مضرات رب گوجه فرنگی خانگی

مضرات رب گوجه فرنگی درست شده در منزل

بسیاری از افراد برای داشتن تغذیه‌ای سالم‌تر ترجیح می‌دهند مواد غذایی طبیعی و ارگانیک را جایگزین نمونه‌های صنعتی کنند زیرا معتقدند مصرف محصولات خانگی، تازگی و خاصیت بیشتری به همراه دارد. این موضوع کاملا درست است اما در صورتی که از سلامت و بهداشت آن مطمئن باشید.

یکی از مواد غذایی پر طرفدار که سال‌ها در خانه‌های ایرانی خریداری می‌شود، رب گوجه فرنگی است چرا که از آن برای پخت انواع غذا و به عنوان یک چاشنی اصلی استفاده می‌کنند. شاید تصور کنید مصرف از رب گوجه فرنگی درست شده در خانه بسیار سالم‌تر و مقرون به صرفه‌تر از رب گوجه فرنگی کارخانه‌ای است، اما در واقع اینطور نیست.

گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی منبع بسیار خوبی برای لیکوپن است؛ لیکوپن یک آنتی اکسیدان قدرتمند با خاصیت ضد سرطانی و بسیار موثر در کاهش بروز سکته مغزی است. در نتیجه مصرف روزانه‌ی آن نه تنها مضر نیست بلکه فواید زیادی هم دارد، اما به شرط اینکه در شرایط استاندارد تهیه و تولید شده باشد.

 

در این مقاله سعی داریم با بررسی تفاوت کیفیت رب گوجه فرنگی درست شده در منزل و رب گوجه صنعتی، دلایل مضر بودن و احتمال خطر استفاده از رب غیر کارخانه‌ای را بازگو کنیم.

  • باید بدانید که قسمت‌های سبز رنگ گوجه‌ها حاوی ماده سولانین است که مصرف آن می‌تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد؛ به همین دلیل محققان، استفاده از گوجه‌های کال را توصیه نمی‌کنند. برای درست کردن رب گوجه مرغوب، به گوجه‌هایی رسیده و آبدار نیاز است که البته برخی افراد سودجو برای فروش و سود بیشتر خود از گوجه‌ی کال به جای گوجه درجه یک استفاده می‌کنند؛ همین موضوع اولین عامل برای مضر بودن رب دست ساز یا خانگی است و مصرف آن التهاب دستگاه گوارش، گشادی کبد، ناباروری و… ایجاد می‌کند.
  • استفاده از گوجه‌های کال، قطعا رنگ محصول اصلی را نمی‌دهد و ظاهر خوبی نخواهد داشت. در این شرایط ممکن است فروشندگان عمده‌ی رب درست شده در خانه، برای اینکه رب گوجه رنگ بهتری بگیرد از رنگ‌های خوراکی غیر مجاز استفاده کنند. افزودن بیش از حد رنگ‌های خوراکی، مشکلاتی جدی برای افراد به وجود خواهد آورد. بهتر است اگر می‌خواهید از رب درست شده در منزل استفاده کنید، خودتان در خانه تهیه کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید.
  • همانطور که گفته شد گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی لیکوپن است و مهمترین فایده‌ی این محصول آنتی اکسیدان بودنش است. لیکوپن در اثر حرارت آزاد می‌شود؛ در نتیجه طی فرایند تولید رب گوجه فرنگی و حرارتی که به گوجه‌ها داده می‌شود با آزاد سازی لیکوپن، خاصیت آنتی اکسیدانی آن افزایش می‌یابد. در کارخانه‌ها درجه‌ی حرارت و مدت زمان پخت کنترل می‌شود اما برای تولید رب‌های درست شده در خانه و به خصوص رب‌های دست ساز عمده فروشان، میزان حرارت بیش از حد نیاز یا کمتر از میزان استاندارد است. در این شرایط رب نه تنها خاصیت آنتی اکسیدان بودن خود را از دست می‌دهد بلکه سایر ویتامین‌ها و مواد مغذی آن هم از بین می‌رود.
  • رب گوجه فرنگی صنعتی در شرایط ویژه‌ای تولید می‌شود که امکان آن برای پخت رب در خانه وجود ندارد. یکی از معایب مهم رب غیر صنعتی پاستوریزه نبودن آن است و این موضوع می‌تواند احتمال کپک زدن رب را بیشتر کند.
  • یکی دیگر از مشکلات رب گوجه فرنگی درست شده در منزل، کپک زدن آن است که البته این موضوع نشان دهنده‌ی طبیعی بودن رب است. یکی از افزودنی‌هایی که سرعت کپک زدن رب گوجه را کم می‌کند بنزوات سدیم است. خود گوجه فرنگی مقدار بسیار کمی بنزوئیک اسید دارد اما کافی نیست. برخی از تولیدکنندگان رب درست شده در منزل برای اینکه مشتریان شکایتی از کپک زدن زود هنگام رب گوجه فرنگی نداشته باشند با افزودن بنزوات سدیم ماندگاری رب را بالا می‌برند. بنزوات سدیم ماده‌ای خطرناک است و مقدار بیش از اندازه‌ی آن علاوه بر اینکه می‌تواند عاملی سرطان‌زا باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی و کبدی را هم افزایش می‌دهد. رب گوجه فرنگی تولید شده در کارخانه تحت نظارت کارشناسان بوده است و تنها در صورت سلامت کامل محصول است که برای تولید آن پروانه ساخت، پروانه بهداشتی و پروانه استاندارد صادر می‌شود.

 

اگر برای استفاده از محصولات کارخانه‌ای تردید دارید و نگران تاثیرات مواد شیمیایی و افزودنی محصول در سلامت جسمانی خود هستید، راهکار بسیار ساده است. شما با آگاهی در هنگام خرید و نه صرفا توجه به قیمت یا تبلیغات سوء میتوانید از کیفیت و استاندارد بودن آن اطمینان پیدا کنید. ما در کارخانه چین چین برای تهیه‌ی رب گوجه فرنگی مرغوب از بهترین و تازه‌ترین گوجه‌‌‌‌‌ها استفاده می‌کنیم. از زمانی که فرایند تولید کنسرو رب گوجه فرنگی چین چین آغاز می‌شود تا لحظه‌ی نهایی بسته‌بندی، کارشناسان در چندین مرحله بر این فعالیت‌ها نظارت کامل دارند. مصرف کنسرو رب چین چین این اطمینان را به شما می‌دهد که محصول خریداری شده از هر نظر سالم بوده است، مواد معدنی و ویتامین‌های آن حفظ می‌شود و همچنین افزودنی‌های غیر مجاز در ترکیبات رب به کار برده نشده است.