طرز تهیه نان زیتون

مواد لازم


سایر مواد لازم


 

عطر نان تازه قادر است تا هر اخمی را باز کند و هر کسی را سر ذوق بیاورد. مخصوصاً اگر این نان را در آشپزخانه خودتان پخته باشید، عطر و شور آن چند برابر خواهد شد. نان زیتون یکی از آن دسته نان‌های خوش‌طعمی است که می‌توانید به‌سادگی برای پخت آن در آشپزخانه دست‌به‌کار شوید و یک تجربه متفاوت را رقم بزنید.

مواد لوازم برای تهیه نان زیتون

  • زیتون چین‌چین: ۲۳۰ گرم
  • آرد: ۶۵۰ گرم
  • نمک: یک قاشق مرباخوری
  • آب ولرم: ۴۲۰ میلی‌لیتر
  • روغن‌زیتون: دو قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه نان زیتون

مرحله اول؛ همه‌چیز را آماده کنید

پیش از هر چیز باید آرد را برای پخت نان الک کنید. اگر بتوانید چند بار این کار را انجام بدهید، آرد یکدست‌تری خواهید داشت و خمیر نان شما بیشتر پف خواهد کرد.

پس از الک شدن آرد، آن را با نمک و خمیرمایه مخلوط کنید تا یکدست شود. سپس آب و روغن‌زیتون را به آن اضافه کنید. به‌این‌ترتیب خمیر شما آماده است.

مرحله دوم؛ آماده‌سازی خمیر

پس از هم زدن، زمانی که خمیر شما یکدست شد روی یک سطح مانند تخته‌گوشت، آرد بپاشید و خمیر را برای ۸ الی ۱۰ دقیقه ورز بدهید. این کار به پف کردن و بهتر شدن خمیر شما کمک بزرگی خواهد کرد.

پس‌ازاینکه خمیر شما به شکل یکدست نهایی رسید، آن را با کمی روغن‌زیتون چرب کرده و داخل یک کاسه بگذارید. اجازه بدهید که خمیر در دمای نسبتاً گرم به مدت یک ساعت استراحت کند. به‌عنوان‌مثال کنار بخاری یا شوفاژ محل مناسبی برای استراحت خمیر شماست.

پس‌ از این حجم خمیر شما تقریباً دو برابر می‌شود. خمیر ور‌آمده را مجدداً روی یک سطح آرد پاشی شده، ورز بدهید.

مرحله سوم؛ زیتون‌ها را فراموش نکنید!

زیتون شور چین‌چین را خردکنید و به خمیر اضافه کنید و با هم ورز بدهید. مراقب باشید که زیتون‌ها در سطح خمیر پراکنده شود و به خوبی به آن بچسبد. سپس اجازه دهید تا خمیر مجدداً برای ۵ دقیقه استراحت کند.

مرحله چهارم؛ پخت یک نان زیتون خوشمزه

به خمیر شکل دلخواه خود را بدهید و سینی فر را چرب کرده و خمیر را در آن بگذارید. روی خمیر چند شکاف عمیق ایجاد کنید و اجازه بدهید تا خمیر برای نیم ساعت استراحت کند.

فر را روی دمای ۲۰۰ درجه روشن کنید و صبر کنید تا گرم شود. سپس خمیر را درون آن قرار داده تا طی ۳۵ دقیقه بپزد. زمانی که روی نان طلایی شد، آن را از فر درآورده و اجازه بدهید تا خنک شود. درنهایت نان زیتون را برش زده و آن را به هر شکلی که دوست دارید سرو کنید.

نکات کلیدی طلایی

  • طعم خوش زیتون تأثیر بسیار زیادی در کیفیت نان زیتون شما دارد. به همین خاطر در انتخاب آن دقت کنید.
  • از این نان می‌توانید در وعده‌های متفاوت استفاده کنید.
  • اگر بخواهید می‌توانید پیش از قرار دادن خمیر در فر با یک برس به آرامی آن را به تخم‌مرغ هم زده آغشته کنید.
  • این دستور پخت برای ۱۲ نفر مناسب است. می‌توانید همه مواد را برحسب تعداد تقسیم کنید.
  • زمان پخت این نان ۴۰ دقیقه است ولی به‌طورکلی آماده‌سازی آن چیزی نزدیک به دو ساعت و نیم زمان خواهد برد.