ماهی یونانی با سس گوجه‌فرنگی

طرز تهیه ماهی یونانی با سس گوجه‌ فرنگی

مواد لازم

فیله ماهی (بدون استخوان)

4 تکه

گوجه‌فرنگی خرد شده

2 عدد

سیر ساطوری

2 حبه

پیاز خلال شده

2 عدد

سایر مواد لازم

جعفری خرد شده

نصف پیمانه

لیموترش

1 عدد

رب گوجه‌فرنگی چین چین

3 قاشق غذاخوری

روغن زیتون

2 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل

به میزان لازم

در مورد فواید خوردن ماهی مسلما بسیار شنیده‌اید اما احتمالا کم‌تر درباره ماهی یونانی با سس گوجه‌ فرنگی و روش تهیه آن اطلاعاتی دارید.
میزان بالای پروتئین، امگا ۳ و اسیدهای چرب در ماهی آن را جزو بهترین انتخاب‌های هر فرد برای خوردن یک وعده غذای گوشتی قرار می‌دهد. ماهی به روش‌های مختلف طبخ می‌شود.
برخی آن را به صورت خام مصرف می‌کنند (‌برای مثال در سوشی)، برخی نمک سود یا بصورت دودی و برخی آن را بخارپز، کباب و سرخ کرده یا بصورت خورشت با برنج میل می‌کنند. (اگر تا به حال قلیه‌ماهی نخورده‌اید، خوردن آن را حتما تجربه کنید)

سرخ کردن ماهی که یکی از معمول‌ترین روش‌های طبخ در ایران است اما بیشترین آسیب را به ارزش‌های غذایی ماهی میزند. بسیاری از متخصصین در زمینه غذاهای دریایی معتقدند پختن غذاهای دریایی به صورتیکه خشک شوند مزه‌ی اصلی آنچه می‌خورید را نابود خواهد کرد و برای خوردن یک غذای دریایی واقعی باید بگونه‌ آن را طعم‌دار کرد که گوشت همچنان آبدار باشد.

طرز تهیه خوراک ماهی یونانی با سس گوجه‌ فرنگی

خوراک ماهی یونانی با سس گوجه‌ فرنگی یکی از غذاهایی است که در تمامی مراحل پخت، سرو و نوش جان کردن آن از رنگ و بو و نهایتا مزه آن لذت خواهید برد. برای اضافه کردن این غذا به برنامه غذاهای دریایی خانواده لازم است:

مرحله اول

لیمو ترش را بر روی فیله‌ها چکانده و پشت و روی آن‌ها را نمک و فلفل پاشیده و بگذارید در یخچال کمی استراحت کنند! سپس ۱ قاشق روغن زیتون را داخل ظرف ریخته و روی شعله متوسط قرار دهید.

مرحله دوم

۱ عدد پیاز خلال شده را تفت دهید تا طلایی شود. سیر و رب گوجه‌ فرنگی چین چین را اضافه کرده و کمی تفت دهید. سپس گوجه‌ فرنگی‌های خرد شده و نمک و فلفل را اضافه کنید و در ظرف را بگذارید تا گوجه‌فرنگی‌ها آب انداخته و بپزند. آب سس که کامل گرفته شد جعفری را اضافه کرده (یک قاشق غذاخوری از آن را کنار بگذارید) و شعله را خاموش کنید.

مرحله سوم

فر را با دمای ۱۲۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را ته ظرف مالیده و پیاز و جعفری باقیمانده را ته ظرف بپاشید. ماهی‌ها را در ظرف روی پیاز و جعفری چیده و به مدت ۳۰ دقیقه داخل فر بگذارید تا بپزد. سپس سس گوجه فرنگی را روی آن ریخته و سرو کنید.

مرحله چهارم

اگر امکان استفاده از فر برای شما وجود ندارد، میتوانید از ظرف چدنی هم برای پخت استفاده کنید. به این صورت که روغن را ته ظرف ریخته پیاز را کمی (حدود ۳۰ ثانیه) تفت داده و ماهی ها را روی آن بچینید و در ظرف را بگذارید تا آب ماهی‌ها گرفته شود.

مرحله پنجم

سپس ماهی را پشت و رو کرده و روی آنها را جعفری بپاشید و بگذارید پشت ماهی هم کمی طلایی شود. سس گوجه فرنگی را روی فیله‌ها قرار داده، در ظرف را بگذارید و به مدت ۱۰ دقیقه با شعله کم بپزید. غذای شما آماده است. نوش جان 🙂