خیارشور در رژیم‌های غذایی

خیارشور در رژیم‌های غذایی

خیارشور یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌هایی است که همراه با اکثر غذاها سرو می‌شود. علاوه بر طعم بسیار خوب خیارشور، این ماده غذایی فواید بیشماری نیز دارد. به همین دلیل خیارشور جزو خوراکی‌هایی محسوب می‌شود که در اکثر رژیم‌های غذایی به ویژه رژیم غذایی کتوژنیک، مصرف آن مجاز است. در این مطلب قصد داریم راجع‌به استفاده از خیارشور در رژیم‌های غذایی مختلف صحبت کرده و به این سوال پاسخ دهیم که آیا می‌توان خیارشور را در رژیم غذایی استفاده کرد؟ اگر شما به فکر گرفتن رژیم غذایی یا کاهش وزن هستید؛ اما بر سر استفاده از خیارشور تردید دارید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا به سوالات مهم ذهن شما پاسخ دهیم.

فواید خیارشور در رژیم غذایی

در ترکیب خیارشور مقدار زیادی ویتامین و فیبر وجود دارد. فیبر موجود در خیارشور می‌تواند مشکلات گوارشی را برطرف کرده و هضم غذا را نیز آسان کند. علاوه‌بر این وجود فیبر بالا در رژیم غذایی کمک می‌کند تا روند کاهش وزن سریع‌تر اتفاق افتد. بدین ترتیب بدن کاهش وزن را با یک ماده مغذی تجربه می‌کند. علاوه بر این موارد، خیارشور سرشار از آنتی اکسیدان‌ نیز است که می‌توانند مانع بروز و پیشروی انواع سرطان شوند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی انواع خیارشورهای موجود در بازار کیفیت یکسانی ندارند. در واقع مواد اولیه مورد استفاده و نحوه فرآوری محصول در کیفیت فرآورده نهایی نقش بسیار موثری دارد.

خیار شور چین چین یکی از بهترین محصولات موجود در بازار است که برای فرآوری آن از خیار قلمی و تازه استفاده می‌شود. این محصول از برند چین چین بدون مواد نگهدارنده تهیه شده و به همین دلیل سرطان‌‌زا نبوده و فاقد مواد مضر و سمی است. علاوه بر این، روش فرآوری محصول در کارخانه چین چین مطابق با استانداردهای جهانی بوده و به همین دلیل خیارشور چین چین کپک نزده و خراب نمی‌‌شود. با این توضیحات می‌توان فهمید استفاده از این خیارشور می‌تواند فواید بسیار زیادی در رژیم غذایی به همراه داشته باشد.

خیارشور چقدر کالری دارد؟

یکی از ویژگی‌های خیارشور که باعث شده در انواع رژیم‌های غذایی مورد استفاده قرار گیرد، کالری کم آن است. خیارشور در صد گرم فقط ۱۵ کیلوکالری انرژی داشته و این کالری کم به دلیل وجود آب و فیبر فراوان در خیارشور است. بدین ترتیب می‌توان با خیال راحت آن را در برنامه غذایی افراد گنجاند. خیارشور حاوی انواع ویتامین‌های A، B،C ، K ،D، E و مواد مغذی مهمی چون آهن، پتاسیم، فسفر، منیزیم، روی، مس و… است. بنابراین می‌توان گفت یک منبع غنی از ویتامین و مواد مغذی در رژیم غذایی محسوب می‌شود.

آیا می‌توان از خیارشور در رژیم کتوژنیک استفاده کرد؟

رژیم کتوژنیک یکی از مشهورترین رژیم‌ها برای لاغری است که امروزه طرفداران بسیاری دارد. این رژیم با نام رژیم روزه‌داری هم شناخته می‌شود. در رژیم کتوژنیک افراد باید ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن خود را از مواد با کالری کم تامین کنند. خیارشور یکی از بهترین خوراکی‌هایی است که هم مغذی بوده و هم کالری کمی دارد. با خوردن خیارشور بدن می‌تواند از انواع ویتامین‌ها استفاده کند. علاوه بر این خیارشور می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش، کبد و طحال را نیز بهبود بخشیده و از این طریق هم برای بدن مفید باشد.

چرا استفاده از خیارشور در رژیم کتوژنیک توصیه می‌شود؟

همانطور که ذکر کردیم، در رژیم کتوژنیک افراد مجاز هستند که از خیارشور استفاده کنند. سوالی که مطرح می‌شود این است که استفاده از خیارشور در رژیم غذایی با چه خواصی همراه است؟ در ادامه به خواص خیارشور اشاره خواهیم کرد.

  • سرشار از آنتی اکسیدان: همانطور که اشاره شد، خیارشور سرشار از آنتی اکسیدان است. در واقع شور کردن سبزیجات و صیفی جات کمک می‌کند تا آنتی اکسیدان‌های موجود در آن‌ها حفظ شده و به بدن منتقل شود. به همین دلیل است که با مصرف خیار شور در طول رژیم کتوژنیک، بدن به مبارزه با رادیکال‌های آزاد خواهد پرداخت.
  • پیشگیری از بروز دیابت و کنترل آن: نکته مثبت دیگری که راجع به خیارشور وجود دارد، میزان کربوهیدرات کم آن است. با این توضیح می‌توان گفت خیارشور می‌تواند قند خون را به ویژه در افراد دیابتی کنترل کند. خیارشور حاوی مقدار زیادی اسید استیک است؛ این ماده کمک قابل توجهی به کاهش قند خون می‌کند. به همین دلیل است که منعی برای افراد دیابتی در مصرف خیارشور وجود ندارد.
  • بهبود وضعیت روده‌ها: در رژیم کتوژنیک، نیاز است تا فیبر مورد نیاز بدن از طریق مواد مغذی تامین شود. به همین دلیل استفاده از خیارشور که سرشار از فیبر است، توصیه می‌شود. با مصرف خیارشور و سایر خوراکی‌هایی که سرشار از فیبر هستند، مشکلات گوارشی نظیر یبوست در افراد هم برطرف خواهد شد. علاوه بر این، خیارشور روی رشد باکتری‌های مفید موجود در روده نیز تاثیر مثبت دارد. بدین ترتیب می‌تواند از چند طریق، تاثیر مثبت خود را روی دستگاه گوارش اعمال کند.
  • بهبود وضعیت کبد و معده: علاوه بر روده‌ها، خیارشور روی کبد و معده هم تاثیر مثبت بسزایی دارد. این خوراکی مغذی می‌تواند با کمک به دفع سموم از کبد به ارتقا وضعیت سلامت افراد کمک کند. علاوه بر این با توجه به این که خیارشور خاصیت اسیدی دارد، می‌تواند باعث افزایش اسیدیته معده شده و هضم و عملکرد معده را بهبود بخشد. خیارشور می‌تواند بوی بد دهان را در این رژیم کاهش داده و حالت تهوع صبحگاهی ناشی از رژیم را هم از بین ببرد.

نکاتی مهم درباره خواص خیارشور

تا به اینجای مطلب راجع به خواص خیارشور در رژیم‌های غذایی صحبت کردیم اما لازم است نکات مهمی را درباره مصرف آن نیز دانسته و رعایت کنیم. این خوراکی خوشمزه را می‌توان از انواع خیارهای موجود در بازار به شیوه‌های متفاوتی تهیه کرد؛ اما هر چقدر مواد اولیه مرغوب‌تر بوده و روش فرآوری آن طبیعی‌تر باشد، نتیجه بهتری خواهید گرفت. بنابراین خواصی که ذکر شد را نمی‌‌توان به هر نوع خیارشوری در بازار نسبت داد! خیارشور به شکل ترشی فرآوری می‌شود و اگر در طی درست کردن آن مسائل بهداشتی رعایت نشود، محصول بسیار نامرغوبی حاصل خواهد شد. علاوه براین در بسیاری از موارد از خیارهای گندیده برای فرآوری خیارشور استفاده می‌شود و در کنار آن‌ها مواد نگهدارنده غیر مجاز افزوده می‌شود. این کار باعث می‌شود خیارشور نه طعم و نه خواص طبیعی داشته باشد. بنابراین خریداران باید هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشند که محصول را از چه برندی و با چه کیفیتی خریداری می‌کنند.

یادتان باشد خیارشور هم مانند سایر مواد غذایی در صورت مصرف بیش‌ازحد ممکن است مشکلاتی برای سلامتی شما ایجاد کند. اگر مبتلا به فشار خون هستید نسبت به خوردن خیارشور محتاط باشید.

مجموعه چین چین یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان در حوزه صنایع غذایی بوده که در طبی سال‌های اخیر محصولات متنوعی را تولید و روانه بازار کرده است. یکی از محصولات این مجموعه خیارشور بوده که طرفداران بسیاری دارد. مجموعه چین چین سعی کرده تا از مرغوب‌ترین خیار‌های موجود در بازار، به شکل کاملا بهداشتی خیارشور فرآوری کرده و به دست مشتریان برساند. در فرآوری محصولات این مجموعه به هیچ عنوان از مواد نگهدارنده غیرمجاز استفاده نمی‌‌شود. به همین دلیل محصولات چین چین همواره طعم و بوی طبیعی داشته و برای مصرف در رژیم غذایی هم مناسب هستند.

کلام آخر

خیارشور خوراکی خوشمزه‌ای است که طرفداران بسیاری دارد. این ماده مغذی به دلیل خواص بسیار مفیدی که دارد حتی در رژیم‌های غذایی متنوع هم استفاده می‌شود. در این مقاله راجع به خواص خیارشور صحبت کرده و هر کدام را به طور کامل شرح دادیم. علاوه بر این به تاثیر استفاده از خیارشور در رژیم‌های غذایی مختلف و به ویژه رژیم غذایی کتوژنیک نیز اشاره کردیم. اگر دوست دارید یک رژیم غذایی سالم و متنوع داشته باشید، می‌توانید با خواندن مطالب این مقاله راجع به خواص خیارشور و استفاده از آن در هنگام رژیم اطلاعات مفیدی کسب کنید.