مربای بالنگ، صبحانه کلاس اولی ها (ضداسترس و شادی آور)

یکی از محبوب‌ترین غذاها در وعده صبحانه مربا است. مربای بالنگ خوراکی محبوبی است که در بیشتر سفره‌ها یافت می‌شود و این مربا از محصولات چین‌چین جزو بهترین و مرغوب‌ترین تولیدات است. انتخاب یک صبحانه مناسب می‌تواند تأثیر زیادی بر رشد بدن شما داشته باشد.

همان‌طور که می‌دانید صبحانه مهم‌تر از سایر وعده‌های غذایی است و شما می‌توانید این مربای مغذی را در وعده صبحانه فرزندانتان بگنجانید تا انرژی لازم در طول روز، هنگام درس‌خواندن یا ورزش داشته باشند.

بالنگ چیست؟

 بالنگ یکی از مغذی‌ترین میوه‌هایی است که در کتب سنتی به آن «اعترج کبیر» می‌گویند. به گفته گیاه‌شناسان، بالنگ زیرشاخه‌ای از خیار است. میوه بالنگ مانند خربزه کوچک است، بنابراین درخت بالنگ به‌عنوان قوی‌ترین درخت شناخته می‌شود. این درخت دارای پوست زرد و فرم باریک است.

بالنگ علاوه بر خواص مختلف، عطر و بوی منحصربه‌فردی نیز دارد. این میوه به میوه بومی هند معروف است که پوستی زرد، سبز و نارنجی دارد. بالنگ بر خلاف سایر مرکبات دارای آب کمی است؛ زیرا گوشت این میوه بسیار خشک است. 

اگر آن را به صورت ضربدری برش دهید، دو قسمت گوشتی می‌بینید. قسمت مرکزی میوه یک غلاف پر از مایع با طعمی شیرین و گاهی ترش است که آن را یک گوشت سفید نسبتاً متراکم احاطه کرده و این قسمت سفید بیرونی طعم نسبتاً شیرینی در برخی از انواع بالنگ دارد. بااین‌حال، طعم کلی این میوه ترش و کمی تلخ است

این میوه جادویی حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که بهترین گزینه برای حفظ و تقویت سیستم ایمنی بدن است. بالنگ همچنین پوستی معطر دارد که بیشتر به‌عنوان طعم‌دهنده برای ماست یا غذاهای پخته استفاده می‌شود. از دیگر فرآورده‌های این میوه میتوان به روغن بالنگ اشاره کرد که در صنعت داروسازی کاربرد فراوانی دارد.

 تفاوت بالنگ و بادرنگ چیست؟

 در واقع، میوه بادرنگ نوعی بالنگ است. با این تفاوت که بادرنگ پوست زبرتر، اندازه بزرگ‌تر و طعم ملایم‌تری نسبت به بالنگ دارد. بادرنگ در ناحیه شمال ایران رشد می‌کند و به دلیل تلخی کمتری که دارد می‌توانید از آن مرباهای خوشمزه درست کنید.

خواص بالنگ 

 مربای بالنگ چین چین با وزن حدود ۳۵۰ گرم بهترین انتخاب برای خانواده‌های کم‌جمعیت است. اما چه خواصی باعث محبوبیت بیشتر مربا بالنگ شده است؟ از خواص این مربا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • مربای بالنگ بهترین گزینه برای پیشگیری از سرطان است.
  • به گفته پزشکان استفاده از مربای بالنگ باعث آرامش ذهن افراد می‌شود.
  • بالنگ حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و سایر مواد مغذی است که بهترین گزینه برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی است.
  • مربای بالنگ منبع خوبی از ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین C، ویتامین K و ویتامین A است. این ویتامین‌ها به تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت پوست، و حفظ قدرت چشم کمک می‌کنند.
  • از بالنگ برای هضم غذا و درمان نفخ نیز استفاده می‌شود.
  • بالنگ همچنین حاوی مقادیر بالایی ویتامین C و الکترولیت است که بهترین گزینه برای کنترل و کاهش فشارخون است.
  • مصرف مربای بالنگ به دلیل وجود مواد مغذی مختلف باعث بهبود گردش خون سر و رشد مو می‌شود.
  • این میوه فواید زیادی برای کبد دارد. بهترین مسکن و آرام‌بخش است و برای درمان میگرن بسیار مناسب است.
  • بالنگ به کاهش مشکلات تنفسی از جمله سرماخوردگی کمک می‌کند و روند بهبودی را سرعت می‌بخشد.
  • بالنگ به‌عنوان یک منبع خوب از فیبرهای موجود در پوست میوه، می‌تواند به بهبود عملکرد گوارش کمک کند و مشکلات معده و یبوست را کاهش دهد.
  • پوست را شاداب و درخشان می‌کند.
  • برای سلامت دندان و رفع بوی بد دهان بسیار مناسب است.
  • دیگر خواص میوه بالنگ
  • ضد استرس و شادی‌آور: بالنگ دارای مقدار زیادی ویتامین C است که به کاهش تأثیرات منفی استرس در بدن و به افزایش سطح انرژی و روحیه خوب کمک می‌کند. مصرف بالنگ می‌تواند به کودکان کمک کند تا در مواجهه با فشارها و نگرانی‌های روزمره بهتر عمل کنند.

طرز تهیه مربای بالنگ در خانه

تهیه مربای بالنگ در خانه سختی‌های خود را دارد؛ البته می‌توانید با خرید مربای بالنگ چین‌چین به راحتی از طعم لذیذ آن استفاده کنید. اما برای کسانی که مشتاق تهیه آن در خانه هستند آموزش خواهیم داد. برای تهیه این مربای خانگی به‌ازای هر کیلوگرم بالنگ یک کیلوگرم شکر، سه قاشق غذاخوری آبلیمو و سه فنجان آب باید استفاده شود (میزان مربا به عهده شماست). بعد از شستن میوه‌های بالنگ پوست آنها را می‌گیریم. سپس آن را با چاقو از وسط باز می‌کنیم و محتویات را خالی می‌کنیم.

 سپس، میوه‌های خرد شده را در یک‌کاسه آب سرد بریزید و بگذارید خیس بخورد (ده دقیقه کافی است). سپس آنها را آبکشی می‌کنیم و در قابلمه مناسب آب جوش می‌گذاریم تا به مدت یک دقیقه در آب جوش قرار گیرند. در این مرحله آنها را از آب در حال جوش خارج کرده و دوباره در آب سرد قرار می‌دهیم.

پیک نکته بسیار مهم این است که این مرحله (قراردادن در آب جوش و سرد) را ۴ بار انجام می‌دهیم. در نهایت وقتی بالنگ‌ها نرم شدند، در صافی قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.

 سه فنجان آب را در قابلمه‌ای بجوشانید و شکر را کم‌کم اضافه کنید تا به‌صورت توده غلیظی در بیاید و بگذارید خنک شود. سپس میوه‌های نرم را داخل این توده غلیظ می‌ریزیم و می‌گذاریم دوباره بجوشد (حدود ۱۵-۲۰ دقیقه کافی است). در نهایت به آن آبلیمو اضافه می‌کنیم. مربای خنک شده را می‌توانید در شیشه و در یخچال نگهداری کنید.

برای ازبین‌بردن تلخی بالنگ چه کنیم؟

 همان‌طور که گفته شد برای اینکه مربا عطروطعم بهتری داشته باشد بالنگ را کاملاً پوست نمی‌گیریم که باعث تلخی مربا می‌شود. قبل از پختن مربا، بالنگ‌ها را در قابلمه آب‌روی حرارت متوسط قرار دهید و آب را به جوش آورید. سپس آب به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده می‌شود.

بالنگ‌ها را از قابلمه خارج کرده و زیر آب سرد بشویید و با دست آنها را فشار دهید تا آب اضافی گرفته شود و سپس آن را در تابه برگردانید. برای گرفتن تلخی مربا بالنگ توصیه می‌شود ۲ تا ۵ بار این کار را انجام دهید. در نظر داشته باشید مدت‌زمان جوشیدن آب نباید بیشتر از ۱۰ دقیقه باشد و هر چه آب بیشتر باشد تلخی مربا کمتر می‌شود.

مربای بالنگ وعده‌ای مفید برای صبحانه کلاس‌اولی‌ها

 مربای بالنگ به دلیل طعم شیرین و مطبوع خود می‌تواند به‌عنوان یک انتخاب مناسب برای صبحانه کلاس‌اولی‌ها باشد. مربای بالنگ انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه کودکان فراهم کند و به ایجاد حالت شادی کمک کند. بالنگ به دلیل داشتن قند طبیعی، می‌تواند به‌عنوان منبع انرژی سریع برای بچه‌ها عمل کند و در افزایش تمرکز و توجه آنها به مطالب درسی نقش مفیدی داشته باشد.

ارزش غذایی مربا بالنگ چین چین

 در هر ۱۵ گرم مربای بالنگ ۴۳٫۸ کیلوکالری انرژی، ۱۰٫۸ گرم شکر وجود دارد و فاقد چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس است؛ بنابراین مربای بالنگ یک غذای سالم و مناسب برای صبحانه شماست.

 

سخن پایانی

 در نهایت، مصرف مربا بالنگ به میزان مناسب و در چارچوب یک رژیم غذایی متنوع می‌تواند به بهبود سلامتی کلی کودکان کمک کند. بااین‌حال، توجه به میزان مصرف قند و مواد شیرین‌کننده در نظر گرفته شود و از مصرف زیاد آن جلوگیری کنید. اگر حوصله تهیه مربای بالنگ را ندارید و دوست دارید خوشمزه‌ترین مربای بالنگ را تهیه کنید، چین چین کنارتان است.

مربای بالنگ یکی از خوراکی‌های خوشمزه و محبوب است که از توت بالنگ تهیه می‌شود و دارای خواص متعددی است. این مربا به‌عنوان یک خوراکی لذیذ نه‌تنها در سفره‌ها مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد، بلکه خواص سلامتی نیز دارد که می‌تواند به کودکان در مراحل مختلف رشد و توسعه آنها کمک کند.