سرطان پروستات

پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات با چند پیشنهاد غذایی ساده

به تعویق انداختن مراجعه به پزشک برای معاینه‌ی پروستات کار راحتی است. اضافه کردن غذاهایی که به سلامت پروستات شما کمک کنند هم کار راحتی است. براساس تحقیقات جامعه سرطان آمریکا، سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین انواع سرطان میان مردان است. این بیماری ۱ نفر از هر ۷ نفر در آمریکا را تهدید می‌کند. گفته می‌شود رژیم غذایی پرچرب و پر شکر غربی در به وجو آمدن این آمار بی‌تاثیر نیست. هیچ راه قطعی برای پیشگیری از سرطان پروستات وجود ندارد با این حال شواهد نشان می دهد که رعایت برخی نکات سالم، نقش کلیدی در این مورد ایفا می کند. در واقع نمی‌توان بهترین روش برای پیشگیری از سرطان پروستات را نام برد اما روش‌های طبیعی زیادی از جمله حفظ وزن سالم، ورزش کردن و مصرف مقادیر زیاد میوه و سبزیجات به این امر کمک می‌کند بنابراین در کنار اینکه باید به پزشک خود مراجعه کنید می‌توانید با مصرف چند ماده غذایی توصیه شده، از ابتلا به سرطان پروستات پیشگیری کنید.

سرطان پروستات

پیشنهادات غذایی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات

مصرف هرچه بیشتر گوجه فرنگی

لیکوپن آنتی‌اکسیدانی قوی است که در گوجه‌ فرنگی‌ یافت می‌شود. این ماده می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد، همانگونه که می‌تواند موجب کاهش روند رشد تومور در مردان مبتلا به این بیماری شود. در مقاله‌‌های قبلی در خصوص خواص لیکوپن برای مردان صحبت کرده‌ایم.
در بررسی ۱۱ تحقیق منتشر شده در ژورنال دانش تغذیه و ویتامین‌ها، آمده است که پژوهشگران دریافته‌اند مردانی که گوجه‌فرنگی یا محصولات مشتق از آن را چه به صورت خام و چه پخته مصرف می‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. در واقع گوجه‌های فرآوری شده از جمله گوجه پخته شده و انواع کنسروی آن حاوی ترکیبی به نام لیکوپن هستند که این ترکیب می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان‌های پروستات، ریه و معده را کاهش دهد. اما از آنجاییکه لیکوپن به سختی به دیواره‌های سلولی چسبیده‌ است، استخراج آن در گوجه‌فرنگی‌های خام برای بدن ما کار مشکلی است. در سال ۲۰۱۸ مطالعه‌ای در اسپانیا انجام شد که نشان می‌داد جذب لیکوپن از گوجه‌فرنگی پخته‌شده راحت‌تر است. پس گوجه‌فرنگی‌های پخته یا پوره شده گزینه‌های بهتری هستند. لیکوپن در موارد زیر وجود دارد:

محصولات سویا

ایزوفلاون‌ها ترکیبات شیمیایی با خواص ضد التهابی هستند و مواد غذایی با بیشترین میزان ایزوفلاون‌ها، محصولات دانه‌های سویا هستند که از این میان می‌توان به شیرسویا و مسیو (خمیر سویا) اشاره کرد. همچنین مواد غذایی دیگری از جمله نخود، لوبیاها و یونجه حاوی ایزوفلاون‌ها هستند.

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی و دیگر غذاهای دریایی وجود دارند. این اسیدها همچنین در منابعی از جمله گردو، بذر کتان و دانه‌های سویا نیز یافت می‌شوند. شواهد بسیاری مبنی بر اثربخشی اسیدهای چرب امگا ۳ در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد اما با این حال بسیاری از متخصصان بر این عقیده‌اند که اسیدهای چرب امگا ۳ خواصد ضد سرطان قابل توجهی ندارند.

قهوه 

در سال ۲۰۱۶ محققان نتایج حاکی از بررسی ۱۰۵ مطالعه در مورد تاثیرات قهوه بر خطر ابتلا به سرطان منتشر کردند. محققان در این بررسی نتیجه گرفتند که قهوه و قابلیت آنتی اکسیدانی آن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات و برخی دیگر از انواع بیماری را کاهش دهد.

مرکبات

پرتقال، لیمو و گریپ‌فروت حاوی میزان بالایی ویتامین C هستند و در محافظت از غده پروستات، بسیار مؤثر هستند.

کلم بروکلی

بروکلی یکی از انواع سبزیجات حاوی ترکیبات پیچیده است که می‌تواند در پیشگیری از سرطان مفید باشد. براساس یافته‌های جامعه سرطان آمریکا میان میزان مصرف سبزیجات چلیپایی و خطر ابتلا به سرطان پروستات رابطه عکس وجود دارد. دلایل آن هنوز به روشنی مشخص نیست. ولی پژوهشگران می‌گویند یکی از مواد شیمیایی موجود در این سبزیجات به نام سولفورافین سلول‌های سرطانی را شناسایی و تخریب می‌کند بدون اینکه به سلول‌های سالم پروستات آسیبی وارد کند.

پیشنهاد ویژه

چنان که متوجه شدید راه قطعی برای درمان پروستات وجود ندارد ولی بهترین راه برای پیشگیری از سرطان پروستات، مصرف گوجه فرنگی است. پس تا می‌توانید گوجه فرنگی و خوراکی‌های قرمز رنگ بخورید. چند دستور غذایی با گوجه فرنگی از جمله طرز تهیه سس کچاپ با رب گوجه فرنگی،طرز تهیه کوکوی گوجه فرنگی، طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی، طرز تهیه آب گوجه فرنگی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

 

سرطان پروستات