چرا بدنسازها روزانه زیتون مصرف می‌کنند؟

از زمان‌های بسیار دور مردم با خواص خوراکی و درمانی زیتون آشنا شدند. این آشنایی به حدی بود که زیتون همیشه بخشی اصلی از سفره مردم بوده و هست. اکنون از هر کسی در مورد زیتون سوال بپرسید، قطعا خواص آن را می‌شناسد؛ با این وجود زیتون به حدی خاصیت خوراکی و درمانی دارد که یقینا هر کسی را نمی‌توان یافت که با همه این خاصیت‌ها آشنایی داشته باشد.

علاوه بر استفاده روزانه مردم، زیتون در بین اقشار خاصی از جامعه محبوبیت بالایی دارد. روزانه پزشکان زیادی از پزشکان طب سنتی گرفته تا متخصصان پوست و مو و داخلی، زیتون را به عنوان یک ماده طبیعی و درمانی مفید تجویز می‌کنند. در رستوران‌ها و در کنار غذاها زیتون می‌بینیم و صد البته بدنسازهای حرفه‌ای در رژیم غذایی خود زیتون مصرف می‌کنند. در ادامه علاوه بر شناخت بیشتر زیتون و خواص آن می‌خواهیم بدانیم که چرا بدنسازها روزانه زیتون مصرف می‌کنند؟

انواع زیتون و کشورهای تولید کننده

اگر خوب دقت کرده باشید، هنگام خرید زیتون به طور کلی دو رنگ زیتون سبز و زیتون سیاه به ما معرفی می‌شود. زیتون سبز زیتون نارس و زیتون سیاه زیتون رسیده است. ممکن است در بازار زیتون‌هایی با ترکیب رنگ سبز، زرد، قرمز و بنفش هم دیده باشید. این زیتون‌ها هنوز نارس هستند و اگر فرصت کافی داشتند، بر روی درخت به رنگ سیاه تغییر رنگ می‌دادند.

زیتون گونه‌های متفاوتی دارد. کشورهای متفاوتی در حال پرورش و صادرات زیتون هستند. اسپانیا بزرگ‌ترین تولید‌کننده زیتون در جهان است. ایتالیا، فرانسه، ایران، شیلی، آمریکا و قطعا برخی کشورهای دیگر هم در حال تولید زیتون هستند. گونه‌های متفاوت زیتون در کشورهای مختلف نام‌های خاص خود را دارند. آلفونسوس، هالکید، پیچولی، میسیون و پوننتین از جمله نام‌های زیتون در کشورهای مختلف هستند.

خواص خوراکی و درمانی زیتون

زیتون میوه‌ای پرخاصیت با طعمی بسیار تلخ است که به صورت مستقیم و بدون فرآوری نمی‌توان آن را مصرف کرد. این میوه هسته و گوشت اطراف هسته دارد و حتی در حالت رسیده هم طعمی تلخی دارد. به همین دلیل در زمان گذشته به روش‌های سنتی و با استفاه از نمک و سود آن را فرآوری می‌کردند که روشی خالی از ایراد نبود. خوشبختانه امروزه با وجود روش‌های نوین در کارخانه‌ها، تلخی زیتون را از آن می‌گیرند و محصولی فوق‌العاده سالم و باکیفیت روانه بازار می‌کنند.

از زیتون به صورت زیتون شور با هسته یا بدون هسته به صورت مکمل خوراکی در کنار غذا استفاده می‌شود. روش معمول دیگر استفاده از زیتون، گرفتن روغن آن و استفاده به عنوان روغن خوراکی است. با وجود دستگاه‌های مدرن برای جدا کردن هسته زیتون، زیتون بدون هسته و با هسته تقریبا به اندازه هم خاصیت دارند. زیتون حاوی ویتامین E است. این ویتامین، محلول در چربی و یک آنتی اکسیدان قوی است. درنتیجه رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و مانع بروز سرطان می‌شود. به علاوه زیتون چربی مفید زیاد و کربوهیدرات کمی دارد. چربی‌های مفید زیتون علاوه بر اینکه در رگ‌ها رسوب نمی‌کنند، باعث چربی سوزی، کاهش وزن و با ممانعت از رسوب چربی‌های دیگر در رگ‌ها باعث سلامت قلب و عروق می‌شوند. اما این موارد تنها خاصیت‌های زیتون نیستند!

البته مالیدن روغن زیتون بر روی پوست باعث سلامت پوست و مو می‌شود، التهاب را کاهش می‌دهد و درد مفاصل را کم می‌کند.

منبع غنی آهن و آنتی اکسیدان، بهبود سلامت پوست و مو، درمان زخم معده، بهبود سلامت سیستم گوارشی، تقویت حافظه، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از انواع سرطان مانند سرطان روده، معده و سینه، بهبود سلامت قلب و عروق، بهبود متابولیسم بدن، چربی سوزی و کمک به ماهیچه سازی از جمله خواص دیگر زیتون به شمار می‌روند. باوجود اینکه تمایل زیادی به توضیح تک به تک خواص زیتون داریم، اما بهتر است بیشتر به این موضوع بپردازیم که چرا بدنسازها روزانه زیتون مصرف می‌کنند؟

خواص زیتون برای بدنسازها

تا اینجا خاصیت‌های درمانی و خوراکی زیتون را به طور کلی مورد بررسی قرار دادیم. چه بدنساز باشید و چه نباشید، تمامی این خاصیت‌ها برای شما مفید است. تعداد زیادی از خواص زیتون برای ورزشکارها جذاب است. به عنوان مثال: کاهش وزن، چربی سوزی، ماهیچه سازی، سلامت قلب و عروق، داشتن ویتامین و مواد معدنی از جمله ویژگی‌هایی است که افراد بدنساز به آن علاقه دارند.

زیتون بخش اصلی رژیم غذایی سالم مدیترانه‌ای است. بنابراین زیتون توجه تحقیقات زیادی در مورد فواید سلامتی را به خود جلب کرده است. سرشار بودن از انواع مختلف آنتی اکسیدان، خاصیت ضد التهابی و ضد درد و کمک به بهبود سلامت به ویژه برای افرادی که تناسب اندام کار می‌کنند مهم است. یکی از مشهورترین مطالعات انجام شده روی زیتون تحقیق جولیا آکاردی و همکارانش روی زیتون سبز خوراکی است که در ادامه به نتایج آن اشاره می‌کنیم.

با مصرف روزانه ۱۲ عدد زیتون و در طی فقط ۳۰ روز، نتایج بسیار جالبی به دست آمد. در طی این تحقیق آنتروپومتریک، خواص بیوشیمیایی، خواص آنتی اکسیدان، سیتوکین‌ها و تعیین اثرات زیتون بر روی پربیوتیک‌ها مانند لاکتوباسیل‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل شده به شرح زیر بود که در ادامه به شرح مختصر آنها خواهیم پرداخت.

  • کاهش درصد توده چربی بدن
  • افزایش درصد توده عضلانی بدن
  • کاهش وزن کلی بدن و جایگزینی ماهیچه با چربی
  • کاهش سطح اینترلوکین-۶ که نشان دهنده خاصیت ضد التهابی زیتون است.
  • کاهش مالون دی آلدئید که نشان دهنده خاصیت آنتی اکسیدانی زیتون است.

همان طور که تحقیقات هم اثبات کرده‌اند، زیتون چربی بدن را کاهش و توده عضلانی را افزایش می‌دهد. دارای کلسیم، سدیم و آهن است و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. باعث کاهش اندازه سلول‌های چربی و افزایش چربی سوزی در آنها می‌شود. همچنین متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و وجود برخی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب به خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی کمک می‌کند.

این خواص معرفی شده، مطمئناً برای افرادی که می‌خواهند سلامت رژیم غذایی خود را بهبود ببخشند، زیتون را جالب می‌کند. به ویژه زیتون سبز برای افراد فعال مانند بدنسازها یک غذای کاربردی و مکمل غذایی کاملی است.

بهترین زیتون موجود در بازار

زیتون باکیفیت و مرغوب را چگونه تشخیص بدهیم؟ بهترین برند زیتون موجود در بازار چه برندی است؟ بهترین زیتون جهان زیتون کشور ایتالیا است. اما این به معنی بد بودن زیتون موجود در کشور ما نیست. همان طور که گفتیم زیتون با روش سنتی هنوز هم فرآوری می‌شود و به صورت فله‌ای به فروش می‌رسد. اما روش فرآوری کارخانه‌ای با جدیدترین دستگاه‌های روز دنیا مانند زیتون چین چین مزایای خیلی زیادی دارد.

زیتون فرآوری شده به روش سنتی زود کپک می‌زند و خراب می‌شود. در عوض زیتون کارخانه‌ای از شست و شو گرفته تا بسته بندی، به صورت مکانیزه انجام می‌گیرد. پس ماندگاری بیشتری دارد و از سلامت بیشتری برخوردار است. زیتون چین چین در سه مدل زیتون شور ممتاز، زیتون شور ویژه و زیتون شور سوپر به بازار عرضه می‌شود.

کلام آخر

زیتون خواص زیادی دارد. هم برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها به کار می‌رود و هم یک مکمل غذایی فوق‌العاده است. اگر به زیتون باکیفیت، سالم و خوشمزه علاقه دارید حتما زیتون چین چین را امتحان کنید. روش فرآوری زیتون چین چین به گونه‌ای است که تلخی را به طور کامل از زیتون خارج می‌کند. به علاوه سود و نمکی که برای شست و شو به کار می‌رود را نیز کاملا خارج کرده و بنابراین بر خلاف روش‌های سنتی هیچ ضرری برای سلامتی شما ندارد.