خواص بادمجان

خواص بادمجان برای سلامتی را بدانید!

بادمجان میوه‌ای است که در اصل، بومی شبه‌قاره هند بوده و اکنون در سراسر دنیا در غذاهای مختلف یافت می‌شود. بادمجان با مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از فواید مختلف از جمله توانایی کمک به ساختن استخوان‌های قوی، کاهش علائم کم‌خونی و افزایش قدرت ذهن، شناخته می‌شود. با ادامه مقاله همراه شوید تا در مورد خواص بادمجان برای سلامتی بیشتر بدانید.

کمک به هضم بهتر غذا

بادمجان‌ها منابع خوبی از فیبر هستند، که یک عنصر ضروری در هر رژیم غذایی متعادل است. فیبر برای سلامتی دستگاه گوارش و همچنین برای حرکات منظم روده ضروری است. این ماده حجم مدفوع را بیشتر می‌کند، بنابراین راحت‌تر از دستگاه گوارش عبور کرده و درعین‌حال باعث تحریک حرکت پریستالتیک و انقباض ماهیچه‌های صاف نیز می‌شود که به خروج مواد مدفوع از بدن کمک می‌کنند. همچنین ترشح مایعات شکمی را تحریک می‌کند که معمولاً جذب مواد مغذی و فرآوری مواد غذایی را تسهیل می‌کند.

فیبر همچنین با کاهش بیماری‌های قلبی ارتباط دارد، زیرا مقداری از کلسترول‌های بد LDL را که می‌توانند شریان‌ها و رگ‌ها را مسدود کنند، از بین می‌برد و در نتیجه مانع از تصلب شریان‌ها، حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود.

ماده خوراکی دیگری که دارای فیبر زیادی است زیتون است؛ به‌طوری که یک فنجان زیتون ۱۷ درصد میزان فیبر مورد نیاز روزانه ما را تأمین می‌کند! برای آشنایی بیشتر با خواص این ماده خوراکی مطلب “خواص زیتون برای معده” را مطالعه نمایید.

کمک به کاهش وزن

از آنجایی‌ که بادمجان‌ها چربی کم و آب زیادی دارند، برای افرادی که سعی در کاهش وزن یا مقابله با چاقی دارند، غذایی بسیار سالم هستند. همچنین فیبر بسیار حجیم است، به این معنی که مانع از انتشار گرلین می‌شود، هورمونی که به ذهن اعلام می‌کند، دوباره گرسنه هستیم.

با توجه به میزان فیبر موجود در بادمجان، یکی از خواص آن، این است که به کاهش اشتهای ما کمک می‌کند.

کمک به مقابله با سرطان

Solasodine Rhamnosyl Glycosides، عصاره‌ای است که در پوست بادمجان یافت شده و به عنوان یک درمان موضعی در کشتن سلول‌های سرطانی پوست شناخته می‌شود. طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۱ در ژورنال بین‌المللی پزشکی بالینی ارائه شد، دو مورد تحت بررسی، نشان دادند كه در صورت استفاده موضعی از این عصاره در فرمولاسیون كرم، معالجه سرطان‌های پوستی غیر ملانومایی با پیشرفت قابل‌توجهی مواجه می‌شود.

 

کمک به بهبود سلامت استخوان

بادمجان برای افرادی که در معرض خطر تخریب و پوکی استخوان قرار دارند، بسیار مناسب است. زیرا بادمجان حاوی ترکیبات فنولیک است. این ترکیبات همچنین با کاهش علائم پوکی استخوان، استخوان‌های قوی‌تر و افزایش تراکم مواد معدنی استخوان در برخی از افراد مرتبط هستند. بادمجان همچنین مقادیر قابل‌توجهی آهن و کلسیم دارد که برای سلامت استخوان‌ها و قدرت کلی بدن بسیار مفید است.

جلوگیری از کم‌خونی

یکی از خواص بادمجان برای سلامتی تأثیرگذاری آن در جلوگیری از کم‌خونی است. کمبود آهن برای سلامت بدن بسیار خطرناک است و به عنوان بیماری کم‌خونی شناخته می‌شود. کم‌خونی با علائمی مثل سردرد (گاهی در سطح میگرن)، خستگی، ضعف، افسردگی و حتی نقص در درک محیط اطراف مشخص می‌شود. بنابراین، خوردن غذاهای سرشار از آهن می‌تواند به مبارزه با کم‌خونی کمک کند. بادمجان نیز حاوی آهن است. بادمجان همچنین از نظر مس نیز بسیار غنی هستند، ماده‌ای که مثل آهن یکی دیگر از اجزای اساسی گلبول‌های قرمز (RBC) است. بدون این دو ماده معدنی، گلبول‌های قرمز نمی‌توانند به طور عادی عمل کنند. با وجود گلبول‌های قرمز سالم در رگ‌های شما، با افزایش قابل‌توجه انرژی و قدرت مواجه خواهید شد که احساس خستگی را از بین می‌برد.

 

خواص بادمجان

بهبود عملکرد مغز

بادمجان منبع شگفت‌انگیزی از مواد مغذی گیاهی است که در تقویت فعالیت‌های شناختی و سلامت ذهنی نقش مهمی دارند. این مواد نه تنها در برابر فعالیت رادیکال آزاد مقاومت می‌کنند بلکه جریان خون به مغز را افزایش می‌دهند. مواد مغذی گیاهی و پتاسیم که به عنوان گشادکننده عروق عمل می‌کنند، می‌توانند تقویت‌کننده عملکرد مغز نیز تلقی شوند و خون غنی از اکسیژن را به مغز منتقل کنند.

بهبود سلامت قلب

خواص بادمجان باعث می‌شود که مصرف آن برای سلامت قلب مفید باشد. که یکی از این خواص، میزان فیبر بالا بادمجان است. طی تحقیقات اثبات شده که فیبر باعث کاهش وجود کلسترول بد LDL در بدن و تحریک جذب کلسترول خوب HDL می‌شود. تعادل کلسترول در بدن بر اساس غذاهایی که می‌خوریم و با استفاده از یک نسبت (نسبت کلسترول کل به HDL) به طور مداوم در حال نوسان است. هرچه کلسترول HDL بیشتر باشد، وضعیت بدن از نظر سلامت بهتر خواهد بود. کاهش سطح کلسترول LDL می‌تواند از حمله قلبی، سکته مغزی و تصلب شرایین جلوگیری کند. همچنین، بیوفلاونوئیدهای موجود در بادمجان برای کاهش فشار خون بسیار عالی هستند که باعث کاهش فشار و استرس سیستم قلبی و عروقی می‌شوند و از این طریق سلامت قلب را بهبود می‌بخشند.

مؤثر در کنترل دیابت

برنامه ملی آموزش دیابت مؤسسه ملی سلامت ایالات متحده و انجمن دیابت آمریکا رژیم غذایی مبتنی بر بادمجان را به عنوان گزینه‌ای برای کنترل دیابت نوع ۲ توصیه می‌کنند. بادمجان به دلیل داشتن فیبر زیاد و مقادیر کم کربوهیدرات‌های محلول، ماده غذایی ایده آل برای کنترل این بیماری است. خواص بادمجان‌ها باعث می‌شود این میوه به عنوان تنظیم‌کننده فعالیت گلوکز و انسولین در بدن مفید باشد. وقتی سطح انسولین پایدار باشد، بدن دچار نوسان‌های شدید در قند خون نمی‌شود، بنابراین از عوارض جانبی خطرناک دیابت جلوگیری می‌شود.

جلوگیری از تولد نوزاد نارس

بادمجان منبع غنی از اسیدفولیک است، که آن را به یک میان وعده خوشمزه و مفید برای زنان باردار تبدیل می‌کند. مقادیر کافی اسیدفولیک به طور مستقیم نوزادان را در مقابل نقص در کانال‌های عصبی محافظت می‌کند. بنابراین همیشه توصیه می‌شود که مادران باردار با توجه به شرایط داخل رحم، میزان دریافت اسیدفولیک را افزایش دهند!

جمع‌بندی

در مقاله به بررسی خواص بادمجان برای سلامتی پرداختیم. بادمجان سرشار از مواد مغذی است و تأثیرات بسیاری بر سلامتی دارد و این امر آن را تبدیل به یک گزینه بسیار مناسب برای رژیم‌های غذایی متعادل تبدیل کرده است. یکی از محصولات چین چین که مورد استقبال بسیاری از مصرف‌کنندگان قرار گرفته است کنسرو خاویار بادمجان چین چین است که از باکیفیت‌ترین بادمجان‌ها تهیه شده است و طعم آن منحصر به فرد است. پیشنهاد می‌شود برای یک بار هم که شده این غذای لذیذ را امتحان کنید.