چگونه خود را به خوردن و درست کردن غذای سالم عادت بدهیم؟

چگونه خود را به خوردن و درست کردن غذای سالم عادت بدهیم؟

برای بسیاری از ما خوردن غذای سالم و داشتن یک رژیم غذای مقوی خیلی اهمیت ندارد؛ اما هنگامی که کوچک‌‌ترین مشکلی برای وضعیت سلامت بدن به وجود می‌آید، تازه به فکر اصلاح وضعیت رژیم خود می‌افتیم. این در حالیست که همیشه شنیده‌ایم پیشگیری بهتر از درمان است! پس چرا قبل از بروز هر نوع اتفاق ناخوشایندی به فکر اصلاح وضعیت رژیم غذایی خود نباشیم؟ در این مطلب قصد داریم راجع به این موضوع صحبت کنیم که چگونه خود را به خوردن غذای سالم عادت دهیم. اگر شما هم احساس می‌کنید نیاز به تغییر سبک رژیم غذایی خود دارید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. زیرا در ادامه نکات مهمی را برای داشتن یک رژیم غذایی متفاوت اما سالم ذکر خواهیم کرد. 

منظور از تغذیه سالم چیست؟

قبل از آن که راجع به اصلاح رژیم غذایی صحبت کنیم، اجازه دهید به این سوال پاسخ دهیم که تغذیه سالم چیست؟ برای داشتن یک رژیم غذایی سالم شما باید مطابق هرم مواد غذایی انواع گروه‌های غذایی را در برنامه خود بچینید. بنابراین باید از سبزیجات، میوه‌ها، غلات، محصولات لبنی، پروتئین‌ها، گوشت، حبوبات، چربی‌های سالم، انواع دانه‌ها ‌و… در رژیم غذایی خود استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که از هر گروه مواد غذایی به اندازه مصرف کنید. بدین ترتیب می‌توان گفت تغذیه سالمی دارید.

یک نکته دیگر انتخاب غذاهای سالم، کیفیت آن‌ها ‌است. امروزه در بازار انواع مواد غذایی توسط برندهای مختلف تولید و عرضه می‌شود، اما تفاوت بزرگ میان آن‌ها ‌در کیفیت تولید مواد غذایی خلاصه می‌شود. بنابراین لازم است تا به برند تولید کننده محصولات توجه داشته باشید تا بتوانید مواد غذایی با کیفیتی انتخاب کنید. مجموعه چین چین یکی از قدیمی‌‌ترین تولید کنندگان حوزه صنایع غذایی بوده که کار خود را از سال ۱۳۵۳ آغاز نموده است. این مجموعه با تولید انواع مربا، رب گوجه فرنگی، انواع کنسرو و خیارشور و آبلیمو در حوزه تولید مواد غذایی یکی از بزرگترین مجموعه‌ها ‌شناخته می‌شود.

استفاده از کربوهیدرات تصفیه نشده

یکی از توصیه‌هایی که درباره داشتن تغذیه سالم وجود دارد، استفاده از کربوهیدرات تصفیه نشده به جای کربوهیدرات‌های ساده است. بدین ترتیب می‌توان گفت موادی مانند سبزیجات، غلات و میوه‌ها ‌را می‌توان یکی از بهترین منابع برای کربوهیدرات تصفیه نشده و پیچیده معرفی کرد. از سویی دیگر استفاده کمتر از موادی مانند نشاسته، نان سفید و انواع شیرینی‌ها ‌می‌تواند برای داشتن یک رژیم غذایی سالم کمک کننده باشد. برای تامین کربوهیدرات در رژیم غذایی خود می‌توانید از انواع کنسرو‌ها ‌مانند کنسرو لوبیا، کنسرو لوبیا چیتی با قارچ و کنسرو نخود سبز استفاده کنید. تمامی این محصولات تولید شده توسط برند مشهور چین چین بوده و از تازه‌‌ترین مواد اولیه فرآوری شده‌اند.

کلسیم را فراموش نکنید

یکی از مهم‌‌ترین یون‌های موجود در بدن، یون کلسیم است که کمبود آن اتفاقات ناگوار زیادی را در پی دارد. کمبود کلسیم می‌تواند علاوه بر پوکی استخوان باعث افسردگی، اضطراب، اختلال در خواب و… شود. این مشکلات به ویژه در زنان شیرده و باردار و هم چنین سالمندان بیشتر خود را نشان می‌دهند. در هر صورت استفاده از غذاهای کلسیم‌دار می‌تواند تا حد زیادی از این مشکلات پیشگیری کند. استفاده از انواع محصولات لبنی می‌تواند برای جلوگیری از کمبود کلسیم مفید باشد. علاوه بر این مصرف ویتامین‌هایی مانند ویتامین D و K کمک می‌کند تا بدن به شکل ساده‌تری یون کلسیم را جذب کند. 

مصرف فیبر در رژیم غذایی

مصرف مواد غذایی فیبردار شاید در نگاه اول چندان اهمیتی نداشته باشد اما لازم است بدانید که به طور مستقیم با سلامت دستگاه گوارش شما مرتبط است. منظور از مواد غذایی حاوی فیبر بالا موادی چون میوه‌ها، لوبیا، سبزیجات و انواع آجیل هستند. مصرف فیبر کمک می‌کند تا احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت، سکته قلبی و… کاهش یابد. علاوه بر این باعث کاهش وزن نیز شده و وضعیت سلامت پوست را بهبود می‌بخشد. خیارشور و زیتون شور دو محصول مهم چین چین است که دارای فیبر بسیار بالایی هستند. با مصرف خیارضشور چین چین و زیتون شور چین چین در کنار غذای اصلی می‌توانید هم از خواص آن‌ها ‌بهره‌مند شوید و هم تنوع در سفره غذایی خود را بیشتر کنید. 

افزایش استفاده از پروتئین‌ها ‌

پروتئین‌ها ‌یکی از مهم‌‌ترین مواد مغذی هستند که در بدن نقش‌های متنوع و مفیدی ایفا می‌کنند. اگر بخواهیم به شکل خیلی خلاصه راجع به تاثیر پروتئین‌ها ‌صحبت کنیم، باید بگوییم که پروتئین‌ها ‌با سطح انرژی بدن شما ارتباط مستقیمی دارند. اگر توان حرکتی شما کمتر شده یا احساس می‌کنید انرژی لازم برای انجام کارهای مختلف را ندارید، وقت آن رسیده تا پروتئین بیشتری مصرف کنید. البته مصرف زیاد پروتئین هم مانند سایر مواد غذایی می‌تواند دردسرساز باشد. کنسرو لوبیا چیتی با قارچ از محصولات چین چین است که به خوبی می‌تواند تا حد زیادی پروتئین بدن شما را تامین کند. این کنسرو به ویژه برای افرادی که گیاه‌خوار هستند، مناسب است.

گروه چربی‌ها، مهم اما فراموش شده

یکی دیگر از گروه‌های مهم غذایی که اکثر افراد نسبت به آن بی توجه‌ هستند، گروه چربی‌ها ‌است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند هر چه چربی کمتری مصرف کنند، رژیم غذایی سالم‌تری دارند. این در حالیست که چربی‌ها ‌نقش‌های بسیار مهمی در بدن دارند و مصرف آن‌ها ‌بسیار ضروری است. به بیان ساده‌تر چربی‌های بد باعث بروز انواع بیماری‌ها ‌در بدن می‌شوند اما چربی‌های خوب برای بدن لازم و ضروری‌ هستند. منظور از چربی‌های خوب، چربی‌های سالمی مانند امگا۳ است. مصرف امگا ۳ تاثیر مثبت مستقیمی روی سلامت روح و جسم داشته و حتما باید در برنامه غذایی لحاظ شود. اگر مصرف چربی‌های بد را کاهش دهید و به جای آن از چربی‌های سالم استفاده کنید به مرور زمان وضعیت عروق و قلب شما هم بهبود پیدا می‌کند. 

به جزئیات توجه کنید!

ممکن است رژیم غذایی شما سالم باشد اما بی‌توجهی به جزئیات رژیم غذایی در نهایت باعث دردسر شما شود. سعی کنید همیشه از مواد غذایی سالم و تازه استفاده کنید. اگر قصد خرید مواد غذایی به شکل کنسرو شده را دارید، حتما از برندهای مشهوری خریداری کنید که از مواد اولیه تازه استفاده می‌کنند. با این کار سلامت بدن خود را تضمین کرده‌اید. برند چین چین یکی از مشهورترین برندهای تولید کننده انواع مواد غذایی است که سالهاست در این عرصه پیشتاز است. این مجموعه با استفاده از مواد اولیه سالم و با بالاترین کیفیت اقدام به تولید انواع مربا و کنسرو‌های مختلف کرده است. بدین ترتیب می‌توانید با مصرف محصولات چین چین سالم‌‌ترین رژیم غذایی را برای خود انتخاب کنید. 

علاوه بر موارد ذکر شده لازم است تا هنگام غذا خوردن هم نکاتی را لحاظ کنید. برای مثال استفاده از آب و انواع نوشیدنی‌ها ‌در حین غذا خوردن عادت بسیار بدی است که باید به مرور زمان آن را ترک کنید. با سرعت تند غذا خوردن هم یکی دیگر از عادات بسیار بد اما رایج در میان افراد است. بنابراین در کنار انتخاب مواد غذایی سالم باید نحوه استفاده صحیح از آن‌ها ‌را هم در عادات غذایی خود ایجاد کنید.

کلام آخر

ایجاد عادات غذایی سالم یکی از کلیدی‌‌ترین نکاتی است که برای داشتن یک بدن سالم باید به آن توجه کنید؛ اما چگونه می‌توان عادات غذایی سالم ایجاد کرد؟ در این مطلب راجع به داشتن یک رژیم غذایی سالم صحبت کرده و نکات مهمی را بازگو کردیم. با استفاده از محصولات چین چین می‌توانید در برنامه غذایی خود تنوع بالایی ایجاد کرده و انواع متفاوتی از مواد غذایی سالم را در رژیم خود بگنجانید.