ویژگی‌های خیار مناسب خیارشور

انتخاب خیار مناسب برای خیارشور یکی از مهم‌ترین اصول ابتدایی درست کردن یک خیارشور خوشمزه است. خیارشور یکی از چاشنی‌های خوشمزه‌ای است که بسیاری از غذاهای ساده را به یک غذای اشتهاآور و خاص تبدیل می‌کند. اما خیاری که برای خیارشور انتخاب می‌شود باید دارای ویژگی‌هایی بوده که از طرفی خیارشور شما سالم و بدون ضرر باشد و از طرف دیگر بتوانید آن را برای مدتی طولانی در مزه و طعم خوش اولیه نگه‌دارید.

رابطه خیارشور مناسب و خیارهای سالم

بسیاری تصور می‌کنند که درست کردن خیارشور روشی است برای ماندگاری بیشتر خیارها و به همین خاطر خیارهای خراب یا کهنه و له شده را می‌توان با درست کردن خیارشور نجات داد.

خیارشور به‌طورکلی با لواشک، مربا و دیگر نمونه‌هایی که برای نگه‌داری طولانی‌مدت میوه‌های رو به نابودی درست می‌شوند، متفاوت است. خیار شور مثل موارد بالا پخته نمی‌شود و به همین خاطر باید از همان ابتدا خیارهای کاملاً سالم، سبز و بدون ذره‌ای خرابی و لکه را برای یک خیارشور مناسب انتخاب کنید. خیارهایی که سالم نیستند طعم بدی به خیارشور شما داده و خودشان هم به زودی کپک‌زده و به‌طورکلی خیارشور شما غیرقابل استفاده خواهد شد.

استفاده از خیار گلخانه‌ای ممنوع!

خیارهای گلخانه‌ای شاید به نظر گزینه مناسبی برای پذیرایی بیایند ولی به‌هیچ‌عنوان از آن‌ها خیارشور درست نکنید. این خیارها با سموم و آفت‌کش‌های زیادی رشد می‌کنند و حتی توصیه می‌شود که حتماً پوست آن‌ها را قبل از استفاده بگیرید. همان‌طور که می‌دانید گرفتن پوست خیار در تهیه خیارشور امکان‌پذیر نیست و از طرفی فرایندهای شیمیایی‌ای که به ساخت یک خیارشور خوش‌طعم منجر می‌شوند می‌توانند سموم خیارهای گلخانه‌ای را تشدید کرده و حتی منجر به خراب شدن زودهنگام خیار شوند. بهتر است برای تهیه خیارشور مناسب از خیارهای قلمی غیر گلخانه‌ای استفاده کنید.

به ‌اندازه‌ها دقت کنید

به‌طورکلی خیار استفاده‌شده در خیارشور هر چه ریزتر باشد خیارشور شما تردتر و خوشمزه‌تر خواهد بود. به همین دلیل است که چین چین خیارشورهای خود را در چهار دسته‌بندی سوپر ویژه، ویژه، ممتاز و درجه‌یک تنها بر اساس اندازه خیارهای استفاده‌شده تقسیم‌بندی کرده است و بهترین آن ریزترین خیارها را دارد.

اگر نتوانستید خیارهای ریز و کوچک را برای درست کردن یک خیارشور مناسب پیدا کنید، به صرف اینکه خیارهای انتخاب‌شده به‌سادگی در بطری شما قرار بگیرند رضایت بدهید. شاید خیارشور شما به‌اندازه خیارشورهای صنعتی و خیارشورهای ریز خوشمزه نشود ولی با سوراخ کردن خیارها می‌توانید این ضعف را جبران کنید.

اگر دوست دارید تخصصی عمل کنید:

خیارهایی هستند که به‌طور ذاتی برای درست کردن خیارشور کاشته می‌شوند. این خیارها بهترین گزینه برای درست کردن یک خیارشور مناسب‌اند. اگر به دنبال نژاد این خیارها هستید:

  • خیارهای ریزی که اغلب در درست کردن خیارشور مورداستفاده قرار می‌گیرند به گیاه cucumis sativus مشهورند.
  • نژاد دیگری از خیار که مناسب خیارشور است و آن را خیلی ساده می‌توان حتی در یک گلدان کاشت Bush pickle است.
  • Carolina نژاد دیگری از خیار مناسب برای خیارشور است ولی با اینکه اندازه‌ای متوسط دارد باید در زمین کشت شود.

چگونه خرابی خیار در خیارشور را تشخیص بدهیم؟

تشخیص خرابی خیار در یک خیارشور کار بسیار ساده‌ای است. تنها کافی است تا بوی آن خیارشور به شما بخورد. به‌سادگی می‌توانید بوی ترشیدگی، تخمیر بیش‌ازحد و کپک را حس کنید. برای این تشخیص حتی لازم نیست تا خیارشور را مزه کنید. در بسیاری از مواقع شما از روی ظاهر خیار نیز می‌توانید متوجه غیرعادی بودن شرایط بشوید.

  • اگر خیار دچار بادکردگی بود: اگر خیارها به نحو شدیدی باد کنند به‌سادگی حتی ممکن است متلاشی و له شوند. بادکردگی خیار همیشه به دلیل خرابی رخ نمی‌دهد. یکی از دلایل آن متفاوت بودن زمان رسیدن خیارها از یکدیگر است و به همین خاطر بهتر است خیارهای شما برای درست کردن خیارشور همگی به یک اندازه رسیده باشند. متأسفانه دلایل دیگر بادکردگی خیارشور اصلاً به‌اندازه دلیل قبل بی‌خطر نیست. گاهی به خاطر رشد باکتری و قارچ‌ها در خیارشور، گاز تولید می‌شود. فشار گاز و نمک خیار را در خیارشور دچار بادکردگی می‌کند.
  • اگر خیارها نرم شدند: خیارهای خیارشور ممکن است چند روز یا حتی چند ماه بعد به خاطر تجزیه شدن مواد داخل خیار نرم شوند. این مسئله نیز به خاطر رشد میکروب‌ها یا کپک‌ها و مخمرها در خیار رخ می‌دهد.
  • اگر خیارشور کپک‌زده باشد: کپک زدن اغلب به خاطر عدم رعایت نکات بهداشتی حین تهیه خیارشور و انتخاب ظرف و سایر مسائل مشابه رخ می‌دهد. اگر نکات بهداشتی را تا حد امکان رعایت کرده باشید دلیلی ندارد که از امکان کپک زدن خیارشور بترسید.

اگر می خواهید تا خیالتان را از بابت همه مشکلاتی که ممکن است برای خیارشور پیش آمده و سلامت شما و غذایتان را تهدید کند، راحت کنید، بهترین کار این است که از خیارشورهای صنعتی استفاده کنید و دور خیارشورهای فله‌ای و غیربهداشتی را خط بکشید. خیارشورهای چین چین تمامی مراحل از انتخاب خیار مناسب تا بسته‌بندی و عرضه را طبق اصول اولیه بهداشتی طی می‌کنند و به همین خاطر خرید خیارشورهای چین چین کاملاً قابل‌اعتماد است.