گلت به / بالنگ با مربا

مواد لازم


سایر مواد لازم


گلت (Galette) در واقع نوعی خمیر است که در خانواده تارت و پای جای می‌گیرد. این خمیر اصالتی فرانسوی داشته و انواع متفاوتی دارد. از گلت می‌توانید به عنوان یک دسر خوشمزه در کنار وعده‌های غذایی اصلی خود استفاده کنید. گلت را می‌توان با انواع میوه‌های مختلف پر کرد و پخت. البته تفاوت بزرگ گلت با تارت و پای‌ها ‌این است که نیازی به قالب برای شکل‌دهی ندارد. بنابراین شما می‌توانید خیلی راحت آن را در سایز‌های مختلف درست کنید. شیرینی گلت نسبت به خمیرهای دیگر بسیار کمتر بوده و بافتی بسیار نرم و شکننده دارد. به همین دلیل بسیار خوش خوراک بوده و به ویژه در فصل تابستان و با میوه‌های تابستانه مصرف می‌شود. در ادامه قصد داریم دستور تهیه گلت به را با هم آموزش ببینیم. 

مواد اولیه برای تهیه گلت به

برای تهیه گلت باید ابتدا خمیر و سپس مواد میانی آن را آماده کنید. در ادامه مواد اولیه برای تهیه خمیر و سپس مواد اولیه لازم برای پر کردن خمیر را ذکر خواهیم کرد. 

مواد لازم برای تهیه خمیر گلت

  • یک و نیم پیمانه آرد سفید
  • ۱۲۰ گرم کره
  • یک و نیم قاشق غذاخوری شکر
  • سه تا پنج قاشق غذاخوری آب سرد
  • نصف قاشق چایخوری نمک

مواد لازم برای تهیه مواد میانی گلت

  • به یا سایر میوه‌های تابستانی
  • نصف پیمانه شکر
  • یک قاشق چایخوری دارچین
  • ۱۰۰ گرم کره
  • زرده تخم مرغ برای روی مواد
  • بادام پرک یا شکر قهوه‌‌ای برای تزئین روی خمیر
  • مربای به چین‌چین ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه گلت به

  1. برای تهیه گلت ابتدا باید خمیر را آماده کنید. بدین منظور نمک و آرد را در یک ظرف مخلوط کرده و به آن یک قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید. مواد را به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. 
  2. در مرحله دوم باید کره سرد را به شکل مکعب‌های کوچک خرد کنید. 
  3. کره‌هایی که به شکل مکعب‌های کوچک خرد کرده بودید را داخل آرد ریخته و به آرامی با نوک انگشتان خود آن‌ها ‌را با هم مخلوط کنید. در این مرحله کره باید به طور کامل به آرد آغشته شده و ظاهری شبیه به خرده نان داشته باشد. توجه داشته باشید که مخلوط کردن کره و آرد نباید به شکل ورز دادن باشد. زیرا اگر مواد با کف دست تماس داشته باشند، گرمای بدن باعث آب شدن کره شده و خمیر نهایی کیفیت کافی را نخواهد داشت. بنابراین کره و آرد را صرفا با نوک انگشت مخلوط کنید. 
  4. بعد از مخلوط کردن کره و آرد باید آب سرد را به اندازه سه قاشق غذاخوری به آن‌ها ‌اضافه کنید. 
  5. مواد را ترکیب کنید تا حالت خمیری شکل بگیرند. اگر خمیر به دست آمده خیلی خشک است در این مرحله می‌توانید با افزودن نهایتا دو قاشق غذاخوری آب، آن را کمی مرطوب‌‌‌تر کنید. بعد از آن که خمیر آماده شد، باید آن را به شکل گرد جمع کرده و داخل سلفون قرار دهید. تمامی سطح خمیر را با سلفون بپوشانید و آن را تقریبا یک ساعت داخل یخچال بگذارید. 
  6. بعد از گذشت یک ساعت باید خمیر را از یخچال بیرون آورده و روی یک سطح آردپاشی شده تمیز قرار دهید. یک وردنه برداشته و خمیر را تا حد امکان پهن کنید. خمیر شما باید به نازک‌‌‌ترین شکل ممکن روی سطح مورد نظر پهن شود. 
  7. بعد از پهن کردن خمیر، یک بشقاب برداشته و روی آن بگذارید. بشقاب شما باید حتما حالت گرد داشته باشد. حالا دورتا دور بشقاب را با کمک یک چاقوی تیز یا کاتر برش دهید تا در نهایت یک خمیر گرد داشته باشید. 
  8. سینی فر را بیرون آورده و روی آن کاغذ روغنی پهن کنید. خمیری که در مرحله قبل به حالت گرد درآورده بودید را روی سینی گذاشته و داخل فر قرار دهید. بعد از پخته شدن باید مربای به را روی خمیر قرار دهید. این خمیر خوشمزه و مربای لذیذ کنار بستنی طعم بی‌نظیری خواهد داشت.
  9. حتی اگر دوست دارید گلت به را با میوه به هم می‌توانید درست کنید، باید به را به شکل ورقه‌های بسیار نازکی برش دهید. در نهایت هم باید دو سانتی متر لبه خمیر خالی بماند. 
  10. روی برش‌های نازک میوه‌ها ‌باید مقداری کره قرار داده و کمی شکر بپاشید. حالا لبه‌های خمیر را کمی جمع کرده و تا بزنید. بدین ترتیب اطراف خمیر حالت چین خوردگی پیدا کرده و در نهایت گلت ظاهر بسیار زیبایی خواهد داشت.
  11. برای آن که به تغییر رنگ ندهد، می‌توانید برش‌های به را با دو قاشق شکر سفید و یک قاشق دارچین مخلوط کنید. 
  12. روی گلت را باید با زرده تخم مرغ رومال بزنید. برای این منظور مقدار کمی وانیل را با زرده تخم مرغ مخلوط کرده و خوب هم بزنید. در نهایت هم با یک فرچه نرم روی گلت کشیده و آن را برای مرحله بعد آماده کنید. بهتر است بعد از رومال کشیدن، کمی شکر قهوه‌‌ای یا سفید را روی گلت بپاشید. 
  13. حالا نوبت آن رسیده که گلت‌ها ‌را داخل فر بگذارید. البته توجه داشته باشید که فر را از ده دقیقه قبل روشن کنید تا کاملا داغ شود. دمای فر برای پخت گلت باید تقریبا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد باشد. گلت‌ها ‌باید تقریبا نیم ساعت در این دما در فر باشند. 
  14. بعد از آن که گلت پخته شد، باید آن را از فر خارج کرده و به سراغ سرو آن بروید. هنگامی که گلت هنوز داغ است، یک اسکوپ بستنی روی آن گذاشته و از طعم بی‌نظیر آن کنار انواع میوه‌ها ‌لذت ببرید.

فوت و فن‌های مهم در پخت گلت

برای پخت گلت می‌توانید از فوت و فن‌های متفاوتی استفاده کنید، این فوت و فن‌ها ‌کمک می‌کنند تا گلت حرفه‌‌ای‌تری داشته باشید. در ادامه به این نکات مهم اشاره خواهیم کرد. 

  • اگر دوست دارید گلت را با صرف زمان کمتری درست کنید می‌توانید از مربای بالنگ چین چین به جای میوه‌ها ‌استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا شما زمان کمتری را برای برش میوه‌ها ‌و پاشیدن شکر و… صرف کرده و در کوتاه‌‌‌ترین زمان ممکن یک گلت خوشمزه داشته باشید. 
  • خمیر گلت را با روش‌های مختلفی درست می‌کنند اما آن چه در این دستور آوردیم، ساده‌‌‌ترین و سریع‌‌‌ترین روش بود. 
  • در مواد اولیه خمیر گلت می‌توانید از زرده تخم مرغ هم استفاده کنید اما باید مقدار آب را کم کنید تا غلظت خمیر به هم نخورد. 
  • استفاده از غذاساز برای تهیه خمیر می‌تواند ایده جالبی باشد. زیرا دست شما کمتر کثیف شده و کار سریع‌‌‌تر پیش می‌رود. 
  • کره‌‌ای که استفاده می‌کنید باید حتما خیلی سرد باشد. خمیر به دست آمده را هم می‌توانید نهایتا تا سه روز در یخچال نگهدارید.
  • میزان شکری که روی مواد می‌ریزید به ذائقه و به طعم اولیه میوه‌های شما بستگی دارد. اما اگر از مربای بالنگ چین چین استفاده کنید، کار شما ساده‌‌‌تر خواهد بود. زیرا مربای چین چین شیرینی متعادلی دارد.
  • استفاده از خمیر بادام یکی از مشهور‌‌‌ترین تکنیک‌ها ‌برای داشتن یک گلت خوشمزه است. 
  • می‌توانید از میوه تازه برای تهیه این دسر استفاده کنید.
  • اگر از میوه‌هایی چون هلو، شلیل، آلبالو، گیلاس و توت فرنگی استفاده کردید، باید حتما یک قاشق شکر را با یک قاشق نشاسته ذرت ترکیب کرده و روی میوه‌ها ‌بریزید. دلیل این کار آن است که میوه‌های ذکر شده معمولا در دمای بالا، لعاب زیادی دارند. 

کلام آخر

گلت یک شیرینی بسیار خوشمزه و متفاوت است که نه تنها ظاهر زیبا بلکه طعم فوق‌العاده‌‌ای هم دارد. این دسر خوشمزه را می‌توانید در انواع مهمانی‌ها ‌برای پذیرایی آماده کرده و میزبانی متفاوتی داشته باشید. در این مطلب دستور تهیه گلت به را قرار داده و فوت و فن‌های مهمی را هم برای تهیه یک گلت حرفه‌‌ای ذکر کردیم. با خواندن این فوت و فن‌ها ‌می‌توانید طعم متفاوتی از گلت را در خانه تجربه کنید.