گوجه یا رب گوجه، کدام یک لیکوپن بیشتری دارد؟

گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی هر کدام خواص مخصوص به خود را دارند. اگرچه خواص مشترکی نیز بین آن‌ها وجود دارد. از جمله این خواص مشترک، می‌توان به وجود لیکوپن و ویتامین c اشاره کرد. حال اینکه لیکوپن چیست و چه کاری در بدن انجام می‌دهد، سوالی است که در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم. کار ویتامین‌های موجود در رب گوجه و گوجه فرنگی مانند ویتامین سی، طراوت بخشیدن به پوست و یک ریزمغذی حیاتی برای بدن است.

 

خواص گوجه فرنگی چیست؟

برای گوجه فرنگی خواص بیشماری ذکر می‌شود. این میوه می‌تواند به شکل پخته یا خام مصرف شود. شناخته شده‌ترین شکل دیگر استفاده از آن، به‌منظورطعم دادن به غذاها و خوش‌رنگ کردن آن‌ها به شکل رب گوجه فرنگی است. از جمله تاثیرات مثبت آن بر بدن، می‌توان به درمان بیماری‌هایی مثل درد مفاصل، تقویت بینایی، سلامت پوست و دفع رسوبات ادراری اشاره نمود. به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان، قراردادن آن را در برنامه رژیم‌غذایی روزانه توصیه می‌کنند. البته خواص گوجه به همین‌جا خلاصه نمی‌شود. چه اطلاعاتی در مورد فواید لیکوپن دارید؟

 

اما لیکوپن چیست؟

لیکوپن یکی از زیرمجموعه‌های کاروتینوئیدها است. اما کاروتینوئیدها چه هستند؟ آن‌ها رنگدانه‌هایی گیاهی هستند که در میوه‌های سرخ رنگ ( یا هم خانواده قرمز) مانند پرتقال قرمز، هندوانه یا گریپ فروت صورتی یافت می‌شوند. کاروتنوئید نقش‌های مختلفی در بدن ما بازی می‌کند. خاصیت لیکوپن موجود در گوجه و رب گوجه فرنگی آنتی اکسیدانی است. در واقع آنتی اکسیدان‌ها جلوی عملکرد راحت و آسان رادیکال‌های آزاد را می‌گیرند و بدن را سالم‌تر نگه می‌دارند. رادیکال‌ها سبب ایجاد خسارات مختلفی در بدن می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به سرطان اشاره کرد. کاروتینوئید کمک می‌کند تا خسارات و آسیب‌های وارد شده به بدن، درمان شود.

اگر دچار آفتاب‌سوختگی شده باشید، لیکوپن اجازه نمی‌دهد تا پوست شما آسیب ببیند. اگر در سنین بالا هستید، حتما خوردن گوجه فرنگی یا رب آن را در نظر داشته باشید، زیرا لیکوپن موجود در آن از پیری زودرس شما جلوگیری کرده و مشکلات عروقی را کاهش می‌دهد. حتی اگر به پوکی استخوان مبتلا هستید یا می‌خواهید جلوی آن را بگیرید، لیکوپن موجود در رب گوجه فرنگی و میوه گوجه به شما کمک خواهد کرد.

 

رب گوجه فرنگی لیکوپن بیشتری دارد یا گوجه فرنگی خام؟

طبق نظر متخصصان، رب گوجه فرنگی لیکوپن بیشتری دارد. علت آن، فرآیند پخته شدن گوجه فرنگی است. بسیاری از ما می‌دانیم که سبزیجات و صیفی‌جات پس از پخته شدن، قابل هضم هستند. به‌طور مثال، رایج نیست یک بادمجان را خام میل کنیم و یا بسیاری از سبزیجات مانند کرفس را به حالت پخته ترجیح می‌دهیم. زیرا استفاده از آن‌ها آسان‌تر شده و خواص موجود در آن‌ها ارتقا خواهد یافت. داستان لیکوپن موجود در رب گوجه فرنگی هم، چنین است. اگرچه با خوردن گوجه فرنگی به صورت خام هم می‌توان لیکوپن دریافت کرد، اما اگر به دریافت حداکثری کاروتنوئید می‌اندیشید، بهتر است تا از رب استفاده کنید. بسیاری از مشتقات مرتبط با گوجه فرنگی که پخته می‌شوند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. حرارت دادن گوجه باعث می‌شود لیکوپن آن بیشتر شود و با توجه به فرآیند تولید رب که یکی از مراحل آن حرارت دادن به گوجه است، باعث می شود لیکوپن رب گوجه فرنگی نسب به خود گوجه فرنگی بیشتر باشد.

اگر هدف از گوجه یا رب گوجه دریافت لیکوپن و پیشگیری از بیماری‌هایی، چون سرطان و ناراحتی‌های قلبی – عروقی و… باشد بهتر است از رب گوجه استفاده کنیم.

لیکوپن همانند ویتامین c،  به صورت محلول در آب است. بنابراین استفاده از آن در بدن راحت است. این ماده مفید اگر به همراه چربی مصرف شود، کاربرد بیشتری برای بدن دارد. از این رو، اگر روغن و رب گوجه فرنگی  در یک غذا در کنار هم مصرف شوند، هم خاصیت بیشتری خواهند داشت و هم بهتر برای بدن قابل استفاده خواهند بود. بنابراین اگر به مصرف گوجه خام علاقه ای ندارید، بهتر است از رب گوجه فرنگی استفاده کنید.

 

لیکوپن چگونه در بدن ما عمل می‌کند؟

وقتی که میزان بالایی از لیکوپن در بدن وجود داشته باشد، به سراغ خون و بافت‌های چربی رفته و موجب می‌شود تا بدن از بیماری‌هایی همانند سرطان و بیماری‌های قلبی در امان بماند. در واقع لیکوپن موجود در رب گوجه فرنگی برای بدن، مثل یک محافظ عمل می‌کند. مشخص است که نبود این ماده چه آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر بدن وارد می‌سازد. در واقع، لیکوپن به گلبول‌های سفید بدن کمک می‌کند تا در برابر مشکلات و آسیب‌های خارجی قوی‌تر عمل کند. حتی بسیاری از آقایان می‌توانند به‌منظور افزایش باروری، این ماده معجزه ‌بخش را در رژیم غذایی‌شان بگنجانند. رب گوجه فرنگی چین چین، محصولی سرشار از لیکوپن است  و به شما اجازه می‌دهد تا بدن سالم‌تری داشته باشید.