طرز تهیه سس تای

طرز تهیه سس تای بسیار آسان است و خوشمزگی فوق‌العاده آن باعث شده تا بسیاری از افراد به سمت تهیه و استفاده از آن روی بیاورند. به طور کلی، اگر از خوردن سس‌هایی مثل کچاپ و مواردی از این دست لذت می‌برید، می‌توانید از سس چیلی تای برای انواع و اقسام غذاها استفاده کنید. این سس کمی تند است و با غذاهایی که باید به شکل تند سرو شوند خورده می‌شود. در هنگام تهیه این سس باید به ظاهر و رنگ آن توجه داشته باشید تا کاملا مشابه فرم اصلی آن در بیاید. بسیاری از افرادی که اقدام به تهیه این نوع سس می‌کنند، نمی‌دانند که باید این سس، رنگ قرمز طبیعی به خود بگیرد و بافت غلیظی داشته باشد تا طعم و مزه آن حس شود.

 

چگونه سس تای تهیه کنیم؟

برای تهیه سس تای نیاز به اقدامات عجیب و غریبی نیست. این سس اگر در خانه تهیه شود بهتر است. چرا که شما می‌توانید از کیفیت و اصالت آن‌ مطمئن باشید. بسیاری از سس‌هایی که به شکل تند و بازاری تهیه می‌شوند برای استفاده مناسب نیستند و برخی افراد نسبت به آن‌ها حساسیت دارند.

این سس به شکل‌های مختلفی تولید می‌شود. اما در حالت کلی، یک سری اقلام و مواد ابتدایی دارد که در اکثر دستورهای تهیه این سس استفاده می‌شود. اضافه کردن گوجه‌فرنگی در دستور سس تای بلامانع است. بنابراین اگر دوست داشته‌باشید، می‌توانید به جای گوجه از رب استفاده کنید تا هم سس سریع‌تر تهیه شود و هم اینکه طعم و عطر بهتری داشته باشد.

در این سس از فلفل استفاده می‌شود. برای تندتر شدن آن می‌توانید از فلفل چیلی استفاده کنید که عطر و طعم بهتری دارد. البته فلفل چیلی انواع و اقسام مختلفی دارد. مثل هابانرو، تای چیلی، هالاپینو که این دسته‌ها دارای طعم تند متوسط رو به پایین هستند. بنابراین اگر به فلفل حساسیت دارید یا نمی‌توانید به هر دلیل فلفل تند بخورید، می‌توانید از انواع فلفل‌هایی که نام بردیم استفاده کنید. به‌منظور اینکه تندی سس‌ها را کاهش دهید، می‌توانید دانه‌های آن‌ها را از داخل جدا کنید تا دچار حساسیت یا موارد مشابه نشوید و در نهایت سس تای کم‌تر تندی داشته باشید. یادتان نرود که حتما به آن رب ‌گوجه‌فرنگی اضافه کنید تا هم خوش‌رنگ شود و هم خوش‌عطر.

 

 مواد لازم برای تهیه سس تای

اول باید مواد ابتدایی آن را آماده کنید که شامل موارد زیر هستند:

  • فلفل چیلی تند یک عدد
  • آب در حد نصف لیوان
  • شکر ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • سیر ۲ حبه
  • فلفل دلمه بزرگ قرمز
  • سرکه سفید ۱ قاشق غذا‌خوری

 

تهیه سس تای چیلی

در این مرحله باید ابتدا دانه‌های فلفل‌های چیلی را جدا کنید تا فلفلی که به سس وارد می‌شود کم باشد. سپس می‌توانید آن را خرد کرده و به آن سیر اضافه کنید. توجه داشته باشید که سیرها باید کاملاً ریز خرد شوند. آن‌ها را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید. حرارت باید متوسط باشد که فلفل‌ها دچار سوختگی نشوند. وقتی مواد به جوش آمد، اجازه دهید طی مدت زمان ۱۰ دقیقه‌ پخته شود. پس از آن اجازه دهید مواد سرد شده و استراحت کنند. آن‌ها را در مخلوط‌کن یا غذاساز ریخته و میکس کنید. بعد از آن یک مایع یک‌دست به‌دست می‌آید. (می‌توانید در حین پخت کمی رب گوجه‌فرنگی به مواد اضافه کنید).

در نهایت باید آن را از صافی رد کرده و بررسی کنید که چه مزه‌ای دارد. در آخر می‌توانید به آن نمک، شکر و سرکه به میزان لازم اضافه کنید. آن را در شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

 

 

سس تای یکی از سس‌های خوشمزه تند و معروف در تایلند است که طرفداران خاص خود را دارد. شما می‌توانید این سس را به همراه بسیاری از غذاها میل کنید. رب گوجه‌فرنگی چین چین، برای بخشیدن رنگ و لعاب و طعم بهتر به سس‌تان مناسب است. حتما از آن استفاده کنید.