طرز تهیه سالاد سیب زمینی با زیتون

طرز تهیه سالاد سیب‌زمینی با زیتون

مواد لازم


سایر مواد لازم


سالاد سیب‌زمینی با زیتون یکی از محبوب‌ترین سالادهای مدیترانه­ای است. این سالاد یک بشقاب کامل از انواع ویتامین­ها، کربوهیدرات و املاح معدنی است. در این سالاد از مایونز استفاده نمی­شود، از این رو کاملا رژیمی و کم چرب به شمار می­رود. از جذابیت‌های این سالاد نحوه‌ی استفاده از زیتون است که در روغن زیتون تفت داده می‌شود!

وجود این زیتون­های خوشمزه‌ی تفت داده شده در سالاد سیب‌زمینی با زیتون طعم بی‌نظیر و خاصی به آن می‌بخشد. در تهیه این سالاد از ترشی کاپاریس (هندوانه کوهی) استفاده می­شود. این ماده نیز به نوبه خود سالاد را خوشمزه­تر می‌کند. البته ریختن ترشی کاپاریس اختیاری است، اما اگر به این ماده غذایی دسترسی دارید حتما از آن داخل سالاد بریزید، مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد.

در وب سایت­های بسیاری دستور سالاد سیب‌زمینی با زیتون را می‌توان پیدا کرد. اما در بیشتر آنها سس مایونز یا فلفل دلمه­ای به چشم می­خورد. قطعا این سالاد نیز خوشمزگی­های خود را دارد، اما چنان چه شما دوست دارید طرز تهیه سالاد سیب‌زمینی با زیتون را با دستور مدیترانه­ای یاد بگیرید، این مطلب را دنبال کنید.

 

مواد لازم

برای تهیه سالاد سیب‌زمینی با زیتون خوش عطر و طعم به مواد اولیه زیر نیاز دارید. بهتر است همیشه قبل از شروع پخت و پز مواد لازم را تدارک ببینید و به کار آشپزی نظم و سرعت ببخشید، و اما‌ مواد مورد نیاز شما عبارتند از:

  • سیب زمینی ریز ۵۰۰ گرم
  • لیموی تازه ۱ عدد
  • زیتون شور چین چین ۵۰ گرم
  • پیازچه ۶ عدد
  • گشنیز دو قاشق غذاخوری
  • ترشی کاپاریس ۲ قاشق غذا خوری (خرد شده)
  • نمک به مقدار لازم
  • پودر فلفل سیاه به مقدار لازم
  • روغن زیتون فرابکر به مقدار دلخواه
  • روغن زیتون بکر ۱ قاشق غذاخوری

گفتنی است با این مقدار مواد اولیه می­توانید برای ۴ نفر سالاد سیب‌زمینی با زیتون آماده کنید. با احتساب زمان پخت سیب‌زمینی‌ها حدود ۴۰ دقیقه باید برای درست کردن این سالاد وقت بگذارید.

 

طرز تهیه سالاد سیب زمینی با زیتون

برای آماده سازی این سالاد ابتدا سیب‌زمینی‌ها را به خوبی شسته و در آب و نمک در حال جوش بیندازید تا بپزند. حدود ۳۰ دقیقه (یا کمتر) زمان بدهید تا سیب زمینی­ها به خوبی نرم شوند، اما نه آنقدر که شکل خود را از دست بدهند. بعد از پخت، سیب‌زمینی­ها را چند دقیقه کنار بگذارید تا خنک شوند و بتوانید آنها را در دست بگیرید.

پوست سیب‌زمینی­های خنک شده را بگیرید و آنها را به قطعاتی با اندازه مناسب تقسیم کنید. البته اگر سیب‌زمینی­ها ریز هستند آنها را سالم نگه دارید. در یک کاسه بزرگ سیب‌زمینی را با آب لیموی تازه، مقداری نمک و روغن فرابکر مخلوط کنید. به خوبی هم بزنید تا مزه ها به خورد هم بروند. آنها را رها کنید تا کاملا خنک شوند.

در ادامه تهیه سالاد نوبت به تفت دادن زیتون­ها می­رسد. برای این منظور یک قاشق غذا خوری روغن زیتون بکر را در یک ماهیتابه کوچک بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید. زیتون­ها را از وسط برش زده و هسته آنها را جدا کنید، سپس به قطعات ریزتر برش بزنید. این زیتون­ها و کاپاریس­های خرد شده را داخل روغن زیتون ریخته و ۲ تا ۳ دقیقه (تا زمانی که ترد شوند) تفت دهید.

هنگامی که زیتون و کاپاریس را در حال تفت دادن هستید، گشنیز و پیازچه را خرد کنید. در نهایت زیتون و کاپاریس را به سیب زمینی­ها اضافه و با هم مخلوط کنید. سبزیجات خرد شده را نیز روی آنها بپاشید. سالاد سیب‌زمینی با زیتون شما آماده است. نوش جان بفرمایید.

 

تهیه سالاد زیتون و سیب‌زمینی ( روش دوم)

مواد مورد نیاز شما عبارتند از ۵۰۰ گرم سیب زمینی، ۵۰ گرم زیتون چین چین، یک عدد فلفل دلمه­ای، دو قاشق غذاخوری گشنیز و مقدار دلخواهی سس مایونز و آبلیمو.

برای تهیه سالاد سیب‌زمینی با زیتون با این روش باز هم ابتدا باید سیب زمینی­ها را آب پز کنید. سپس آنها را به قطعاتی با اندازه دلخواه تقسیم کنید. زیتون­ها را نیز خرد کنید.

فلفل دلمه­ای را نگینی خرد کنید. بهتر است قطعات فلفل درشت نباشد تا سالاد سیب‌زمینی با زیتون شما ظاهر زیبایی داشته باشد. گشنیز را نیز ریز کنید، به اندازه دو یا سه قاشق کافی است. در یک کاسه بزرگ همه مواد را مخلوط کنید و مقداری نمک بزنید تا طعم بگیرد.

در پایان به اندازه دلخواه سس مایونز و آبلیمو به سالاد سیب‌زمینی و زیتون اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا طعم مواد به خورد هم برود. بهتر است حدود یک ساعت سالاد را در یخچال نگهداری کنید تا سالاد خوش‌طعم‌تر شود.

 

نکات کلیدی برای پخت سالاد سیب‌زمینی با زیتون

  • در صورت تمایل می­توانید از سس مایونز در این سالاد استفاده کنید.
  • اگر به هندوانه کوهی (کاپاریس) دسترسی ندارید، می­توانید آن را از دستور سالاد سیب‌زمینی و زیتون حذف کنید.