کاهش وزن

کاهش وزن با گوجه فرنگی!

اگر به دنبال کاهش وزن خود هستید، رژیم غذایی شما نقش حیاتی در موفقیت‌تان دارد. به طور کلی باید از غذاهای پرچرب و شیرین دوری کنید. گوجه‌‌‌فرنگی گرچه شیرین است، ولی ضرری برای کاهش وزن ندارد. اگر گوجه‌فرنگی‌خور هستید یا می‌خواهید آن را به رژیم کاهش وزن‌تان اضافه کنید، باید بدانید چگونه آن را در برنامه‌های غذایی‌تان بگنجانید و تاثیرش را بر روی روند کاهش وزن بدانید.

 

کاهش وزن

کالری پایین

افزودن گوجه‌فرنگی به رژیم غذایی می‌تواند به هدف شما در کاهش وزن‌تان کمک کند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری گوجه‌فرنگی را به عنوان ماده‌ی غذایی جهت مدیریت و کاهش وزن معرفی می‌کند. دکتر آنا کولز، متخصص تغذیه و سلامتی در کارولینای جنوبی معتقد است برای کاهش وزن گوجه‌فرنگی یک «ابرستاره» میان سبزیجات است. گوجه‌فرنگی‌ها کالری بسیار پایینی دارند؛ یک گوجه‌فرنگی متوسط تنها ۲۲ کالری و یک گوجه‌فرنگی بزرگ تنها ۳۳ کالری دارد. حتی یک فنجان پر گوجه گیلاسی تنها ۲۷ کالری دارد.

حجم بالا

دکتر جانی بودن، پزشک و متخصص تغذیه بالینی می‌گوید گوجه‌فرنگی‌ها غذای «پر حجم» در نظر گرفته شده و برای کاهش وزن ایده‌آل هستند. مواد غذایی که به آن‌ها پرحجم گفته می‌شود میزان نسبتا بالایی از آب، هوا و فیبر داشته و به نسبت دارای میزان کمی کالری هستند. چنین مواد غذایی پر حجم همانند گوجه‌فرنگی گرسنگی شما را رفع کرده و به شما احساس سیری می‌دهد بدون اینکه نیازی به مصرف بالای کالری داشته باشید. گوجه‌فرنگی‌ها میزان متناسبی از فیبر -۲.۲ گرم فیبر در یک گوجه‌فرنگی بزرگ- و میزان زیادی آب در خود دارند. تحقیقات نشان می‌دهد آب مصرفی از طریق مواد غذایی به میزان قابل ملاحظه‌ای طولانی‌تر از آب آشامیدنی در معده می‌مانند و به کاهش وزنشما کمک می‌کنند. به شما توصیه می‌کنیم مقاله رژیم شبانه گوجه فرنگی برای کاهش وزن را بخوانید!

نگرانی‌ در مورد قند خون

درحالیکه در مصرف گوجه‌فرنگی خیال‌تان می‌تواند از چربی‌ها راحت باشد، نگرانی در مورد شکر موجود در آن و افزایش گلوکز خون وجود دارد. اما نگران نباشید. گوجه‌فرنگی یک ماده غذایی کم‌شیرین است. طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه سیدنی استرالیا شاخص قند خون یک سیستم رتبه‌بندی در میزان اثر غذاها و نوشیدنی‌ها بر سطح گلوکز خون شماست. رتبه‌ی گوجه‌فرنگی ۱۵ است که از نظر شاخص قند خون پایین محسوب می‌شود. ثابت نگه‌داشتن قند خون در روند کاهش وزن اهمیت زیادی دارد. بالا رفتن قند خون منجر به ترشح انسولین در بدن می‌شود که به ذخیره‌شدن چربی می‌انجامد.

کاهش وزن

خوردن گوجه‌فرنگی به تنهایی منجر به کاهش وزن یا سوزاندن چربی نمی‌شود. هیچ غذایی به تنهایی موجب کاهش وزن نمی‌شود. برای از دست دادن وزن باید بیش از آنچه کالری دریافت می‌کنید، کالری بسوزانید. ورزش به شما کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزانید ولی در نهایت مجبورید میزان مصرف کالری خود را کاهش دهید. این کار به راحتی و در نهایت سلامت با جایگزین کردن مواد غذایی کم‌کالری همچون گوجه‌فرنگی با مواد غذایی پرکالری امکانپذیر است. برای مثال آنگونه که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری شرح داده است می‌توانید ۵۵ گرم از ساندویچ‌تان را به جای گوشت و پنیر با گوجه‌فرنگی پر کنید و یا می‌توانید به جای یک بشقاب برنج پرنشاسته‌ی پرکالری یک فنجان گوجه‌فرنگی پخته میل کنید.

پیشنهاد ویژه

هرچه تعداد گوجه‌فرنگی‌ها در بشقاب‌تان زیادتر باشد راحت‌تر وزن کم خواهید کرد. مهم این است که گوجه‌ فرنگی بخورید. گوجه‌ فرنگی‌هایی که می‌خورید لزوما نباید خام باشند. می‌توانید از گوجه‌فرنگی‌های کنسرو شده یا رب گوجه فرنگی استفاده کنید. همچنین از دستور پخت سوپ گوجه فرنگی برای کاهش وزنتان غافل نشوید.

 

کاهش وزن