دلایل کپک زدن رب گوجه‌فرنگی

 

یکی از نگران‌کننده‌ترین مسائل در رابطه با رب گوجه‌فرنگی حساسیت بالای آن در نگه‌داری است. در واقع شما ممکن است بارها و بارها بدون آنکه حتی مدت زیادی از نگهداری رب گوجه‌فرنگی در یخچال گذشته باشد، متوجه شوید که رب گوجه‌فرنگی شما کپک‌زده است. اما دلایل کپک زدن رب گوجه‌فرنگی چیست؟ با رب گوجه‌فرنگی کپک‌زده چه می‌توان کرد؟ چگونه می‌توان از کپک زدن دوباره رب گوجه‌فرنگی جلوگیری کرد؟ در ادامه به تمامی این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد.

دلایل کپک زدن رب گوجه‌فرنگی چیست؟

رب گوجه‌فرنگی ممکن است حتی با یک اشتباه کوچک کپک بزند. این مسئله در رابطه با رب گوجه‌فرنگی خانگی بسیار شایع‌تر است. ولی به‌طورکلی چرا رب کپک می‌زند؟

کپک‌ها برای رشد بیش از هر چیز به محیطی مرطوب نیاز دارند. بنابراین مواد غذایی یک محیط ایده‌آل برای رشد و تکثیر کپک‌ها به شمار می‌آید. یکی از مهم‌ترین دلایل کپک زدن رب گوجه‌فرنگی استفاده از قاشق استفاده‌شده، مرطوب و یا کثیف برای برداشتن رب است. قاشقی که برای برداشتن رب از آن استفاده می‌کنید باید تمیز بوده و حتی مرطوب نباشد.

ظرف نامناسب نیز یکی از دلایل کپک زدن رب گوجه‌فرنگی است. اگر بخواهید می‌توانید رب خریداری‌شده را در ظرف مناسب بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

دمای بالای رب در مقایسه با دمای پایین یخچال نیز یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد کپک است که بیشتر در مورد رب‌های خانگی صدق می‌کند. اگر خودتان رب گوجه‌فرنگی را تهیه کردید، حتماً تا خنک شدن کامل آن برای انتقال به یخچال، صبر کنید.

رب گوجه‌فرنگی خانگی حتی به خاطر بی‌دقتی در زمان پخت نیز ممکن است کپک بزند. به همین خاطر شما می‌توانید از برندهای معتبر تهیه رب گوجه‌فرنگی مانند چین‌چین با اطمینان از این بابت خرید کنید.

با رب گوجه‌فرنگی کپک‌زده چه می‌توان کرد؟

جواب این سؤال اگرچه سخت نیست اما شما را خوشحال هم نخواهد کرد. هیچی. شما تنها می‌توانید رب گوجه‌فرنگی کپک‌زده را کاملاً دور بریزید.

این باور که با جدا کردن کپک از روی رب گوجه‌فرنگی شما می‌توانید از سایر آن استفاده کنید کاملاً غلط است. سم تولیدشده از یک کپک تا اعماق رب نفوذ کرده و متأسفانه قابل دیدن نیست. اگر دقت کنید رب کپک‌زده حتی پس از برداشتن کپک مجدداً کپک می‌زند و این دقیقاً به این خاطر است که هرچند شما مشکل را نمی‌بینید اما هنوز وجود دارد. جوشاندن رب گوجه‌فرنگی نیز به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان راه‌حل مناسبی برای سالم‌سازی رب گوجه‌فرنگی پس از کپک زدن باشد. متأسفانه تنها راه مناسب باز کردن درب سطل زباله و دور ریختن رب گوجه‌فرنگی است.

چگونه از کپک زدن رب گوجه‌فرنگی جلوگیری کنیم؟

قبل از اینکه به راه‌های نگهداری طولانی‌تر رب گوجه‌فرنگی اشاره‌کنیم، کارهایی که نباید انجام دهید را مرور خواهیم کرد:

  • به‌هیچ‌عنوان رب گوجه‌فرنگی را در فریزر نگهداری نکنید.
  • یخچال بهترین محل برای نگهداری رب گوجه‌فرنگی است، اما کپک را از بین نمی‌برد. صرفاً رشد آن را کم خواهد کرد.
  • از ظرف‌های بزرگ با در پهن برای نگهداری رب گوجه‌فرنگی استفاده نکنید.

برای نگهداری سالم و طولانی رب گوجه‌فرنگی می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • به اندازه مصرفتان از قوطی‌های کوچک‌تر رب گوجه‌فرنگی استفاده کنید. هر چه مدت نگهداری رب گوجه‌فرنگی کمتر باشد، امکان کپک زدن آن نیز کمتر می‌شود.
  • رب گوجه‌فرنگی را در ظرف‌هایی با حجم کوچک‌تر و درب تنگ‌تر نگهداری کنید. مانند بطری‌های نوشابه تک نفره.
  • یک روش قدیمی نگهداری طولانی رب گوجه‌فرنگی ریختن روغن روی سطح آن است. در واقع بدون اکسیژن هیچ موجود زنده‌ای رشد نمی‌کند و کپک‌ها هم از این قاعده مستثنا نیستند. شما با ریختن روغن روی سطح رب از نفوذ اکسیژن جلوگیری خواهید کرد. تنها با کنار زدن روغن می‌توانید از رب گوجه‌فرنگی خود درست مطابق قبل استفاده کنید.
  • پیش از باز کردن رب گوجه‌فرنگی، قوطی آن را بجوشانید تا آلودگی‌های روی سطح آن کمتر شده و امکان کپک زدن آن در آینده کمتر شود.
  • حتماً از ظرف در دار برای نگهداری رب گوجه‌فرنگی استفاده کنید.
  • در تهیه رب خانگی از نمک بیشتری استفاده کنید تا امکان کپک زدن آن را کاهش دهید. در مورد رب گوجه‌فرنگی چین‌چین خاطرجمع باشید زیرا به‌هیچ‌عنوان به خاطر بی‌دقتی در تهیه کپک نخواهند زد اما هر ربی با بی‌دقتی در نگهداری کپک می‌زند.