کاشت گوجه‌‌ فرنگی در فضا

تلاش ناسا برای کاشت گوجه‌‌ فرنگی در فضا

کاشت گوجه‌ فرنگی در فضا

اوایل نوامبر ۲۰۱۵ فضانوردی به نام جل لیندگرن آزمایشی را برای مشخص کردن امکان کاشت گیاهان گلدار در فضا آغاز نمود. این آزمایش تحت سیستم رشد گیاه ناسا به نام “Veggie” قرار داشت که این فناوری در اوایل سال ۲۰۱۵ موجب رشد کاهوی قرمز در ایستگاه فضایی شده بود. ناسا طی گزارشی اعلام کرده بود که کاشت گل در مدار می‌تواند به آن‌ها در فهم تاثیرگذاری محیط بر روی رشد گل کمک کند و به آن‌ها نشان دهد چه نوع دیگری از گیاهان امکان رشد در فضا را دارند. ترنت اسمیت، مدیر برنامه‌ی Veggie در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا می‌گوید: «چنانچه این آزمایش موفقیت‌آمیز باشد این توان را به ما می‌دهد که میوه‌های گلدار مانند کاشت گوجه‌ فرنگی در فضا با استفاده از باغ درون مداری Veggie انجام دهیم و مصرف کنیم.»

 

کاشت گوجه‌‌ فرنگی در فضا

 

دانشمندان به دنبال کاشت گوجه‌ فرنگی در فضا در سال ۲۰۱۷ بودند. تحقیق در مورد کاشت گیاهان در فضا کمک چشمگیری به فضانوردان در فرآیند اکتشاف عمیق فضا در آینده کرد. این موضوع توانست منبعی قابل اعتماد برای مواد غذائی طی این سفر طولانی در منظومه شمسی باشد.

دانشمندان برای رشد گیاهان در ایستگاه فضایی با استفاده از نورهای LED قرمز، آبی و سبز، اشعه خورشید را شبیه‌سازی می‌کنند که این روش مشابه الگوی کشاورزی عمودی بر روی زمین است (شبیه روشی که اغلب در آسمان‌خراش‌ها برای کاشت فضای سبز استفاده می‌شود).

به نظر می‌رسد رویای ناسا برای شهرک‌سازی در مریخ کم کم رنگ حقیقت به خود می‌گیرد. در همین راستا دانشمندان بی وقفه مشغول فعالیت هستند تا مشکل تامین غذا در این زمینه را حل کنند.

اکنون محققان ۹ گونه مختلف از سبزیجات از جمله کینوا، گوجه فرنگی و تربچه را بررسی کرده‌اند که  قابلیت رشد در خاک ماه و مریخ را دارند. آنها خاک شبیه سازی شده ماه و مریخ را با برخی مواد ارگانیک ترکیب کردند و توانستند میوه و دانه برخی محصولات کشاورزی را برداشت کنند. برخی از این دانه‌ها و میوه‌ها برای کشت نسل جدید محصولات کشاورزی به کار خواهد رفت.

محققان دانشگاه واشنگتن سعی کردند ۱۰ نوع محصول مختلف را در خاک شبیه سازی شده ماه و مریخ کشت کنند. در این تحقیق  کشت ترتیزک، گندم سیاه، گوجه فرنگی، تربچه، کینوا، اسفناج، لوبیا، شابانک(rocket)، پیاز کوهی و تره فرنگی بررسی شد و فقط کشت اسفناج موفقیت آمیز نبود.

پیشنهاد ویژه

چین چین در خصوص کاشت گوجه فرنگی در خانه و نکاتی در خصوص کاشت گوجه فرنگی مطالبی در سایت برای علاقمندان به گوجه فرنگی به اشتراک گذاشته است. اگر علاقمند به این مطالب هستید، به سایت چین چین تولید کننده انواع رب گوجه فرنگی، انواع کنسروها و … مراجعه کنید.

کاشت گوجه‌ فرنگی در ناسا