نقش لوبیا چیتی و قارچ در رژیم گیاه‌خواری

لوبیاچیتی و قارچ می‌توانند در رژیم گیاه‌خواری نقش موثر و پررنگی داشته باشند. هردوی آن‌ها سرشار از املاح و مواد مغذی‌اند. بنابراین، به نظر می‌رسد برای افرادی که علاقه‌ای به خوردن گوشت ندارند، مناسب هستند. اگر شما نیز وگان هستید و گوشت نمی‌خورید، باید به دنبال جایگزینی مناسب برای این ماده غذایی باشید.

 

نقش لوبیا چیتی و قارچ در رژیم گیاهخواری

رژیم های غذایی مختلفی وجود دارد، مانند: رژیم کم‌کربوهیدرات، رژیم دوکان، رژیم غذایی زون، رژیم گیاه‌خواری و… . رژیم گیاه‌خواری یکی از بهترین آنهاست که البته این نکته را نیز باید خاطرنشان کنیم که این نوع رژیم نیز انواع مختلفی دارد. به‌عنوان مثال، در برخی از رژیم‌های گیاه‌خواری، خوردن تخم‌مرغ یا لبنیات آزاد است. برخی دیگر نیز خوردن مرغ و ماهی را جایز می‌دانند و تنها خوردن گوشت قرمز قدغن است.

زمانی که تصمیم می‌گیرید تا گیاه‌خوار شوید، باید بهترین و موثرترین مواد غذایی را در برنامه خود قرار دهید. رژیم شما باید به گونه‌ای باشد که تمام نیازهای بدن حتی بدون خوردن گوشت نیز تأمین شود. نقش لوبیاچیتی و قارچ در رژیم گیاه‌خواری از همین جنس است. این مواد به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد جزء مفیدترین‌ها در رژیم وگان باشند. در ادامه برخی از خواص این دو ماده غذایی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

لوبیا چیتی و قارچ موثر در تامین پروتئین بدن

پروتئین، اصلی‌ترین ماده موجود در انواع گوشت است. وقتی شخصی گوشت را از برنامه غذایی خود حذف می‌کند، باید جایگزینی برای آن بیابد. زیرا همانطور که می‌دانید، پروتئین نقش مهمی در سوخت‌و‌ساز بدن و عملکرد ماهیچه‌ها دارد. خوشبختانه لوبیاچیتی و قارچ هر دو منبع بسیار خوبی از پروتئین هستند. محققان در مورد پروتئین قارچ آنقدر هیجان‌زده شده‌اند که آن را بمب پروتئین نامیده‌اند.

لوبیاچیتی نیز منبع غنی و ارزان قیمت پروتئین است. جدا از بحث گیاه‌خواری، لوبیاچیتی پرمصرف‌ترین دانه حبوبات در قاره آمریکا است. در سایر نقاط جهان نیز به‌وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع، نشان از غنی بودن این دانه دارد. بنابراین اگر می‌خواهید دچار کمبود پروتئین نشوید، لوبیاچیتی و قارچ را در رژیم گیاه‌خواری خود بگنجانید.

 

لوبیا چیتی و قارچ فاقد چربی هستند

گاهی افراد برای کاهش وزن برای مدتی به رژیم گیاه‌خواری رو می‌آورند. اما در رژیم وگان، افراد ممکن است خیلی زود خسته و ناامید شوند. زیرا خوردن چندین و چند بشقاب سالاد، سبزی و کاهو شاید باعث لاغری شود، اما خیلی زود بنیه بدن را از بین می‌برد.

اما خوردن موادی همچون لوبیاچیتی و قارچ در این رژیم، هم پروتئین بدن را تامین می‌کند و هم جذب چربی در برندارد. از این رو توانایی بدن کاسته نمی‌شود و در عین‌حال، وزن نیز کاهش می‌یابد. زیرا بدن برای سوخت‌و‌ساز چربی‌های اضافی را می‌سوزاند. البته لوبیاچیتی و قارچ خواص متعدد دیگری نیز دارند. در ادامه به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.

 

فیبر موجود در لوبیا چیتی و قارچ

فیبر نوعی کربوهیدرات است که بدن قادر نیست تمامی آن را هضم کند. البته اشتباه نکنید. این موضوع به معنای مضر بودن فیبر نیست. بلکه برعکس، وجود فیبرهای هضم نشده برای روده بسیار مفید است. آن‌ها عملکرد دستگاه گوارش و به ویژه روده را تقویت کرده و باعث می‌شوند تا مشکلاتی همچون یبوست کمتر ایجاد شود. البته سبزیجات تازه نیز مملو از فیبر هستند. اما لوبیاچیتی و قارچ نیز از این حیث بسیار غنی هستند.

نکته مفید دیگر در استفاده از لوبیاچیتی و قارچ در رژیم گیاهخواری، احساس سیری بیشتر است. اکثر افرادی که برای کاهش وزن گیاه‌خوار می شوند، از گرسنگی مداوم شکایت دارند. این موضوع به دلیل کمبود فیبر در برنامه غذایی است. وقتی غذاهای فیبردار بخورید، دستگاه گوارش شما مدت زمان بیشتری را در فرآیند جذب باقی می‌ماند. از این رو احساس سیری خواهید داشت و دیگر به سمت خوارکی‌ها تمایل پیدا نخواهید کرد.

البته علاوه بر فیبر، لوبیاچیتی نوعی نشاسته دارد که به آن نشاسته مقاوم می‌گویند. این کربوهیدرات هم در ایجاد احساس سیری طولانی موثر است. البته نگران نباشید. زیرا این نشاسته مقاوم مشکلی برای قند خون ایجاد نمی‌کند.

 

قارچ و لوبیا چیتی منبع خوبی از ویتامین ها هستند

نقش لوبیاچیتی و قارچ در رژیم گیاه‌خواری تنها به دلیل پروتئین، فیبر یا نبود چربی نیست. بلکه این دو ماده غذایی سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به ویتامین B، ویتامین C، فولات، سلنیوم، کلسیم، سدیم، پتاسیم و … اشاره نمود. قارچ نیز منبع خوبی برای ویتامین D به شمار می رود. ویتامینی که تقریبا در دیگر سبزیجات وجود ندارد.

به نظر می‌رسد خوردن غذاهایی که با قارچ و لوبیاچیتی درست می‌شوند، انتخاب عالی برای گیاه‌خواران به شمار می‌آید. اگر شما نیز وگان هستید و نمی‌دانید که چه غذایی با این دو ماده غذایی می‌شود تهیه نمود، نگران نباشید. یک مسیر میانبر برای شما وجود دارد. آن هم استفاده از کنسرو لوبیاچیتی و قارچ چین چین است. بدین ترتیب، هم نیازی به آشپزی ندارید و هم اینکه از خواص بی‌نظیر این دو ماده غذایی بهره‌مند خواهید شد.

البته این تمام ماجرا نیست. لوبیاچیتی و قارچ می‌توانند کم‌خونی را درمان کرده و به کنترل کلسترول کمک کنند. همچنین این دو ماده باعث تقویت حافظه می‌شوند و چندین و چند خاصیت مثبت دیگر که در حوصله این بحث نیست.

 

نتیجه گیری

قرار دادن لوبیاچیتی و قارچ در برنامه غذایی گیاه‌خواری بسیار مهم است. یک راه ساده استفاده از هر دو این گیاهان این است که می توان از کنسرو لوبیاچیتی و قارچ استفاده کنید. این دو ماده می‌توانند پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کنند. به علاوه از آنجا که فاقد چربی هستند، باعث افزایش وزن نمی‌شوند. اما توصیه ما این است که اگر قصد دارید به رژیم وگان روی بیاورید، حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. چرا‌که مواد غذایی مفید بسیاری هستند که ممکن است برای دسته خاصی از افراد مضر باشند.