درمان کم خونی با گوجه فرنگی

مواد غذایی مناسب برای درمان کم خونی و جذب آهن

درمان کم خونی با گوجه فرنگی؟ بله درست خواندید! گوجه فرنگی سرشار از مواد مغذی است که برای بدن مورد نیاز است.
قابلیت جذب آهن بدن شما حتی در بهترین شرایط هم کافی نیست و این موضوع دلیل خوبی دارد. بدن انسان هیچ راهی برای خلاصی از آهن اضافی موجود در خود ندارد، بنابراین تنها به میزانی که مورد نیازش است آهن جذب می‌کند.
آهن به حمل اکسیژن در سلول‌های قرمز خون در سراسر بدن کمک می‌کند، اما میزان آهن انباشته در اعضای بدن از جمله کبد زیاد بوده و می‌تواند به بدن آسیب برساند. وقتی انباشت آهن بدن‌تان پایین باشد، آهن بیشتری جذب می‌کنید.
برخی موادغذایی، از جمله موادی که سرشار از ویتامین سی هستند (مانند گوجه فرنگی)، میزان جذب آهن را بالا می‌برند و به رمان کم خونی کمک می‌کنند.

جذب آهن معمولی

آهن در غذاها به دو صورت وجود دارد: آهن “هِم”، که فقط در گوشت و دیگر پروتئین‌های حیوانی موجود است و آهن “غیر هِم”، که در گیاهان یافت می‌شود.
تمام آهن موجود در گوشت لزوما آهن “هِم” نیست. حدود ۴۰ درصد آن آهن “هِم” و ۶۰ درصد آن آهن “غیر هِم” هستند. میزان جذب آهن از منابع  “هِم”  بین ۱۵ تا ۳۵ درصد متغیر است، ولی میزان جذب آهن “غیر هِم” ناکافی و بین ۲ تا ۲۰ درصد است.

آهن  هِم

تاثیر موادغذایی دیگر بر جذب آهن “هِم” بسیار ناچیز است. ولی آهن “هِم” به خودی‌خود می‌تواند میزان جذب آهن “غیر هِم” را بهبود ببخشد. فاکتور MFP موجود در گوشت میزان جذب آهن “غیر هِم” را بالا می‌برد.
مصرف پروتئین حیوانی به همراه منابع آهن “غیر هِم” گیاهی، نه تنها میزان هضم آهن را بالا می‌برد، بلکه موجب افزایش جذب آهن “غیر هِم” نیز می‌شود. برای رسیدن به این منظور باید آهن “هِم” و “غیر هِم”را در یک وعده‌ی غذایی با هم مصرف کنید.

درمان کم خونی با مصرف رب گوجه فرنگی

ویتامین C، آهن “غیر هِم” را می‌گیرد و آن را به صورتی نگه می‌دارد که جذب بهتری داشته باشد.
مواد غذایی سرشار از ویتامین C از جمله مرکبات، سبزیجات تیره‌رنگ، طالبی، هندوانه، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و توت‌فرنگی می‌توانند جذب آهن غیر هم را بالا ببرند. همانگونه که در مورد آهن هم گفته شد، موادغذایی حاوی ویتامین C باید همزمان با موادغذایی سرشار از آهن غیر هم مصرف شوند تا بتوانند میزان جذب آن را افزایش دهند.
اگر تهیه هر روزه گوجه فرنگی برای شما سخت است، بهترین را استفاده از رب گوجه فرنگی است. هر قوطی رب گوجه فرنگی شامل ۱٫۱۰ میلی گرم آهن است که می‌تواند به درمان کم خونی کمک کند.

غذاهایی که باید از آنها پرهیز کرد

همانطور که موادغذایی خاصی می‌توانند موجب بهبود جذب آهن شوند، دیگر موادغذایی نیز وجود دارند که می‌توانند مخل جذب آهن غیر هم شوند.
اگر می‌خواهید میزان آهن موجود در بدن‌تان را تقویت کنید از نوشیدن چای یا قهوه به همراه مواد غذایی غنی از آهن خودداری کنید، چرا که اسید تانیک موجود در آن‌ها می‌تواند جذب آهن را بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش دهد.
مواد غذایی سرشار از فیتات‌ها که در بنشن و حبوبات یافت می‌شوند، منابع کلسیم از جمله محصولات لبنی و پروتئین‌های خاص موجود در سویا نیز می‌توانند موجب کاهش جذب آهن غیر هم شوند. مواد غذایی سرشار از فیبر نیز می‌توانند مخل جذب آهن غیر هم در بدن شوند.