نخود سبز، عضو ثابت رژیم‌های کاهش وزن

داشتن اندامی متناسب علاوه بر اینکه به سلامت عمومی بدن کمک میکند، اعتماد به نفس را افزایش میدهد و بر روابط اجتماعی تاثیر دارد. اما متاسفانه سبک زندگی امروزه به گونهای است که اندام متناسب برای بسیاری از مردم تبدیل به آرزو شده است. افراد زیادی از این موضوع سواستفاده میکنند و روشهایی برای کاهش وزن پیشنهاد میدهند که در مدت زمان کوتاهی بدن را دچار مشکلات عمدهای میکند که شاید قابل جبران نباشد

فضای مجازی و اینترنت از محصولات لاغری و رژیمهای غذایی پر شده است که با کمی تفکر می‌توان راه‌های مطمئن‌تر و ساده‌تری را جایگزین کرد. دو جزء اصلی یک روند لاغری سالم، رژیم غذایی مناسب و ورزش هستند. سبزیجات در رژیم غذایی سالم نقش اساسی را دارند. چراکه همزمان با پر کردن معده و ایجاد احساس سیری در مغز، کالری کمی دارند و دارای چربی مفید هستند. به علاوه، انواع ویتامینها، پروتینها و مواد معدنی در سبزیجات وجود دارد.

فواید نخود سبز 

در بین سبزیجات نخود سبز یا همان نخود فرنگی جایگاه ویژهای دارد. همه میدانیم دانهها سرشار از مواد مغذی و مفید هستند. زیرا باید مواد لازم برای رشد جوانه را فراهم کنند. دانه، تا زمانی که جوانه به قدری بزرگ شود که بتواند با ریشههایش از خاک تغذیه کند، مسئول تغذیه جوانه است. نخود فرنگی نیز یکی از این دانهها که سرشار از ویتامینها، پروتئینها، فیبر و انواع مواد معدنی است. چه فقط خواهان رژیم غذایی سالم باشید چه برای کاهش وزن یا برای ورزشکاران، نخود سبز معجزه میکند.

نخود سبز گزینه عالی برای سلامتی

علاوه بر ویتامینها و پروتئینها، نخود سبز سرشار از فیبر و مواد معدنی است. اگر یک فنجان (۱۴۵ گرم) نخود فرنگی پخته را بررسی کنیم، حاوی حدود ۱۱۷ کالری است. این مقدار نخود فرنگی ۲۱ گرم کربوهیدرات، ۷٫۸۶ گرم پروتئین و نیم گرم چربی دارد. چربی موجود در نخود سبز فاقد کلسترول است. علاوه بر تمام این موارد نخود فرنگی حاوی ویتامین A، ویتامین K، نیاسین، ویتامین C، تیامین، کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، منیزیم و منگنز است

هر کدام از ویتامینها یا مواد معدنی موجود در نخود سبز فایده خاصی برای بدن دارد. به عنوان مثال ویتامین K به عنوان لخته کننده خون در زخمها شناخته میشود. فیبر موجود در نخود سبز سرعت جذب کربوهیدراتها را کاهش میدهد. در نتیجه از بیماری دیابت و سایر بیماریهای مزمن مانند بیماریهای قلبی و عروقی جلوگیری میکند. به علاوه فیبر به هضم غذا کمک میکند و باکتریهای مفید روده را تغذیه و با این کار موجب بهبود سلامت دستگاه گوارش میشود.

منیزیم، کلسیم و پتاسیم موجود در نخود سبز برای سلامت قلب و عروق مفید هستند و از فشار خون بالا جلوگیری میکنند. آنتی اکسیدانهای نخود فرنگی از التهاب و ابتلا به سرطان جلوگیری میکنند. علاوه بر این وجود ساپونین در نخود سبز به جلوگیری از بهبود سرطان و تومورها کمک میکند. هر کدام از ویتامینها و سایر مواد موجود در نخود سبز فواید زیادی دارند که پرداختن به آنها مقالهای اختصاصی و جدا لازم دارد. در اینجا به این سوال میپردازیم که آیا نخود سبز برای کاهش وزن مفید است؟

آیا نخود فرنگی برای کاهش وزن مفید است؟

چه نخود فرنگی را به عنوان یک مکمل غذاهای پر کالری و چه به عنوان یک غذای مستقل مصرف کنید، یک گزینه عالی برای کاهش وزن است. فیبر موجود در نخود فرنگی برای سلامتی فواید زیادی دارد و احساس سیری را طولانیتر میکند. جزء دیگری که در نخود فرنگی وجود دارد و در کاهش وزن کمک میکند، پروتئین است. پروتئینهای نخود سبز با ترشح هورمونهایی خاص، اشتها را کم میکنند

تحقیقات نشان میدهد رژیمهایی که شامل نخود فرنگی هستند منجر به کاهش وزن قابل توجهی نسبت به سایر رژیمهای غذایی میشود. از آنجایی که نخود فرنگی کالری نسبتا کمی دارد و سرشار از فیبر و پروتئین است، گزینه بسیار خوبی برای رژیمهای کاهش وزن است. کسانی که خواهان رژیمهای غذایی کم چرب و رژیمهای گیاهخواری هستند، باید نخود فرنگی را در منوی غذایی خود بگنجانند

البته ذکر این نکته لازم است که اگرچه نخود سبز سرشار از پروتئین است، اما فاقد اسیدآمینه متیونین است. پس اگر رژیم غذایی گیاهی دارید، باید نخود فرنگی را با منابع پروتئین دیگر مانند توفو، کینوآ و آجیل همراه کنید تا کمبود این اسیدآمینه جبران شود. فیبر نخود سبز در کنار سایر سبزیجات به پر کردن معده و هضم بهتر غذا کمک میکند. این خود نشان دهنده میزان اهمیت نخود فرنگی در رژیم غذایی است.

نخود سبز برای ورزشکاران

وجود پروتئین در رژیم غذایی برای ورزشکاران بسیار مهم است. ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند، به انواع ویتامینها، مواد معدنی و پروتینها نیاز دارند. افزایش رشد عضلات نیاز به مصرف میزان زیادی گوشت دارد تا پروتئین لازم تامین شود. با این حال روشدیگری برای دریافت پروتئین، استفاده از سبزیجات و دانههای سرشار از پروتئین مانند نخود سبز است

پروتئینهای موجود در نخود فرنگی، پروتئینهای گیاهی زود هضم هستند. نه تنها رشد عضلات مهم است، بلکه زود احیا شدن آنها فاکتور مهمی برای ورزشکاران است. اسیدآمینهها و گلوتامین موجود در نخود سبز به همراه ورزش به احیای عضلانی بدن کمک زیادی میکنند. مسلماً ویتامینها و مواد معدنی نقشی اساسی و مهم در کنار پروتئینها دارند. آنتی اکسیدانها با خاصیت ضد التهابی به بهبود درد عضلانی پس از ورزش کمک میکنند. تمام این موارد در کنار هم به ورزشکاران برای نتیجه گرفتن از ورزشی که انجام میدهند، کمک زیادی میکنند.

روشهای استفاده از نخود سبز

نخود سبز یک گیاه بهاری است و تنها در یک فصل خاص میتوان آن را برداشت کرد. بنابراین اگر بخواهید در تمام طول سال از این غذای بینظیر بهره ببرید لازم است روشی برای نگهداری آن پیدا کنید. خوشبختانه چین چین این مشکل را حل کرده است و هر وقت لازم داشته باشید، میتوانید از کنسرو نخود سبز چین چین بهره ببرید

نخود فرنگی به عنوان مکمل غذایی

برخی از غذاها کالری بالایی دارند. در این شرایط میتوان از نخود فرنگی به عنوان مکمل غذایی برای افزایش حجم سایر غذاها استفاده کرد. از آنجایی که نخود سبز کالری کم و فیبر و پروتئین بالایی دارد، مکمل خوبی برای سایر غذاهای پرکالری است. به عنوان مثال به جای خوردن ماکارونی با گوشت، سس و پاستا بهتر است نصف فنجان نخود فرنگی اضافه کنید. این کار باعث میشود زودتر احساس سیری کنید و همان حجم غذا را با کالری کمتر مصرف کنید.

نخود سبز در سالاد

تاثیر مثبت خوردن سالاد قبل از غذا در کاهش وزن به اثبات رسیده است. قطعا اگر از نخود فرنگی در سالاد استفاده کنید، تاثیر بیشتری در پر کردن معده و جذب مواد مغذی خواهد داشت. سالاد به شما احساس سیری سریع میدهد و این احساس سیری ماندگارتر خواهد بود.

سوپ نخود سبز

یک سوپ مقوی و غلیظ هم خوشمزه است و هم تمامی مواد مغذی نخود فرنگی در آن حفظ میشود. کنسرو نخود سبز چین چین را با مرغ، ادویه، رزماری، هویج و پیاز مخلوط کنید و یک سوپ لذیذ از آن بسازید.

سخن پایانی

نخود سبز کالری و چربی کمی دارد با این حال سرشار از پروتئین، فیبر، مواد معدنی و ویتامینها است. این ترکیب از مواد مغذی علاوه بر اینکه به کاهش وزن کمک میکند، به عضلهسازی و استراحت عضلات پس از ورزش کمک میکند. از آنجایی که نخود سبز احساس سیری را تقویت میکند و کالری کمی دارد، برای کاهش وزن مفید است. همچنین نخود سبز مزایای سلامتی و پیشگیری از بیماریهایی مانند مدیریت و پیشگیری از دیابت، کاهش خطر ابتلا به سرطان و پیشگیری از بیماریهای قبلی و عروقی دارد.

کنسرو نخود سبز چین چین طوری فرآوری میشود که تمام مواد مغذی موجود در آن حفظ میشود. همچنین با طراوت، تازه و خوشمزه باقی میماند. اگر به دنبال یک کنسرو نخود سبز سالم و خوشمزه هستید، حتما کنسرو نخود سبز چین چین را امتحان کنید.