طرز تهیه سس تارتار

مواد لازم


سایر مواد لازم


 

سس تارتار یکی از سس‌های خوشمزه فرانسوی است که در ابتدا به عنوان یک چاشنی خوش‌طعم برای استیک تارتار ساخته و شناخته شد. امروزه در همه جهان این سس به روش‌های متنوعی درست می‌شود با این ‌وجود در اغلب موارد مواد اصلی تشکیل‌دهنده این سس یعنی مایونز و خیارشور دست‌نخورده باقی می‌مانند. شما می‌توانید از این سس به عنوان یک چاشنی خوشمزه برای انواع غذاهای سرخ‌کردنی و مخصوصاً غذاهای دریایی استفاده کنید.

چگونه سس تارتار درست کنیم؟

خوشبختانه طرز تهیه سس تارتار مخصوصاً نمونه‌ای که در ایران رایج است، بسیار ساده است. شما می‌توانید مواد اولیه این سس را مطابق ذائقه خود تغییر بدهید و چیزهایی که حس می‌کنید سس را خوشمزه‌تر می‌کنند اضافه کنید. به‌عنوان‌مثال پوست لیموترش یا سس خردل و تخم‌مرغ آب پز رنده شده جزو مواردی هستند که می‌توانند برحسب سلیقه به این سس اضافه شوند. در ادامه می‌توانید رایج‌ترین دستور تهیه سس تارتار را بخوانید.

مواد لازم برای تهیه سس تارتار

سس مایونز: ۱۵۰ گرم یا دو پیمانه

خیارشور چین چین: ۱۰۰ گرم یا چهار قاشق غذاخوری

جعفری خردشده: یک قاشق غذاخوری

آبلیمو تازه: یک قاشق غذاخوری

شکر: نصف قاشق مرباخوری

سیر رنده شده: یک قاشق چای‌خوری

پیاز خردشده: دو قاشق غذاخوری

فلفل قرمز: یک قاشق چای‌خوری

نمک: به مقدار لازم

 

مرحله اول؛ آماده‌سازی همه‌چیز

همان‌طور که در تهیه مواد اولیه سس تارتار گفتیم، می‌دانید که همه اجزا باید خرد شوند. ولی اینکه هرکدام را چه مقدار خردکنید به سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

به‌عنوان ‌مثال اگر شما دوست ندارید تا پیاز را زیر دندان‌های خود حس کنید، به سادگی با رنده کردن آن، این مسئله را حل کنید.

یا شما هم می‌توانید خیارشور را رنده کنید و هم آن را خرد کنید. اگر دوست دارید تا طعم خیارشور در سس تارتار شما حل‌شده باشد می‌توانید خیارشور را رنده کنید ولی اگر دوست دارید تا طعم خیارشور را زیر دندانتان حس کنید می‌توانید آن را خردکنید.

برای انتخاب خیارشور مناسب برای سس تارتار شما می‌توانید از خیارشور درجه یک چین‌چین که به نسبت سایرین اندازه بزرگ‌تری دارد، استفاده کنید تا بتوانید راحت‌تر آن‌ها را خرد و رنده کنید.

اگر از طعم تند سیر و دانه‌های آن نیز استقبال نمی‌کنید به‌سادگی می‌توانید با استفاده از پودر سیر طعم ملایمی از سیر را به این سس ببخشید.

اگر خیارشور شما چندان شور نیست برای طعم دادن به سس خود می‌توانید از نمک استفاده کنید در غیر این صورت شوری خیارشور برای سس تارتار شما کافی است.

بهتر است برای تهیه سس تارتار جعفری‌ها را کاملاً ریز کنید ولی اگر دوست دارید می‌توانید چند دانه از آن‌ها را برای تزئین روی سس خود استفاده کنید.

مرحله دوم؛ مخلوط‌کنید

شما می‌توانید خیلی ساده همه موادی که برای تهیه سس آماده کردید را مخلوط کرده و سس تارتار را برای سفره خود حاضر کنید.

ولی اگر دوست دارید تا اصولی و به بهترین روش این کار را انجام بدهید:

ابتدا سس مایونز را با طعم‌دهنده‌هایی مثل فلفل، آبلیمو، سیر و شکر در کاسه بریزید و مخلوط‌کنید و به این روش سس مایونز را طعم دار کرده و برای سس تارتار آماده کنید. نکته‌ای که نباید فراموش کنید، لزوم استفاده از شکر است. شکر طعم ملایمی به سس شما بخشیده و به‌هیچ‌وجه این میزان شکر سس شما را شیرین نخواهد کرد. اگر بخواهید برای بهتر مخلوط کردن این مواد، آبلیمو را پس‌ازاینکه سس را با ادویه‌ها مخلوط کردید اضافه کنید.

در درجه بعدی در ظرفی دیگر خیارشور، پیاز و جعفری را خوب مخلوط‌کنید تا به یک ترکیب جذاب از هر سه بریزید.

سپس آن‌ها را به سس مایونز طعم داری که درست کرده‌اید اضافه کنید و خوب هم بزنید.

پس‌ازاین می‌توانید سس را برای چند ساعت در یخچال بگذارید تا خوب با هم ترکیب شوند.

خوشمزه شدن سس تارتار شما در درجه نخست به میزان درست و دقیق مواد بالا و در درجه بعدی به طعم خیارشور شما بستگی دارد. برای تضمین کیفیت سس تارتار خود می‌توانید از خیارشورهای معتبر مانند چین‌چین استفاده کنید.

نکاتی که بد نیست درباره سس تارتار بدانید:

شما از سس تارتار می‌توانید به عنوان چاشنی غذاهای متفاوتی از جمله غذاهای دریایی، ناگت مرغ، سیب‌زمینی سرخ‌شده، استفاده کنید.

اگر دوست داشته باشید می‌توانید این سس را با مواد دیگری درست کنید. هرچند به‌طورقطع از سس تارتار اولیه فاصله خواهید گرفت ولی اگر دوست دارید تنوع داشته باشید می‌توانید به‌جای پیاز از پیازچه استفاده کنید و یا به‌جای جعفری از ترخون. حتی عده‌ای به‌جای سس مایونز از ماست پرچرب استفاده می‌کنند و یا به سس قارچ و یا زرده تخم‌مرغ آب پز اضافه می‌کنند. بااین‌وجود اصلی‌ترین موادی که اغلب در سس تارتار وجود دارد سس مایونز و خیارشور است.

زمان آماده‌سازی سس تارتار چیزی در حدود ربع ساعت است.