مربای بالنگ

گرفتن تلخی مربای بالنگ

مربای بالنگ از جمله مرباهایی است که استفاده از آن بیشتر بین ایرانی‌ها رایج است. نکته بسیار مهمی که در مورد مربای بالنگ وجود دارد و در هنگام پخت باید به آن توجه داشت، طعم تلخی است که برای مربا خیلی مطلوب و خوشایند نیست. با این مطلب همراه باشید تا با طرز پخت و همچنین گرفتن تلخی مربای بالنگ آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه مربای بالنگ

  • ۲ عدد بالنگ
  • شکر به اندازه وزن بالنگ
  • ۴/۱ لیوان گلاب
  • زعفران به مقدار لازم

مراحل تهیه مربای بالنگ

  • بالنگ‌هایی که برجستگی کمتری روی پوستشان دارند انتخاب کنید تا پوست کندن آن‌ها راحت‌تر باشد. از آنجایی که علت تلخی مربای بالنگ همین پوست‌ها هستند، عده‌ای ترجیح می‌دهند که بالنگ‌ها را به طور کامل پوست بگیرند. اما توصیه می‌شود برای اینکه عطر و بوی مربا بیشتر شود کمی از پوست‌ها را نگه دارید. بالنگ‌ها را برای تهیه مربا خرد کنید.
  • بالنگ‌ها را وزن کنید تا میزان شکر مورد نیاز مشخص شود. بالنگ‌ها و شکر را به همراه ۴ لیوان آب بجوشانید. سپس تا زمانی که ترکیب به حالت مربا در بیاید آن را در حرارت متوسط بپزید، این کار حدود ۱ ساعت طول خواهد کشید.
  • پس اینکه ترکیب به حالت مربا درآمد، زعفران و گلاب را به مربا اضافه کنید و بعد از دو یا سه بار قل زدن مربا، ظرف را از روی حرارت بردارید.
  • در پایان پس از سرد شدن مربا، آن را در ظروف مخصوص بریزید.

مربای بالنگ چین چین

اما برای گرفتن تلخی بالنگ باید چه کار کنیم؟

همانطور که گفته شد برای اینکه مربا عطر و بوی بهتری داشته باشد بالنگ را به طور کامل پوست نمی‌گیریم که این کار باعث ایجاد طعم تلخ در مربا خواهد شد. برای گرفتن تلخی مربای بالنگ باید قبل از پختن مربا، بالنگ‌ها را در قابلمه‌ای حاوی آب روی حرارت متوسط قرار دهید و بگذارید آب به جوش بیاید. سپس آب را برای ۱۰ دقیقه بجوشانید. بالنگ‌ها را از ظرف خارج کنید و با آب سرد آبکشی کنید، با دستتان بالنگ‌ها را فشار دهید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود، سپس آن‌ها را مجدداً به ظرف بازگردانید. برای گرفتن تلخی مربای بالنگ توصیه می‌شود این کار را ۲ تا ۵ بار انجام دهید. توجه داشته باشید مدت زمان جوشاندن آب نباید بیشتر از ۱۰ دقیقه شود و هرچه مقدار آب بیشتر باشد تلخی مربا کمتر خواهد بود.

البته راه ساده‌تر داشتن یک مربای بالنگ خوش‌طعم این است که خود را درگیر پختن و مسائل دیگر نکنید و مربای بالنگ چین چین را تهیه کنید و با اطمینان خاطر از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید و از فواید خوردن مربا در صبحانه بهره ببرید.

چنانچه قصد دارید طرز تهیه رسپی هیجان انگیز آلبالو پلو با مربای آلبالو  را مشاهده کنید به صفحه اینستاگرام چین چین مراجعه کنید.