هضم نخود سبز

هضم نخود سبز : آیا نخود سبز نفاخ است؟

هضم نخود سبز یا نخود فرنگی یکی از دغدغه‌های مهم دوستداران این حبوبات خوشمزه است! نخود سبز در کنار همه ویژگی‌های خوب‌اش برای بدن، کمی نفاخ است.
همین موضوع باعث شده تا برخی افراد با وجود علاقه شدید به نخود سبز، قید خوردن آن را بزنند. در این مقاله به شما توضیح می‌دهیم چگونه هم نخود سبز را مصرف کنید و هم از گزند خاصیت نفاخ آن دور بمانید!

چرا نخود سبز نفاخ است؟

لاکتین‌های موجود در نخود سبز

لاکتین‌های موجود در نخود سبز با نفخ و برخی نشانه‌های گوارشی مرتبط است. با وجود آنکه مقدار لاکتین‌ نخود سبز زیاد نیست، اما این احتمال وجود دارد که برای بعضی‌ها ایجاد مشکل کنند. این اتفاق برای افرادی که به مقدار زیادی از نخود سبز در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که رخ دهد.

نخود فرنگی نفاخ است!

از سوی دیگر نخود فرنگی مانند سایر حبوبات باعث نفخ می‌شود. این اتفاق به چند دلیل ممکن است رخ دهد. یکی از این دلایل، زنجیره‌ فودمپ‌ها (FODMAP) است. فودمپ‌ها گروهی از کربوهیدرات‌ها هستند که هضم نشده و سپس با باکتری‌های معده تخمیر می‌شوند که ایجاد گاز یکی از نتایج آن است.

فروکتوز موجود در نخود فرنگی

قند موجود در برخی از سبزیجات موجب بروز نفخ، پس از مصرف آنها می‌شود. نخود سبز، پیاز و کنگر که حاوی فروکتوز هستند، به همراه کلم، مارچوبه و کلم بروکلی که حاوی قند رافینوز هستند، پس از فعل و انفعالات شیمیایی در دستگاه گوارش، منجر به تولید گاز در معده می‌شوند.

هضم نخود سبز

چند راه حل برای هضم نخود سبز

دمنوش آویشن

آویشن یکی از بهترین و پرخاصیت‌ترین سبزی‌های دنیاست که نوشیدن دمنوش آن در فصل سرد سال علاوه بر از بین بردن نفخ، باعث آرامش اعصاب و بهبود گلودرد ناشی از سرماخوردگی می‌شود.

هضم نخودسبز با پودر آویشن

این گیاه، خلط‌ آور است و به همین دلیل مصرف آن به افراد سرماخورده توصیه می‌شود چون خواص دارویی نخودسبز معجزه می‌کند. برای هضم نخود سبز می‌توانید مقداری پودر آویشن را برای از بین بردن نفخ سبزی‌هایی مانند نخود فرنگی استفاده کنید.

نخود فرنگی به هضم غذا کمک می‌کنه!

اگر فودمپ‌ها برای شما مشکل‌ساز هستند، سعی کنید مقدار مصرف را کاهش دهید. در بسیاری از موارد، کسانی که نسبت به فودمپ‌ها حساس هستند، می‌توانند در هر وعده تا یک‌سوم پیمانه نخود فرنگی پخته مصرف کنند.

لاکتین نخود فرنگی

روش‌های مختلف فراوری، مثل خیساندن، شور گذاشتن یا جوانه‌زدن، می‌تواند در کاهش مقدار لاکتین نخود فرنگی مؤثر باشد و هضم آن را آسان‌تر کند.

لطفا به خوردن نخود فرنگی عادت کنید!

نخودفرنگی را بخش ثابتی از رژیم غذایی خود کنید. اگر نخود فرنگی را هر چند وقت یک‌بار مصرف کنید، بدنتان نمی‌تواند به هضم آن عادت کند و این امر منجر به نفخ و دیگر نشانه‌های ناراحتی می‌شود.

نخود سبز به گوارش کمک می‌کند

از سوی دیگر نخود سبز حاوی فیبر زیادی است که سلامت گوارش را تضمین می‌کند. بنابراین نه تنها نگران هضم نخود سبز نباشید بلکه از مصرف آن نیز استقبال کنید!
فیبر نخود سبز، مانع از بروز و تکثیر باکتری‌های مضر می‌شود.
نخود فرنگی همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های شایع گوارشی مانند بیماری التهابی روده، سندرم روده و سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.
علاوه بر این، فیبر موجود در نخود سبز غیر قابل جذب است و به عنوان یک عامل مهارکننده در دستگاه گوارش عمل می‌کند. بخش زیادی از فیبر فقط برای سرعت دادن به سیستم گوارش شما کاربرد دارد و مابقی آن از راه مدفوع دفع می‌شود.

هضم نخود سبز

پیشنهاد ویژه

یکی از روش‌ها برای هضم نخود سبز استفاده کنسرو نخود فرنگی است. کنسرو نخود سبز محصولی از چین چین، به دلیل تولید با فن‌آوری‌های روز دنیا، منبعی مناسب برای استفاده از نخود سبز است. اگر در مصرف نخود سبز تعادل را رعایت کنید، مطمئن باشید که هیچ عوارضی برای شما در پی نخواهد داشت. شما می‌توانبد به دلخواه از نخود فرنگی در تهیه  سوپ لوبیا چیتی مکزیکی، سالاد و … استفاده کنید.

 

برای مطالعه منبع این مقاله کلیک کنید.