خواص لیکوپن برای مردان

خواص لیکوپن برای مردان و درمان ناباروری

یکی از خواص گوجه فرنگی که کم‌تر کسی از آن اطلاع دارد؛ درمان ناباروری مردان و کنترل سرطان پروستات است. این خاصیت جادویی گوجه فرنگی به خاطر وجود ماده‌ای به نام لیکوپن است. به خواص لیکوپن برای مردان در مقاله‌های علمی مختلف اشاره شده که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

خواص لیکوپن برای مردان

لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند به محافظت در برابر بیماری‌های دژنراتیو کمک کند. این کار به واسطه خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد در بدن صورت می‌گیرد. لیکوپن می‌تواند از آسیب رسیدن به DNA در سلول‌ها جلوگیری کرده و همچنین به عملکرد بهتر سلول‌ها کمک کند.

بدن انسان توانایی تولید لیکوپن ندارد، بنابراین باید از منابع غذایی تامین شود. لیکوپن یک کاروتنوئید و یک ماده مغذی گیاهی است که در سبزی‌ها و میوه‌های قرمز مانند گوجه‌ فرنگی، گریپ‌فروت صورتی و هندوانه یافت می‌شود در واقع این ماده عامل رنگ قرمز در این میوه‌ها و سبزیجات است.
مصرف لیکوپن خواص و فواید زیادی مانند کمک به بیماری‌های قلبی و دژانسیودن ماکولا دارد، اما در این مقاله می‌خواهیم تا بر خواص لیکوپن برای مردان متمرکز شویم:

  • سرطان پروستات
  • ناباروری مردان

در ادامه می‌خواهیم تا به توضیح این دو مورد از خواص لیکوپن برای مردان بپردازیم.

سرطان پروستات

همان طور که گفتیم یکی از خواص لیکوپن برای مردان، کمک به درمان سرطان است. لیکوپن خاصیت ضد سرطان پروستات خود را مدیون دو عامل جداگانه است.

اولاً، یک آنتی اکسیدان قوی است. این یعنی می‌تواند رادیکال های آزادی که به‌صورت مستمر از طریق غذایی که می‌خوریم و هوایی که تنفس می‌کنیم به بدنمان وارد می‌شوند، خنثی سازد. آسیب سلولی ناشی از این مولکول‌های ناپایدار یکی از عوامل سرطان است.

دوماً، لیکوپن در مکان‌های گسسته متعددی جذب و ذخیره می‌شود که دو مورد از آن‌ها غده پروستات و بیضه‌ها هستند به همین سبب لیکوپن یک آنتی اکسیدان مفید مخصوصاً برای مردان است.

ناباروری مردان

اسپرم مردان حاوی مقادیر زیادی چربی است و تخریب اکسایشی موجب کاهش عملکرد آن و ایجاد ناباروری در مردان می‌شود.
مصرف آنتی اکسیدان‌های مختلف می‌تواند از عمل مخرب رادیکال‌های آزاد بر اسپرم جلوگیری کرده و موجب بازگرداندن فعالیت اسپرم و افزایش میزان باروری آن شود. به این ترتیب، افزایش میزان باروری؛ یکی از خواص لیکوپن برای مردان است.
به طوری که مصرف روزانه لیکوپن موجب افزایش میزان آن در سرم خون و در نهایت دوباره فعال شدن اسپرم‌ها و افزایش دانسیته آن‌ها (شاخصی از فعالیت اسپرم) می‌شود.
مصرف مداوم لیکوپن به منظور برطرف کردن نارسایی جنسی در ۳۶ % مردان پاسخی مناسب را به همراه داشته که به علت ویژگی آنتی اکسیدانی لیکوپن در کاهش رادیکال های آزاد اکسیژن بوده است.

مقدار مناسب مصرف روزانه لیکوپن

میزان ایده‌آل مصرف روزانه‌ این ترکیب توسط بدن ۲۰ میلی‌گرم است. معمولا هر ۱۰۰ گرم گوجه‌فرنگی، بسته به میزان رسیدگی آن، حاوی حدود ۳ تا ۹ میلی‌گرم لیکوپن است.
علی رغم برخی تصورات که پختن غذا باعث از بین رفتن برخی از مواد مغذی می شود، حرارت، میزان درصد جذب لیکوپن را در بدن افزایش می‌دهد.
لیکوپن در گوجه‌فرنگی خام توسط پیوندهایی به دیگر بخش‌های ساختمانی گیاه متصل است که با طبخ این پیوندها گسسته می شود. این مشکل در خصوص هندوانه وجود ندارد و جذب لیکوپن موجود در شکل خام آن نیز توسط سیستم گوارش بدن انجام می‌گیرد.

رب گوجه فرنگی

لیکوپن را در رب گوجه فرنگی پیدا کنید!

اکثر افراد بخش عمده لیکوپن خود در رژیم غذایی را از محصولات گوجه‌ فرنگی تامین می‌کنند. محصولات فرآوری شده گوجه‌ فرنگی سطح لیکوپن بالاتری نسبت به گوجه‌ فرنگی خام دارند.
این به این دلیل است که در زمان فرآیند پخت گوجه فرنگی، دیواره سلولی گوجه‌ فرنگی در هم می‌ریزد و لیکوپن بیشتری در دسترس قرار می‌گیرد.
در واقع، عمل پخت دیواره‌ سلولی را ضعیف کرده در نتیجه جذب آن را برای بدن آسانتر می‌سازد. به عنوان مثال، یک گوجه فرنگی رسیده حدود ۳٫۷ میلی گرم لیکوپن دارد در حالی که یک فنجان سوپ گوجه‌ فرنگی حاوی بیش از ۲۵ میلی‌گرم لیکوپن است.

رب گوجه فرنگی چین چین

رب گوجه فرنگی چین چین

خوردن محصولات گوجه‌ فرنگی به همراه روغن به جذب آسان‌تر لیکوپن در بدن کمک می‌کند. در نتیجه رب گوجه فرنگی بهترین منبع برای دریافت لیکوپن است؛ حتی بیشتر از گوجه‌ فرنگی!
گوجه فرنگی چین‌ چین در سال ۱۳۹۸ افتخار کسب تندیس برند محبوب مصرف‌کننده را داشته و در تهیه رب خانگی، از به‌ روزترین تکنولوژی‌های دنیا استفاده می‌کند تا محصولی در شأن مصرف‌کنندگان ارائه کند.

برای خواندن یکی از منابع این مقاله کلیک کنید.