کدام مواد غذایی را باید و کدام را نباید فریز کنیم؟

تقریبا یک سوم کل مواد غذایی تولید شده در جهان به هدر می‌رود. اما استفاده از فریزر می‌تواند ضایعات مواد غذایی را کاهش دهد و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود. اما آیا می‌توان تمامی مواد غذایی را فریز کرد؟ کدام غذاها قابلیت فریز شدن دارند؟ در اینجا می‌توانید فهرستی از مواد غذایی را که قابلیت فریز شدن را دارند و برخی دیگر از غذاهایی که نباید آن‌ها را فریز کنید، مشاهده نمایید.

مواد غذایی که باید فریز شوند

با توجه به اینکه فریز شدن از هدر رفتن برخی مواد غذایی جلوگیری می‌کند، باید آن‌ها را بشناسید. البته بهتر است محصولات را مدت زمان زیادی فریز نکنید یا از روش‌های دیگر مانند کنسرو استفاده کنید. این موادغذایی عبارتند از:

۱- رب گوجه فرنگی

یکی از بهترین راه‌ها برای نگهداری طولانی مدت رب گوجه فرنگی چین‌چین فریزکردن است. بسیاری از افراد بدون توجه به ضعیف بودن این ماده غذایی در برابر باکتری‌ها، آن را در محیط گرم و یخچال نگهداری می‌کنند. فرو بردن قاشق حاوی غذا در قوطی رب نیز یکی از عوامل فاسد شدن و کپک زدن این ماده غذایی است.

حال آنکه شما می‌توانید رب را در کیسه فریزر بریزید و با ضخامت ۳ سانتیمتر پهن کنید و کیسه را محکم گره بزنید. سپس با استفاده از یک خط‌کش یا سیخ کبابی، روی کیسه خطوط ایجاد کنید و در فریزر قرار دهید. هر زمان که به رب گوجه فرنگی نیاز داشتید، به راحتی از تکه‌های آن بردارید و در غذا بریزید. با این روش می‌توانید رب را برای مدت ۳ تا ۶ ماه در فریزر نگهداری کنید.

۲- نگهداری شیر در فریزر

یکی دیگر از مواد غذایی که می‌توانید برای مدت طولانی در فریزر نگهداری کنید، شیر است. حتما می‌دانید که جوشاندن بیش از حد شیر (برای افزایش مدت ماندگاری) باعث از بین رفتن برخی مواد مغذی و ویتامین‌ها می‌شود. به همین دلیل باید شیر را تنها برای ۱۵ ثانیه بجوشانید و سپس آن را در فریزر قرار دهید. 

بهتر است شیر را در ظروف مخصوص بریزید و فریزر کنید. علاوه بر شیر لبنی، شما می‌توانید شیر جو دو سر، شیر برنج، شیر بادام و سایر شیرهای گیاهی را نیز فریز کنید. با این روش انواع شیر برای مدت بیش از یک ماه در فریزر دوام دارند.

۳- فریز کردن تخم‌مرغ خام

شاید تعجب کنید اما تخم‌مرغ هم از آن دست مواد غذایی است که به راحتی می‌توانید در فریزر نگهداری کنید. ناگفته نماند که نباید تخم‌مرغ را با پوست در فریزر قرار دهید! بلکه باید آن را در یک کاسه بشکنید و خوب هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود. سپس آن را داخل ظرف فریزری مخصوص بریزید و درب آن را محکم ببندید. حالا تخم‌مرغ‌های یخ‌زده برای مدت بیش از ۳ ماه دوام دارند. 

این تخم‌مرغ فریز شده برای تهیه املت، فریتاتا، کیک و خاگینه کاربرد دارد.

۴- قارچ، کلم بروکلی و سایر سبزیجات

سبزیجات در فضای یخچال خیلی زود خراب می‌شوند. بنابراین یکی از راه‌ها برای به تعویق انداختن زمان فاسد شدن این مواد غذایی، فریز کردن است. قارچ، اسفناج، ریواس، لوبیا، هویج (پخته) و کلم بروکلی را می‌توانید منجمد کنید. بهترین روش برای فریز کردن این مواد غذایی آبدار، پوره کردن و تفت دادن است. 

برای منجمد کردن هویج، ابتدا آن را به صورت ورقه‌ای برش بزنید و چند دقیقه در آب جوش بلانچ کنید. سپس در آب یخ بگذارید تا خنک شود و سپس در کیسه بریزید و در فریزر قرار دهید.

برای فریزکردن قارچ، باید ابتدا آن را بپزید و در آب یخ قرار دهید. سپس در کیسه فریزر ریخته و منجمد کنید. برای کلم بروکلی و اسفناج هم باید آن‌ها را نیم پز کنید و آب آن‌ها را بگیرید. سپس داخل کیسه ریخته و در فریزر قرار دهید.

۵- فریز کردن انواع مربا

اگر مربای آماده چین‌چین خریداری می‌کنید و قرار نیست آن را برای مدت کوتاه نگهدارید، بهتر است در فریزر قرار دهید. البته این روش برای مربای هویج توصیه نمی‌شود، زیرا بعد از باز شدن یخ مربای فریز شده، طعم مربا ترش و بد مزه می‌شود. اما می‌توانید مربای آلبالو و مربا توت فرنگی چین‌چین را در فریزر نگهداری کنید.

۶- فریز کردن برنج پخته بدون روغن

وقتی بعد از مهمانی برنج اضافه می‌شود، بهترین کار برای دور ریختن آن، فریزکردن است. ابتدا برنج را در ظرف مخصوص فریزری بریزید و درب آن را ببندید و در فریزر قرار دهید. اما برای گرم کردن، روی آن آب نریزید. بلکه آن را یک ساعت قبل از مصرف از فریزر خارج کنید و اجازه دهید یخ آن باز شود و یا با استفاده از دکمه یخ‌زدایی مایکروفر، آن را از حالت انجماد خارج و بعد روی حرارت ملایم گرم کنید.

۷- فریز کردن سیب زمینی

این ماده غذایی از آن دست موادی است که در هوای گرم سبز می‌شود. همچنین اگر سیب زمینی پخته شده باشد، خیلی زود خراب می‌شود. بنابراین می‌توانید سیب زمینی پوره شده را در کیسه فریزر یا ظرف مخصوص فریزری بریزید و در فریزر قرار دهید. برای مصرف هم به اندازه نیاز خود (به اندازه چند قاشق) از سیب زمینی بردارید و استفاده کنید.

۸- فریز کردن ماکارونی نیم‌پزشده

وقتی ماکارونی بیش از حد نیاز پخته‌اید، آیا باید آن را دور بریزید؟ خیر. برای فریز کردن بهتر است ماکارونی نیم‌پز شده باشد. زیرا از تبدیل شدن ماکارونی به نشاسته (در زمان گرم کردن) جلوگیری می‌کند. قبل از یخ زدن هم اجازه دهید ماکارونی خنک شود و سپس روی آن مقدار کمی روغن مایع بریزید و هم بزنید. سپس داخل کیسه مخصوص بریزید و در فریزر قرار دهید.

۹- فریز کردن موز

اگر می‌خواهید موزهای شما سیاه و نرم نشود، بهترین راهکار، منجمد کردن آنهاست. برای این کار باید پوست موز را بگیرید و آن‌ها را برش بزنید و سپس داخل ظرف فریزری و یا کیسه مخصوص بریزید. از موز یخ زده می‌توان برای درست کردن اسموتی، بستنی و انواع دسر استفاده کرد.

 

۱۰- فریز کردن کره

کره باید در فویل آلومینیومی و یا کیسه‌های پلاستیکی قرار بگیرد و درب آن محکم بسته شود تا طعم آن بعد از خارج کردن از فریزر، همچنان تازه و لذیذ باشد. اگر می‌خواهید کره را یخ زدایی کنید، بهتر است آن را رنده کنید و یا نیم ساعت قبل از مصرف در فضای آشپزخانه قرار دهید.

غذاهایی که نباید فریز شوند

برخی از غذاها را نباید فریزر کنید، زیرا گرم کردن آن‌ها باعث آسیب به سلامت شما می‌شود. از جمله این غذاها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ماست و پنیر 
  • غذاهای سرخ شده و حاوی روغن
  • نوشیدنی‌های گازدار
  • ماکارونی کامل پخته شده
  • سبزیجات و میوه‌های آبدار مثل هندوانه، خیار،کاهو و انگور
  • فریزکردن گوشت یخ زده: اگر یخ گوشت منجمد ذوب شده است، دوباره آن را در فریزر قرار ندهید. زیرا باکتری‌ها در آن رشد می‌کنند.
  • سس مایونز
  • سبزیجات نرم و تازه مثل سبزی خوردن

در آخر

فریز کردن مواد غذایی می‌تواند به صرفه‌جویی هزینه‌های زندگی کمک زیادی کند. برای مثال باید به ژله، کیک، بیسکویت و براونی اشاره کنیم که می‌توانید از دور ریختن آن‌ها خودداری کنید و برای مدت طولانی در فریزر قرار دهید. اما باید با نحوه فریز کردن این غذاها آشنا باشید. از سوی دیگر فریزکردن برخی مواد غذایی هم باعث از بین رفتن مواد مغذی آن‌ها می‌شود و حتی ممکن است به مواد غذایی مسموم‌کننده تبدیل شوند. یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری از این مشکل، خرید کمپوت و کنسروهای بسته‌بندی شده چین‌چین است.

 امیدواریم اطلاعاتی که در این مطلب ارائه شد برایتان مفید باشد.