کیک کرامبل یک عصرانه خوشمزه!

مواد لازم

سیب

5 عدد

کره

30 گرم

شکر

نصف پیمانه

دارچین

میزان دلخواه

آرد

¾ پیمانه

پودر قند یا نثار

نصف پیمانه

وانیل

به میزان دلخواه

سایر مواد لازم


اغلب ما همیشه عاشق درست کردن کیک‌های مختلف با طعم‌های متفاوت هستیم. در یک روز تعطیل در حالی که فرزندمان هوس کیک کرده بود، تصمیم می‌گیریم کیک کرامبل بپزیم. کیک کرامبل دستور تهیه نسبتا ساده‌‌‌ای دارد اما طعم آن بی‌نظیر است. در ادامه قصد داریم دستور تهیه کیک کرامبل را به شکل کاملا متفاوت و حرفه‌‌‌ای برای شما بیاوریم. با این دستور تهیه می‌توانید یک کیک کرامبل حرفه‌‌‌ای در منزل داشته باشید.

کیک کرامبل با دو دستور متفاوت!

اگر از میان وعده‌های تکراری خسته شده‌اید، وقت آن رسیده تا یک میان وعده خوشمزه و متفاوت را تجربه کنید. این میان وعده هم طرز تهیه ساده‌‌‌ای دارد و هم مواد اولیه آن در دسترس و آسان است. بنابراین کار خیلی سختی برای درست کردن آن در پیش نخواهید داشت. کیک یا دسر کرامبل یک میان وعده محبوب است که از یک لایه میانی میوه و یک لایه رویی برشته شده تشکیل شده است. البته ممکن است در بعضی دستور پخت‌ها کیک کرامبل را به شکل سه لایه هم درست کنند. برای قسمت میانی، یک لایه میوه مزه‌دار شده استفاده می‌شود که این لایه میوه می‌تواند سیب، به، موز یا هر میوه دلخواه دیگر باشد. ادویه دارچین هم اکثرا پای ثابت کیک کرامبل‌ها است. به همین دلیل شما آن را در دستور تهیه‌های مختلف مشاهده می‌کنید. در ادامه مواد اولیه و دو دستور تهیه متفاوت را خواهیم آورد. دستور تهیه اول کمی ساده‌‌تر بوده و مواد اولیه کمتری هم دارد. روش دوم هم به شما یک کیک کرامبل با بافتی شبیه به کیک‌های خانگی را خواهد داد. در هر صورت شما می‌توانید از هر روشی که راحت‌‌تر هستید، استفاده کنید.

طرز تهیه کرامبل (روش اول)

  1. در گام اول باید میوه‌‌‌ای که برای کرامبل آماده کرده‌اید را پوست بکنید. اگر قصد دارید از سیب استفاده کنید، آن‌ها را پوست کنده و به اندازه یک بند انگشت خرد کنید. بعد از خرد کردن باید سیب‌ها را داخل آبجوش ریخته و اجازه دهید تا ده دقیقه بپزند. بافت سیب در این مرحله باید کاملا نرم شود.
  2. سی گرم کره را در یک تابه داغ ریخته و اجازه دهید ذوب شود. ۵ عدد سیب را پوست کنده و خرد کنید، سپس در تابه تفت دهید. حالا نصف پیمانه شکر را هم به تابه اضافه کرده و اجازه دهید تا سیب‌ها به خوبی نرم شوند.
  3. در نهایت هم باید سیب‌های پخته شده در مرحله اول را با کمی دارچین روی مابقی سیب‌ها در تابه ریخته و خوب هم بزنید. تابه را کنار بگذارید تا سرد شود. بدین ترتیب لایه میانی کرامبل شما آماده است.
  4. اگر زمان کافی برای درست کردن لایه میوه‌‌‌ای کیک کرامبل ندارید، به شما یک فوت کوزه‌گری آسان را پیشنهاد می‌دهم. در این روش می‌توانید به جای سیب، مربای به چین چین را بدون افزودن هیچ ماده خاصی استفاده کنید. استفاده از مربای به نیازی به پوست کندن و پختن میوه نخواهید داشت. علاوه بر این در هر فصلی از سال می‌توانید به مربای به چین چین دسترسی داشته باشید. مزیت دیگر استفاده از مربای به این است که طعم آن بسیار تازه و شبیه به سیب است. بنابراین طعم بسیار خوبی به کیک کرامبل شما خواهد داد. علاوه بر این مربای به، نیازی به افزودن شکر ندارد. بنابراین به طور کلی در زمان شما صرفه‌جویی خواهد شد.
  5. حالا نوبت درست کردن لایه رویی کیک کرامبل است. برای لایه رویی باید نصف پیمانه پودر قند، سه چهارم پیمانه آرد و مقدار کمی وانیل را در یک ظرف بزرگ ریخته و خوب هم بزنید. بعد از هم زدن باید تقریبا ۸۰ گرم کره را به مواد خود اضافه کنید. البته کره باید از قبل در دمای محیط قرار بگیرد تا کمی نرم شده و به خوبی با مواد ترکیب شود. برای مخلوط کردن کره با بقیه مواد هم بهتر است با چنگال استفاده کنید. در نهایت ترکیب شما باید ظاهری شبیه به خرده نان داشته باشد.
  6. مخلوط سیب یا مربای به را داخل یک ظرف مخصوص فر بریزید، سپس مواد کرامبل را هم روی میوه‌ها بریزید. مواد کرامبل باید به طور کامل سطح میوه‌های شما را بپوشاند. اگر مواد به خوبی پخش نشدند، با دست آن‌ها را روی تمامی میوه‌ها کشیده و پخش کنید.
  7. فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. اجازه دهید تا فر کاملا گرم شود. حالا ظرف کرامبل خود را به مدت نیم ساعت در فر قرار دهید. هنگامی که سطح کرامبل طلایی رنگ شد می‌توانید آن را بیرون آورده و نوش جان کنید.

طرز تهیه کرامبل دو لایه (روش دوم)

همانطور که در بالا اشاره کردیم، در این مطلب دو روش را برای تهیه کیک کرامبل آموزش خواهیم داد و در این بخش می‌خواهیم روش دوم را هم توضیح دهیم.

مواد لازم برای تهیه لایه رویی دسر

  • دو سوم لیوان آرد
  • یک چهارم لیوان شکر قهوه ای
  • ۷۰ گرم کره
  • یک چهارم لیوان شکر سفید
  • نصف قاشق غذاخوری دارچین
  • دو عدد سیب نگینی خرد شده یا یک عدد مربای به چین چین
  • کره را به همراه شکر سفید، شکر قهوه‌ای، دارچین، نمک و آرد در داخل یک ظرف بزرگ ریخته و هم بزنید.

مواد لازم برای تهیه لایه زیرین دسر

  • یک پیمانه و نصف آرد
  • دو قاشق غذاخوری دارچین
  • نصف قاشق چایخوری نمک
  • نصف قاشق مربا خوری بکینگ پودر
  • صد گرم کره آب شده
  • نصف لیوان شکر قهوه‌‌‌ای
  • یک عدد تخم مرغ
  • یک قاشق مربا خوری آب لیمو ترش
  • یک چهارم قاشق چای خوری وانیل
  1. بکینگ پودر، نمک، آرد و دارچین را مخلوط کرده و کنار بگذارید.
  2. یک ظرف دیگر برداشته و در آن کره آب شده، وانیل، تخم مرغ و شکر قهوه‌ای را ریخته و هم بزنید. موادی که در گام اوله تهیه کرده بودید را به این ترکیب اضافه کنید و با مخلوط‌کن میکس کنید.
  3. اگر از سیب استفاده می‌کنید آن‌ها را با آبلیمو مزه‌دار کرده و با مواد دیگر خود ترکیب کنید.
  4. حالا نوبت به پخت کرامبل سیب می‌رسد. مایع حاوی سیب را داخل قالب ریخته و موادی که برای روی دسر آماده کردید را هم در مرحله آخر اضافه کنید. مواد را به مدت سی دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. با کمک یک خلال چوبی می‌توانید از پخته شدن کرامبل مطمئن شوید. اگر دوست دارید سطح کرامبل برشته باشد، می‌توانید گریل را هم برای مدت ده دقیقه روشن کنید.

فوت و فن‌های مهم

  • همانطور که متوجه شدید دو روش برای تهیه کیک کرامبل ذکر شد. اگر دوست دارید زمان کمتری برای تهیه این دسر صرف کنید، روش اول می‌تواند ساده‌‌تر باشد. در هر دو روش به جای استفاده از سیب و مزه‌دار کردن آن می‌توانید از مربای به چین‌چین استفاده کنید. زیرا هم طعم خوبی داشته و هم بافت آن به گونه‌‌‌ای است که در هنگام پخت و پز له نمی‌شود.
  • این دسر اغلب به شکل لایه لایه درست می‌شود. بنابراین اگر دوست داشتید می‌توانید از قالب کمربندی برای تهیه کیک کرامبل استفاده کنید.
  • کیک کرامبل سیب هم به عنوان عصرانه و هم به عنوان صبحانه می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. شما می‌توانید این دسر را با کمی بستنی نوش جان کنید.

کلام آخر

اگر به دنبال تهیه یک کیک متفاوت و آسان هستید، کیک کرامبل بهترین انتخاب است. در این مطلب دستور تهیه این دسر خوشمزه را قرار دادیم. علاوه براین نکات مهمی برای تهیه ساده‌‌تر کیک کرامبل ذکر کردیم تا بتوانید هم سریع‌‌تر و هم حرفه ای‌‌تر یک کیک کرامبل خوشمزه در منزل داشته باشید. و