زیتون وحشی چیست و چه خواصی دارد؟

 

همانطور که می دانید زیتون انواع بیشماری دارد و هر کدام خواص مخصوص به خود و کاربردهای منحصر به فردی داشته و یا طعم متفاوتی را به شما هدیه می‌دهد. به عنوان مثال زیتون شور چین‌چین یکی از انواع زیتون سبز است. در جهان تقریباً ۲۰ گونه درخت زیتون وجود دارد که از دریای مدیترانه تا چین و استرالیا و حتی اسکاتلند پراکنده‌شده است. زیتون وحشی یکی از این گونه‌هاست که با نام‌های خودرو یا جنگلی نیز شناخته می‌شود.

زیتون وحشی

درخت زیتون وحشی، کوچک با بوته‌هایی تیغ‌دار است و برگ‌های آن شبیه دوک نوک‌تیز است. میوه زیتون وحشی، کوچک و گوشتی و نسبتاً نازک است. در واقع به همین دلیل است که اغلب از زیتون‌های پرورش‌یافته و فراوری‌شده مانند زیتون شور چین‌چین به عنوان چاشنی در کنار غذا استفاده می‌شود.

این نوع درخت در محل‌های متفاوتی مانند جنگل‌ها و تپه‌های سنگی به چشم می‌خورد و در فصل بهار یا تابستان شکوفه می‌دهد. میوه‌های این درخت بسیار ارزشمند است. بااین‌وجود تنها میوه زیتون وحشی مورد استفاده انسان نیست. چوب درخت زیتون وحشی در برابر پوسیدگی و یا جانوران موذی مانند موریانه بسیار مقاوم بوده و به همین خاطر از شاخ و برگ این درخت در صنعت مبلمان و کابینت سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این از برگ این درخت برای دم‌نوش و چای زیتونی نیز استفاده می‌شود.

خواص زیتون وحشی

زیتون وحشی درست مانند سایر گونه‌های زیتون دارای خواص بی‌شماری است. این نوع از زیتون موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها شده و با انواع ویروس، قارچ و باکتری مبارزه می‌کند. علاوه بر این زیتون وحشی فشار خون شما را کاهش داده و سیستم گردش خون و عملکرد مغز شما را بهبود می‌بخشد.

روغن زیتون وحشی در طب سنتی برای جلوگیری از سفید شدن مو و بهبود سردرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

.