پخت به حد کافی قوام نیامده است، در این صورت بعد از مدتی رقیق و ترش می‌شود و سپس کپک می‌زند.
اگر مربا چند روز پس از پخت، کمی رقیق شد، مربا را دوباره بجوشانید بدهید تا شربت قوام بیاید و مربا یا شربت قدری غلیظ‌تر شود. می‌توان با ریختن مقداری شکر و جوشاندن مجدد از فاسد شدن بیشتر آن جلوگیری کرد. در یخچال نگه داشتن مربا هم به کپک نزدن آن کمک می‌کند.

راه‌های جلوگیری از کپک زدن مربا

برای جلوگیری از کپک زدن انواع مربا هنگام سرو کردن یا هم زدن از قاشق چوبی تمیز استفاده کنید و اگر در منزل مربا تهیه می‌کنید، ابتدا اجازه دهید مربا خنک شود. سپس آن را در ظرف مناسب ریخته و قبل از بستن درمربا یک ورق آلومینیوم روی شیشه بکشید و سپس درآن را ببندید تا به این وسیله مانع ورود هوا به داخل ظرف و کپک زدن مربا شوید.
روش دیگری که مانع از کپک زدن مربا می‌شود، استفاده از کاغذ پرگامان یا همان کاغذ روغنی است که می‌توان در سطح مربا قرار داد. با این کار نیز مانع از رسیدن هوا به مربا می‌شوید و از کپک زدن آن جلوگیری می‌کنید. در مقاله‌ای در مورد مربا و هر چیزی که باید در مورد آن بدانید مطلبی منتشر کرده‌ایم یا برای گرفتن تلخی مربای بالنگ ترفندهای زیادی وجود دارد که پیشنهاد می‌شود، مطالعه کنید!

کپک زدن مربای توت فرنگی

پیشنهاد ویژه

انتخاب مربای توت فرنگی چین چین، بهترین گزینه به جای مربای خانگی است که به دلیل پخت پیشرفته؛ احتمال کپک زدن آن بسیار پایین است. مربای توت فرنگی چین چین از بهترین و مرغوب‌ترین توت فرنگی‌ها دستچین می‌شود و به سلامت مصرف‌کنندگان اهمیت می‌دهد که همین امر موجب شده، چین چین افتخار این را داشته باشد که برند محبوب مصرف‌کنندگان در سال ۱۳۹۸ معرفی شود.

برای مطالعه منبع مقاله کلیک کنید.