املت

طرز تهیه املت با رب گوجه فرنگی و نان تست

مواد لازم

تخم مرغ

۳ عدد

کره

۲۵ گرم

نان تست

۴ ورقه

رب گوجه‌فرنگی چین‌چین

۴ قاشق غذاخوری

سایر مواد لازم

کنسرو نخود سبز چین چین

به میزان نیاز در کنار املت

نمک و فلفل

به مقدار لازم

املت ساده‌ترین غذای دنیا که شاید بیش از هر غذای دیگری جان خیلی‌ها را نجات داده و یا حفظ کرده باشد. (سلام دانشجو) با وجود ظاهر ساده و غیر اشرافی‌اش یکی از غذاهای محبوب ناپلئون بناپارت بود.

چرا نام این غذا املت شد؟

خود کلمه‌ املت، کلمه‌ای فرانسوی است اما خیلی از مردم فرانسه هم شاید تا زمانی که ناپلئون بناپارت این غذا را درک نکرده بود اسمی از آن نشنیده بودند.
یک افسانه‌ قدیمی است که می‌گوید، سال‌ها پیش وقتی ناپلئون از جنوب فرانسه می‌گذشت تصمیم گرفت برای یک شب در نزدیکی شهر بسیر (Bessières) اقامت کند.
او در یک مهمانخانه‌ محلی مورد پذیرایی مردم شهر قرار گرفت و مهمان‌دار او برایش املتی تدارک دید که ناپلئون از مزه‌ آن بسیار مشعوف شد و فوری دستور داد هرچه تخم‌مرغ در شهر هست جمع‌آوری کنند و برای تمامی ارتش او یک املت بسیار بزرگ طبخ کنند.
پس از گذشت سال‌ها، مردم آن شهر در جنوب فرانسه سالی یک بار در فستیوالی املت بسیار بزرگی را طبخ می‌کنند و جشن می‌گیرند.

املت

طرز تهیه املت در سال ۲۰۱۸

اما می‌خواهیم یک راه ساده به شما آموزش دهیم که این غذای به ظاهر ساده و با طعم شاهانه را کمی زیباتر سرو کنید. برای این کار:

گام اول؛ جدا کردن زرده از سفیده تخم‌مرغ

دو عدد تخم مرغ را شکسته و زرده‌ آنها را از سفیده جدا کنید و زرده‌ها را جداگانه کنار بگذارید. برای این کار می‌توانید از روش‌های نه چندان جالب اما موثری مانند ریختن کل تخم مرغ بر کف یک دست استفاده کنید. به این ترتیب که تخم‌مرغ را بر کف یک دست خود ریخته و اندک اندک انگشت‌های خود را از هم باز کنید و دست خود را تکان دهید تا سفیده از بین انگشت‌ها خارج و زرده در کف دست شما باقی بماند. البته ابزارهایی مانند صافی تخم‌مرغ هم برای این منظور وجود دارد که کار را ساده‌تر می‌کند.

گام دوم؛ سرخ کردن تخم‌مرغ

کره را داخل تابه بیاندازید و با شعله‌ کم ‌آن را حرارت دهید. رب گوجه‌ فرنگی چین‌چین را به آن اضافه کنید و به اندازه‌ سی ثانیه داخل کره تفت دهید. سپس سومین تخم‌مرغ باقی‌مانده را شکسته و به همراه سفیده‌هایی که از زرده جدا کردید داخل تابه بریزید و با رب ترکیب کنید تا سفیده کاملا پخته شود.

گام سوم؛ نقش نان تست در املت

املت‌ها را روی دو ورقه نان تست ریخته و پخش کنید تا کاملا سطح نان را بپوشاند. حالا در مرکز دو ورقه‌ نان تست دیگر، با یک چاقوی تیز یک دایره به اندازه‌ قطر زرده‌ تخم‌مرغ خالی کنید. و آنها را روی املت قرار دهید. زرده‌ خام تخم‌مرغ را با دقت داخل دایره‌ خالی قرار دهید. کمی بر روی آن نمک پاشیده و به مدت ۳ دقیقه آن را گریل کنید. می توانید در کنار آن از کنسرو نخود سبز نیز استفاده نمایید.

نوش جان : )