خواص زیتون برای معده

خواص زیتون برای معده که بسیار مفید است!

خواص زیتون به اندازه‌ای زیاد است که برای توضیح کامل آن‌ها باید یک کتاب نوشت! زیتون بیشتر در منطقه‌ مدیترانه شرقی شناخته شده است. اگرچه زیتون در سراسر جهان یافت می‌شود اما برای اولین بار از این ناحیه شهرت خود را پیدا کرد.
این میوه‌ لذیذ و خوشمزه در مناطق شمالی ایران و عراق نیز یافت می‌شود. زیتون معمولا به خاطر ارزش آشپزی و مزایای پزشکی‌اش مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این مقاله به خواص زیتون برای معده می‌پردازیم.

ارزش غذایی زیتون

هر صد گرم زیتون ۱۱۵ تا ۱۴۵ کالری انرژی دارد. یعنی به‌طور میانگین هر ده عدد زیتون نزدیک به ۵۹ کالری انرژی دارند. ۷۵ تا ۸۰ درصد زیتون را آب، ۱۱ تا ۱۵ درصد آن را چربی و ۴ تا ۶ درصد آن را کربوهیدرات تشکیل می‌دهد. زیتون دارای مقدار ناچیزی پروتئین است. هر صد گرم زیتون ۳٫۲ گرم فیبر دارد.

خواص زیتون برای زخم معده

مصرف زیتون و در پیشگیری از زخم معده و ورم معده (گاستریت) موثر است. تحقیقات نشان داده ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در روغن زیتون برای درمان آثار بیماری‌های ناشی از وجود این باکتری‌ها مفید واقع می شود. زیتون به جلوگیری از زخم معده و درمان اینگونه زخم‌ها که به سبب وجود نوع خاصی از باکتری به وجود می‌آید کمک می‌کند بنابراین زیتون به درمان ورم و زخم معده ناشی از برخی باکتری‌های، خاص کمک می‌کند.
علاوه بر این، با خوردن روغن زیتون، ترشح صفرا و هورمون‌های پانکراس بسیار طبیعی‌تر از زمانی که فرد برای این منظور دارو مصرف می‌کند صورت می‌گیرد و به این صورت خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا کمتر می‌شود. پس تا می‌توانید در نگهداری زیتون تازه و مرغوب کوشا باشید!

خواص زیتون برای دستگاه گوارش

زیتون سرشار از ویتامین E است. مصرف منظم ویتامین E و چربی‌های تک غیر اشباع (monounsaturated fats)  موجود در زیتون سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌شود. این مواد مغذی یعنی ویتامین E و چربی‌های تک غیر اشباع با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کنند.
همچنین زیتون دارای مقدار زیاد فیبر است. شاید عجیب باشد اما یک فنجان زیتون سیاه ۱۷ درصد از نیاز روزانه بدن ما به فیبر را تامین می‌کند! فیبر باعث حرکت بهتر و راحت‌تر غذا در دستگاه گوارش می‌شود و به این صورت به سلامت دستگاه گوارشی کمک می‌کند.

خواص زیتون برای درمان ورم معده

پزشکان طب سنتی مصرف زیتون را برای درمان ورم معده پیشنهاد می‌کنند. نتایج تحقیقات جدید در اسپانیا نشان می‌دهد روغن زیتون به جلوگیری از زخم معده و درمان اینگونه زخم‌ها که به سبب وجود نوع خاصی از باکتری به وجود می‌آید، کمک می کند. تحقیقات اولیه و آزمایشگاهی نشان می‌دهد ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در روغن زیتون برای درمان آثار بیماری‌های ناشی از وجود این باکتری‌ها مفید واقع می‌شود.

باکتری «هلیکوباکترپیلوری» عامل اصلی ورم معده

محل اصلی زندگی این باکتری در جدار معده انسان و موجودات زنده است. این باکتری به اسید معده مقاوم بوده و از بین نمی‌رود. سهل انگاری در مداوای این باکتری منجر به از بین رفتن سیستم ایمنی و التهاب در معده شده و زخم معده را به دنبال دارد. درمان ورم معده با زیتون یکی از راه‌های طبیعی مبارزه با این باکتری است.
ترکیبات آنتی اکسیدانی روغن زیتون موجب شده تا آثار مخرب این باکتری از بین رفته و سلامتی بیمار به سرعت بازگردد. آنتی اکسیدان موجود در زیتون از تکثیر و رشد باکتری در معده جلوگیری کرده و آثار زخم را بهبود می‌بخشد.

یک پیشنهاد ویژه

برای استفاده از فواید متعدد زیتون می‌توانید از زیتون  استفاده کنید.

برای مطالعه منبع مقاله کلیک کنید.