گوجه‌فرنگی

گوجه‌ فرنگی میوه‌ است یا سبزی؟

گوجه فرنگی در واقع یک میوه است!!!

گوجه فرنگی در واقع یک میوه است!!! احتمالا حدس می‌زنید که همه‌ی مردم فرق بین میوه‌ ها و سبزیجات‌ را می‌دانند، درسته؟ میوه‌ ها عموما وسوسه‌برانگیز و خوشمزه هستند. به قدری که آدم و حوا هم نتوانستند در مقابل آنها مقاومت کنند و بهشت عدن را به قیمت یک سیب از دست دادند. ولی سبزیجات عموما به این اندازه هیجان‌انگیز نیستند. سبزیجات به طور سنتی آن بخش از غذا هستند که بچه‌ ها آن را به کنار بشقاب می‌گذارند و اگر اصرار پدر یا مادرشان نباشد احتمالا هرگز آن را نخواهند خورد.

گوجه

تفاوت میوه‌ ها و صیفی‌ جات

با اینکه به نظر می‌رسد تشخیص تفاوت میوه‌ها و صیفی‌جات بسیار ساده است، اما واقعیت چیزی غیر از این را نشان می‌دهد. برای یک گیاه‌شناس، میوه چیزی است که از بارور کردن تخم‌های یک گل بدست می‌آید. طبق این تعریف، گوجه فرنگی، کدو، خیار، فلفل، بادمجان، دانه‌های ذرت، نخود و لوبیا همگی میوه هستند. همانطور که سیب، گلابی، هلو، زردآلو، هندوانه و انبه میوه هستند.

گوجه فرنگی تنها ماده غذایی نیست،  موارد ذیل هم اغلب به عنوان سبزیجات نظر گرفته می شوند، عبارتند از:

  • خیار
  • اسکواش
  • غلاف نخود فرنگی
  • فلفل
  • بادمجان
  • بامیه

سبزیجات از نظر گیاه شناسی

سبزیجات اما، از نظر گیاه‌شناسی، قسمت‌هایی از گیاه است که تبدیل به میوه نشده باشد. مانند برگ‌ها (اسفناج، کاهو، کلم)، یا ریشه‌ها (هویج، چقندر، شلغم)، ساقه (مارچوبه)، غده (سیب‌زمینی)، گل (گل کلم و کلم بروکلی) و پیازها.

حکم قاضی بر سبزیجات

حتی اگر به نظرتان اینکه گوجه فرنگی برخلاف تصور رایج نه از خانواده‌ی سبزی‌ جات، بلکه یک میوه است عجیب و جدید باشد اما از خود بپرسید که چه اهمیتی دارد؟

بد نیست بدانید که در سال ۱۸۸۶ مجادله‌ی میوه یا سبزی محسوب کردن گوجه فرنگی تبدیل به مجادله‌ای شد که پای دادگاه فدرال ایالات متحده برای حل آن به میان آمد. طبق قانون عوارض گمرکی مصوب سال ۱۸۸۳ در آمریکا، وارد‌کنندگان سبزی‌جات موظف به پرداخت مالیات بودند اما این قانون شامل واردکنندگان میوه‌ ها نمی‌شد. بنابراین، خانواده‌ی نیکس که از واردکنندگان مطرح گوجه فرنگی در آن زمان بودند دعوی حقوقی را علیه مامور مالیات بندر نیویورک تنظیم کردند و با اشاره به اینکه از منظر گیاه‌شناسی ساختار گوجه فرنگی دارای دانه است و رشد آن از قسمت گل‌دهی گیاه اتفاق می‌افتد، خواستار میوه محسوب شدن گوجه‌فرنگی و عدم پرداخت عوارض گمرکی سبزی‌جات شدند.

هرچند قاضی دادگاه پذیرفت که گوجه‌فرنگی از نظر گیاه‌شناسی میوه است اما چون به جای استفاده در دسر، در غذای اصلی استفاده می‌شود بنابراین تعریف عامیانه‌ی آن را ملاک عمل قرار داد و حکم بر سبزیجات محسوب شدن گوجه فرنگی داد.

رب گوجه‌فرنگی در رژیم غذایی

اگر لیستی در مورد ویتامین‌ها و مواد مغذی که در این اکسیر سلامتی وجود دارد صحبت کنیم شاید شما به تاثیر رب گوجه در درمان سرطان ایمان آورید و دست از خوردن این میوه محبوب برندارید.

ویتامین‌های گوجه فرنگی شامل:

اگر در فصل تابستان هستید، شما می توانید گوجه فرنگی را خیلی راحت تهیه کنید. اما در فصل زمستان، این ماده غذایی تازه و مرغوب به ندرت پیدا می‌شود  و در ضمن گران قیمت نیز هست. شما می توانید رب گوجه‌فرنگی را در کل طول سال، با قیمت مناسب تهیه کنید. چیپس گوجه فرنگی یکی از غداهای وسوسه انگیزی است که خصوصا در فصل زمستان تهیه می‌شود. برای استفاده از این اکسیر سلامتی در رژیم غذایی خود با کلیک بر روی این رسپی با طرز تهیه آن آشنا شوید.

انتخاب رب گوجه‌فرنگی مرغوب

انتخاب رب گوجه‌ فرنگی مرغوب و با کیفیت یکی از گام‌هایی است که باید به آن توجه شود. رب گوجه فرنگی چین چین از بهترین و مرغوب‌ترین گوجه‌ها دستچین می‌شود زیرا به سلامت مصرف‌کننده اهمیت می‌دهد.