دیپ نخود فرنگی؛ انتخابی لذیذ و مقوی

مواد لازم


سایر مواد لازم


دیپینگ سس یکی از مشهورترین چاشنی‌هایی است که در کنار انواع غذاها سرو می‌شود. تفاوت بزرگ دیپ و سس در این است که معمولا سس را روی غذا می‌ریزند؛ اما هنگام استفاده از دیپ باید غذا را داخل آن به طور کامل غوطه‌ور کنید. دیپ را می‌توان در کنار انواع پیش غذاها، فینگرفودها، چیپس و… استفاده کرد. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه دیپ نخود فرنگی را با روش‌های مختلف توضیح دهیم. اگر شما هم دوست دارید طعم متفاوتی از دیپ را در منزل داشته باشید، با ما تا انتهای مطلب همراه باشید. 

طرز تهیه دیپ نخود فرنگی

اگر نگاهی به دستور پخت انواع دیپ داشته باشید، متوجه خواهید شد که برخی از انواع دیپ‌ها را از مواد خام و برخی دیگر را از مواد پخته شده، تهیه می‌کنند. برای تهیه دیپ نخود فرنگی نیازی به پختن مواد ندارید. صرفا با داشتن مخلوط کن و صرف زمان تقریبی ۵ دقیقه می‌توانید یک دیپ خوشمزه را آماده کنید. فراموش نکنید که کنسرو نخودفرنگی چین‌چین کار شما را حسابی راحت می‌کند. این دیپ از ۴ ماده تشکیل شده و مواد اولیه آن قابل دسترس برای همه است. 

مواد لازم

  • ۲ لیوان نخود فرنگی چین ‎چین 
  • ۲ حبه سیر
  • ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون بکر
  • یک چهارم قاشق چایخوری نمک
  • نصف قاشق غذاخوری نعنا خرد شده تازه

طرز تهیه

  1. در مرحله اول باید نخود فرنگی را برای استفاده در دیپ آماده کنید. اگر نخود فرنگی فریز شده دارید، آن را داخل ابکش بریزید تا ذوب شده و آماده استفاده شوند. اگر دوست دارید طعم متفاوتی از دیپ داشته باشید، می‌توانید از کنسرو نخود فرنگی چین‌چین هم استفاده کنید. کنسرو نخود فرنگی چین‌چین از نخود فرنگی تازه تهیه شده و به همین دلیل می‌تواند طعم متفاوتی از دیپ را برای شما بسازد. علاوه بر این زحمت شستن و انتخاب نخود فرنگی مرغوب از دوش شما برداشته خواهد شد. زیرا کنسرو نخود فرنگی چین‌چین را می‌توانید با خیال راحت باز کرده و استفاده کنید. 
  2. در گام بعدی باید تمام موادی که آماده کردید را پوره کنید. سیرها را پوست گرفته و همراه با نمک، نخود فرنگی و روغن زیتون در میکسر بریزید. مخلوط کردن مواد را تا جایی ادامه دهید که به طور کامل مواد با یکدیگر مخلوط شده و یکدست شوند. اگر از نعنا استفاده کردید، برگ‌های نعنا را هم روی مواد ریخته و با یک پالس مخلوط کن، خرد کنید. دیپ نخود فرنگی شما به همین سرعت آماده شد. برای سرو آن می‌توانید از چند برگ نعنا برای ظاهر زیباتر دیپ استفاده کنید. 

فوت و فن‌هایی که باید بدانید

  • طعم و تازگی نخود فرنگی، تاثیر زیادی روی طعم دیپ دارد. بنابراین سعی کنید تا حد امکان نخود فرنگی باکیفیت را برای درست کردن دیپ انتخاب کنید. 
  • اگر از نخود فرنگی تازه استفاده می‌کنید، بهتر است آن را با آبجوش جوشانده و سپس استفاده کنید. البته باید نخود فرنگی را در یک آبکش بریزید تا قبل استفاده به طور کامل آب آن‌ها گرفته شود. همانطور که در بالا اشاره کردیم اگر زمان و حوصله برای انجام این کار ندارید می‌توانید از کنسرو نخود‌فرنگی چین‌چین استفاده کنید. کنسرو نخود فرنگی چین‌چین از تازه‌ترین نخود فرنگی تهیه شده و بافت نخود فرنگی‌ها کاملا نرم هستند. به همین دلیل نیازی به جوشاندن آن‌ها نخواهید داشت.

طرز تهیه دیپ نخود فرنگی با پنیر 

دیپ نخود فرنگی را می‌توان با پنیر هم درست کرد. این دیپ هم لذیذ بوده و طعم بسیار فوق‌العاده‌ای دارد. در ادامه دستور تهیه این مدل دیپ را هم قرار خواهیم داد. 

مواد اولیه

  • ۳ پیمانه نخود فرنگی چین‌چین
  • یک پیمانه آب میوه یا آب
  • یک پیمانه پنیر پارمزان رنده شده
  • نصف قاشق چایخوری سیر رنده شده
  • یک چهارم پیمانه نعنای تازه و ساطوری شده
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون بکر
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم 

طرز تهیه 

  1. در گام اول اگر از نخود فرنگی خام استفاده می‌کنید باید آن‌ها را پخته و پوره کنید. برای این کار باید ابتدا نخود فرنگی را در یک تابه ریخته و روی آن آب بریزید. شعله گاز را در حد متوسط قرار داده و اجازه دهید نخود فرنگی‌ها حدود ۳ دقیقه بپزند. هنگامی که بافت نخود فرنگی کمی نرم شد و رنگ آن به سبز روشن در آمد، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید. اگر دوست داشتید در وقت صرفه‌جویی کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از کنسرو نخود فرنگی چین‌چین استفاده کنید. 
  2. تمام نخود فرنگی که آماده کرده بودید را در غذاساز ریخته و فقط یک فنجان آن را برای مرحله بعد نگه دارید. مواد را مخلوط کرده و به شکل پوره یکدست در آورید. 
  3. بعد از آن که نخود فرنگی‌ها خوب پوره شدند، نخود فرنگی‌هایی که کنار گذاشته بودید را هم به آن‌ها اضافه کنید. 
  4. در گام بعدی باید روغن زیتون، نعناع، پنیر پارمزان و سیر را هم به نخود فرنگی‌ها اضافه کرده و هم بزنید. فراموش نکنید که نمک و فلفل را هم به مقدار لازم روی دیپ بریزید. در نهایت باید نخود فرنگی را با مقداری آب یا آبمیوه رقیق کرده و هم بزنید. دیپ متفاوت و خوشمزه شما آماده سرو است. اگر دوست داشتید دیپ را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید؛ حتما آن را در یخچال قرار دهید. 

طرز تهیه دیپ نخود فرنگی با سس تاهینی

یکی دیگر از دستور تهیه‌های بسیار مشهور برای دیپ نخود فرنگی، ترکیب آن با سس تاهینی است. در ادامه دستور تهیه این دیپ را هم قرار خواهیم داد. 

مواد لازم

  • ۲۵۰ گرم نخود فرنگی چین‌چین
  • یک عدد لیموی تازه
  • ۲ قاشق غذاخوری سس تاهینی
  • یک حبه سیر یا پیازچه کوچک
  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون 
  • نصف قاشق غذاخوری پوست لیمو ترش
  • یک قاشق غذاخوری نعنای تازه
  • ۵۰ گرم پنیر فتا 
  • فلفل و یا سایر ادویه‌ها به میزان دلخواه

طرز تهیه 

  1. برای تهیه این دیپ هم باید نخود فرنگی‌ها را پخته و یا از کنسرو نخود فرنگی چین‌چین استفاده کنید. 
  2. آب لیمو را با پوست لیمو، پوست سیر، برگ نعنا، روغن زیتون و پنیر فتا مخلوط کرده و در غذاساز یا مخلوط کن بریزید. میکس کردن مواد را تا جایی ادامه دهید که کاملا یکدست شوند. 
  3. بعد از له شدن مواد آن‌ها را داخل یک ظرف ریخته و سپس به آن‌ها سس تاهینی، فلفل قرمز، روغن زیتون و سایر ادویه‌ها را اضافه کنید. مجددا مواد را هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. در این مرحله دیپ شما آماده سرو است. البته اگر احساس می‌کنید غلظت دیپ خیلی زیاد است می‌توانید برای رقیق‌تر شدن کمی آب سرد روی مواد اضافه کنید. 
  4. برای تزئین دیپ می‌توانید از برش لیمو یا برگ نعناع استفاده کنید. 

به چه چیزی دیپ می‌گویند؟

دیپ‌ها را می‌توان در کنار انواع غذاها مانند چیپس یا فینگر فود استفاده کرد. معمولا برای تهیه دیپ‌ها از انواع سبزی، ترشی، ادویه، سس مایونز، پنیر و یا خامه ترش هم استفاده می‌شود. پایه دیپ‌ها هم مواد متنوعی بوده و محدودیتی برای انتخاب آن‌ها وجود ندارد. برای مثال در این مقاله راجع به دیپ با پایه نخود فرنگی صحبت کردیم. 

نکته مهم دیگر راجع به دیپ‌ها غلظت آن‌ها است. معمولا دیپ‌ها را نه خیلی غلیظ و نه خیلی رقیق آماده می‌کنند. به طور کلی گفته می‌شود غلظت دیپ باید تقریبا مانند غلظت ماست باشد. بدین ترتیب وقتی خوراکی را داخل دیپ فرو می‌برید، خوراکی به مقدار کافی با دیپ مخلوط شده و دیپ از مواد چکه نمی‌کند. 

دستور تهیه انواع دیپ‌ها در جاهای مختلف دنیا بسیار متنوع است. در واقع می‌توان گفت افراد با توجه به سلیقه خود مواد مورد استفاده در دیپ‌ها را کم و زیاد‌تر می‌کنند. بنابراین برای تهیه دیپ نخود فرنگی هم می‌توانید با توجه به ذائقه خود موادی را حذف یا اضافه کنید. 

کلام آخر

اگر به دنبال داشتن یک چاشنی متفاوت هستید، دیپ نخود فرنگی می‌تواند انتخاب بسیار جذابی باشد. این دیپ را می‌توان با دستور تهیه‌های متفاوت درست کرد. در این مقاله راجع به انواع طرز تهیه دیپ نخود فرنگی صحبت کرده و فوت و فن‌های مهمی نیز برای داشتن یک دیپ خوشمزه ذکر کردیم.