ماده‌ی غذایی

هشت ماده‌ی غذایی که مردان باید هر روز بخورند.

مجله‌ی Best Life لیستی از هشت مورد ماده‌ی غذایی جمع‌آوری کرده و به مردان توصیه نموده این موارد را هر روز بخورند. علیرغم اینکه این لیست با در نظر گرفتن مردان تهیه شده است؛ زنان هم می‌توانند این موارد را به رژیم غذایی‌شان اضافه کنند.

 

ماده‌غذایی

 

اسفناج:

ممکن است سبز و پربرگ باشد، اما اسفناج هم ماده‌ی غذایی خوبی برای مردان است. اسفناج با منابع غنی از امگا ۳ گیاهی و فولات علاوه بر خاصیت شناخته شده‌ی ماهیچه‌سازی، به کاهش خطر بیماری‌های قلبی، سکته و پوکی استخوان نیز کمک می‌کند. اسفناج سرشار از ماده‌ای به نام لوتئین است؛ ترکیبی که با پیرچشمی مقابله می‌کند.

ماست:

فرهنگ‌های گوناگونی ادعای ابداع ماست را دارند؛ ولی بر سر خواص سلامتی این ماده‌ی غذایی ۲۰۰۰ ساله هیچ مناقشه‌ای وجود ندارد: تخمیر به تولید صدها میلیون ارگانیسم پروبیوتیک می‌انجامد که به عنوان نیروهای کمکی گردان‌هایی از باکتری‌های مفید و سودرسان در بدن شما عمل کرده که موجب بالا رفتن سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر سرطان می‌شود. با این‌حال از آنجایی که تمام ماست‌ها پروبیتویک نیستند به برچسب آن‌ها موقع خرید خوب دقت کنید.

گوجهفرنگی

شما باید دو موضوع را در مورد گوجه‌فرنگی بدانید: گوجه‌فرنگی‌های قرمز بهترین هستند، چون میزان آنتی‌اکسیدان لیکوپن در آن‌ها بالاتر است. گوجه‌فرنگی‌های فرآوری شده هم به اندازه‌ي گوجه‌فرنگی‌های تازه موثر هستند، چرا که برای بدن جذب لیکوپن آن‌ها آسان‌تر است. تحقیقات نشان می‌دهند یک رژیم غذایی سرشار از لیکوپن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های مثانه، ریه، پروستات، پوست و معده و همچنین خطر ابتلا به بیماری انسداد شریان‌های قلب را کاهش دهد. همچنین به جای گوجه فرنگی می‌توانید از رب گوجه فرنگی هم استفاده کنید.

هویج پخته:

 بیشتر سبزیجات و میوه‌های قرمز، زرد و نارنجی‌رنگ حاوی ترکیبات کاروتنوئید قابل حل در چربی مرتبط با کاهش میزان ابتلا به طیف گسترده‌ای از سرطان‌ها هستند. این مواد غذایی همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی از جمله آسم و رماتیسم مفاصل را کاهش می‌دهند – ولی هیچ‌کدام از این مواد  خواص هویج پخته را ندارند.

بلوبری

میزان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ماده‌ی غذایی بالاتر از تمامی میوه‌های محبوب است. بلوبری‌ به پیشگیری از سرطان، دیابت و دیگر تغییرات مرتبط با سن در حافظه کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است بلوبری که سرشار از فیبر و ویتامین‌های A و C  هستند موجب سلامتی دستگاه قلبی-عروقی انسان می‌شود.

لوبیای سیاه

تمام لوبیاها برای سلامت قلب شما مفید هستند ولی هیچ‌کدام از آن‌ها به اندازه‌ی این ماده‌ی غذایی قدرت مغز شما را بالا نمی‌برند. این مساله به این دلیل است که آن‌ها سرشار از آنتوسیانین هستند، ترکیباتی از آنتی‌اکسیدان که باعث پیشرفت عملکرد مغز هستند.

گردو:

 غنی‌تر از سالمون در امگا-۳های مفید برای سلامت قلب، سرشار از پلی‌فنول‌های ضدالتهابی و حاوی نیمی از خواص ماهیچه‌سازی مرغ، گردو به نظر یک موادغذایی فرآوری شده‌ی ژنتیکی می‌آید، ولی بر روی درختان می‌روید. دیگر آجیل‌ها ممکن است دو مورد از این خواص را داشته باشند ولی هیچ‌کدام آن‌ها هر سه مورد را ندارند.

دانه جو:

 نخستین مهر تایید FDA در میان غذاهای سالم به دانه‌‌ی جو تعلق دارد. این ماده‌ی غذایی سرشار از فیبرهای قابل حل هستند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. بله، دانه‌های جو سرشار از کربوهیدرات هستند، ولی فیبرها سرعت آزاد شدن قند آن‌ها را کاهش می‌دهد و چون دانه‌های فیبر به ازای هر نصف استکان ۱۰ گرم پروتئین دارند، انرژی خوب و ثابتی در روند ماهیچه‌سازی تولید می‌کنند.

 

پیشنهاد ویژه

مردان نسبت به زنان قوی‌تر هستند و همین مساله سبب می‌شود که احساس کنیم آنها هرگز دچار کمبود ویتامین نمی‌شوند اما این طرز تفکر صحیح نیست. مردان هم برای سالم ماندن در دوره‌های مختلف زندگی به ماده‌ی غذایی خاصی نیاز دارند و در واقع می‌توان گفت نقش پررنگی در زندگی آن‌ها ایجاد می‌کند. داشتن رژیم غذایی سالم و مغذی بهترین شانس مغز ما برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هاست.

بنابراین به شما توصیه می‌کنیم از دستورهای آشپزی که حاوی مواد غذایی بالا است مثل ماهی یونانی با سس گوجه فرنگی که در بلاگ چین چین وجود دارد، استفاده کنید.

 

ماده‌ی غذایی