مقایسه طبع انواع زیتون

آشنایی با طبع زیتون سوالی است که احتمالا در ذهن طرفداران این میوه بارها نقش بسته‌است. در طب سنتی ما به طبیعت غذا اهمیت زیادی داده می­شود. بسیاری از بیماری­ها نتیجه الگوی غلط تغذیه و خوردن غذاهایی است که با طبیعت بدن سازگار نیستند. به‌طور کلی، طبع انسان و هر ماده خوراکی، به شکل گرم و خشک، گرم و تر، سرد و خشک و سرد و تر تقسیم­بندی می­شود. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که طبع زیتون  کدام یک از این موارد است.

 

آشنایی با انواع زیتون

پیش از آنکه به طبع زیتون  بپردازیم، بهتر است اندکی با این میوه آشنا شوید. زیتون میوه­ای از مدیترانه است که تاریخچه کشت آن به هزاران سال قبل باز می­گردد. نخستین بار، آشوری­ها متوجه شدند که می‌توانند از این میوه نوعی روغن با عطر و طعم تند بگیرند. در حال حاضر، در کل دنیا باغ­های بسیاری زیر کشت زیتون هستند. در کشور ایران نیز این میوه بیشتر در شهرهای رودبار و منجیل به عمل می­آید.

درخت زیتون نیاز به مراقبت­های ویژه­ای دارد و دیر به ثمر می­نشیند. اما بعد از آن عمری طولانی دارد. میوه اولیه زیتون بسیار تلخ است و تقریبا هیچ‌کس آن را دوست ندارد. زیتون باید با کمک آب نمک و سود، فرآوری شود تا قابل خوردن باشد.

برخی تصور می­کنند، زیتون بر دو نوع سبز و سیاه است. اما این تقسیم­بندی کاملا اشتباه است. درست است که در کل دنیا ارقام متنوعی از زیتون همچون آمفیسا، بِلدی، آلفونسو، زهر ماری، گردال، پیچولین و … کشت می­شود. اما تفاوت آن‌ها در شکل ظاهری و بافت است. در واقع، رنگ ملاک تعیین نوع زیتون نیست.

باید بدانید که زیتون نارس سبز است. سپس رنگش به زرد متمایل می­شود. در ادامه، زیتون قرمز، بنفش و دست آخر سیاه می­شود. پس در حقیقت زیتون سیاه یا سبز میوه­هایی جدا از هم نیستند. در پایان همین میوه­ها تبدیل به زیتون شور، پرورده و … می­شوند.

آشنایی با طبع زیتون   

نکته جالب در مورد طبع زیتون  تفاوت آن در مراحل مختلف رشد است. یعنی طبع زیتون  سبز با زیتون زرد یا سیاه متفاوت است. شناخت و آگاهی نسبت به این نکته می­تواند در انتخاب محصول مناسب به شما کمک کند. زیرا زمانی که طبع آن سرد است، قطعا افراد سرد مزاج نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند. مگر اینکه حتما با مصلح­های گرم میل کنند. البته عکس آن در مورد طبیعت­های گرم نیز برقرار است.

در ابتدا از طبع زیتون  سبز و نارس شروع می­کنیم. زیتون هنگامی که هنوز کاملا سبز و نرسیده است، دارای طبیعتی سرد و خشک است. معمولا زیتون در این مرحله از درخت برداشت نشده و اجازه می­دهند کمی رنگ آن به زرد متمایل شود. (همان رنگ خاصی که به عنوان زیتونی می­شناسند.) اگر زیتون به صورت کاملا نارس چیده شود، در معرض برخی از گازها قرار داده می­شود. این کار باعث رسیدن و معتدل شدن طبع زیتون  می­گردد.

طبع زیتون سیاه، یعنی زیتونی که کاملا رسیده، گرم و خشک است. در واقع، هر چه پروسه رسیدن زیتون کامل­تر می­شود، طبع آن نیز از سرد به گرم تغییر می­کند. بنابراین، می­توان گفت طبع زیتون  در نیمه تا حدی معتدل (نه گرم و نه سرد) است.

خط سیر کلی طبع زیتون  به این شکل است که زیتون سبز و نارس سرد و خشک است. زیتونی که اندکی رسیده و رنگش از سبزی درآمده سردی قبل را ندارد و معتدل است. زیتون­هایی که به رنگ قرمز یا قهوه ای در آمده­اند، از زیتون زرد گرم­تر هستند. اما طبع زیتون  سیاه و کاملا رسیده از همه گرم­تر و البته خشک است.

چنان‌چه زیتون برای مصرف خوراکی فرآوری شده یا تبدیل به روغن شود، تغییراتی در طبع آن ایجاد می­شود. طبع زیتون  شور یا پرورده گرم و تر است. علت این تغییر، موادی است که برای شیرین کردن و طعم­دار کردن به آن اضافه می­شود. روغن زیتون نیز طبیعتی گرم و تر دارد.

برای گرفتن تلخی زیتون از آب نمک و مقدار مجاز سود استفاده می­شود. اگر سر رشته­ای در طب سنتی داشته باشید، می­دانید که نمک نیز طبیعتی گرم و خشک دارد. ترکیب آب، نمک و زیتون نه تنها طبع گرم زیتون را خنثی نمی‌کند، بلکه آن را تقویت نیز می­کند. فقط طبع زیتون  فرآوری‌شده به گرم و تر تغییر می­­یابد. بنابراین، افرادی که گرم مزاج هستند، حتما زیتون را با مصلح‌های سرد میل کنند. یا اینکه در مصرف آن زیاده‌روی را کنار بگذارند.

 

جمع‌بندی نهایی

به‌طور کلی، طبع زیتون  گرم است. مگر آنکه کاملا سبز و نارس باشد. اگر تلخی زیتون گرفته شود، طبیعتش از گرم و خشک، به گرم و تر تغییر می­کند. امروزه زیتون­های زرد یا سیاه در انواع مختلف و به شکل­های شور، پرورده یا ترشی به بازار عرضه می­شوند. زیتون شور چین‌چین از بهترین باغات شمال کشور تهیه شده و در سه سایز در بازار عرضه می‌شود.