نگهداری رب گوجه فرنگی

نگهداری رب گوجه فرنگی و روش‌های استفاده طولانی مدت از رب گوجه فرنگی

نحوه نگهداری رب گوجه فرنگی یکی از نکات مهم برای استفاده بهتر از رب گوجه فرنگی است. در استفاده‌های معمول و روزمره کمتر پیش می‌آید که یک قوطی یا شیشه رب گوجه فرنگی را در پخت و پز یک وعده غذایی به طور کامل مصرف کنیم. از این رو ناچاریم باقیمانده رب گوجه را در شرایط خاصی نگهداری کنیم، چرا که عدم رعایت شرایط مناسب می‌تواند منجر به کپک زدن رب بشود. با این مقاله همراه شوید تا با راهکارهای نگهداری رب گوجه فرنگی برای جلوگیری از کپک زدن آشنا شوید.

نگهداری رب گوجه فرنگی

همانطور که می‌دانیم، در صورتی که از موارد غذایی در شرایط صحیح نگه‌داری نشود، فاسد می‌شوند. و در مورد گوجه فرنگی یکی از عوامل دیگری که باعث غیر قابل استفاده شدن آن می‌شوند اکسیداسیون رب گوجه فرنگی به دلیل وجود آهن در آن است. راهکارهایی که برای نگهداری رب گوجه فرنگی استفاده می‌شوند بسیار ساده، اما تأثیر گذارند. این راهکارها شامل:

  • نگهداری رب گوجه فرنگی در فریزر
  • ریختن یک لایه نازک روغن روی رب
  • نگهداری رب گوجه فرنگی در ظرف‌های شیشه‌ای کوچک و دربسته
  • استفاده از قاشق تمیز برای برداشتن رب

می‌شوند و در ادامه به توضیح عملکرد هریک از این راهکارها خواهیم پرداخت.

 

نگهداری رب گوجه فرنگی

نگهداری رب گوجه فرنگی در فریزر

بهترین راهکار برای نگهداری رب گوجه فرنگی و جلوگیری از کپک زدن آن، نگهداری در فریزر است. اما توجه داشته باشید قوطی یا شیشه رب برای قرار دادن در فریزر مناسب نیستند. برای این کار بهتر است توده‌هایی به اندازه دو یا سه قاشق غذاخوری (میزان معمول رب مصرفی برای هر وعده غذایی) از رب درست کنید، آن‌ها را جدا از هم در یک ظرف تخت و در فریزر قرار دهید، پس از اینکه سفت و جامد شدند می‌توانید آن‌ها را در کیسه‌های مخصوص فریزر قرار دهید و برای مدت طولانی در فریزر نگهداری کنید.

ریختن یک لایه نازک روغن روی رب

مهم‌ترین دلیل کپک زدن رب گوجه فرنگی، واکنش آن با اکسیژن هوا است. بنابراین اگر چیزی مانع تماس اکسیژن هوا با سطح رب گوجه فرنگی شود، از کپک زدن آن نیز جلوگیری می‌کند. یکی از راهکار‌های نگهداری رب گوجه فرنگی این است که لایه نازکی از روغن روی سطح رب بریزید تا مانع تماس آن با اکسیژن هوا شوید.

نگهداری رب گوجه فرنگی در ظرف‌های شیشه‌ای کوچک و دربسته

یک راهکار دیگر برای نگهداری رب گوجه فرنگی این است که رب باقیمانده را در چند ظرف شیشه‌ای کوچک بریزید و درب آن‌ها را محکم ببندید. کوچک بودن ظرف‌ها از این نظر حائز اهمیت است که رب موجود در آن‌ها طی یک یا دو بار استفاده مصرف شوند و رب گوجه فرنگی به واسطه باز و بسته شدن درب ظرف تماس زیادی با اکسیژن نداشته باشد. همچنین برای ماندگاری بیشتر رب گوجه فرنگی این ظرف‌ها را در طبقات بالایی یخچال که سردتر هستند نگهداری کنید.

استفاده از قاشق تمیز برای برداشتن رب

برای برداشتن رب از ظرف آن حتماً از قاشق مخصوصی که تمیز باشد و با مواد غذایی آغشته نباشد استفاده کنید، چرا که در غیر این صورت ورود مواد همراه قاشق به رب می‌تواند باعث کپک زدن رب گوجه فرنگی شود.