توصیه سفر

توصیه‌های غذایی در مسافرت

مسافرت رفتن قشنگ‌‌ترین بخش زندگی در این دنیاست. با این وجود شما در هر سفری با چالش‌های مختلفی مواجه خواهید شد که باید آن‌ها را به بهترین شکل ممکن پشت سر بگذارید. یکی از این چالش‌ها، مشکل انتخاب خوراکی برای وعده‌های غذایی مختلف است. گاهی ممکن است در سفر بنا به دلایل مختلف، به رستوران یا غذاخوری‌ها دسترسی نداشته باشید. از سویی دیگر نمی‌توان هر غذایی را در سفر مصرف کرد زیرا احتمال مسمومیت و آلرژی غذایی بالا می‌رود. در این مطلب قصد داریم توصیه‌های مهمی برای انتخاب تغذیه در سفر داشته باشیم تا بتوانید با خیال راحت‌‌تر سفر کنید.

غذای مورد استفاده در سفر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

توصیه‌های مختلفی برای انتخاب غذا در طول سفر وجود دارد اما در این قسمت ما به مهم‌‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد. با دانستن و رعایت کردن این توصیه‌ها، تغذیه سالم‌تری در طول سفر خواهید داشت.

  • بهتر است غذاهایی که انتخاب می‌کنید، مستعد رشد عوامل بیماری‌زا نباشند. برای مثال در غذاهای آبکی احتمال رشد عوامل بیماری‌زایی مانند باکتری‌ها و میکروب‌ها بیشتر است. احتمال بروز این اتفاق به ویژه برای غذاهایی که در منزل تهیه می‌کنید و در طول سفر به همراه دارید، بیشتر است.
  • اگر قصد دارید مواد غذایی را از خانه برای استفاده در طول مسیر بردارید، آن‌ها را نیم‌پز نکنید. خوراکی‌ها را یا به شکل خام و یا به شکل کاملا پخته از خانه برداشته و به سفر بروید. با این کار احتمال فساد مواد غذایی را کم می‌کنید.
  • اگر تنوع غذایی و سلامت غذا برای شما اهمیت دارد، بهترین کار انتخاب انواع کنسرو در سفر است. با این کار هم سلامت غذایی که می‌خورید تضمین شده و هم می‌توانید غذاهای مختلفی را نوش جان کنید.

چرا مصرف کنسرو در سفر توصیه می‌شود؟

کنسرو‌ها راه نجات از مسمومیت غذایی در طول سفر هستند. زیرا احتمال رشد عوامل بیماری‌زا در آن‌ها به دلیل نوع فرآوری‌شان، صفر است. علاوه بر این نیازی به نگهداری کنسروها داخل یخچال نیست. بنابراین شما به آسان‌‌ترین شکل ممکن می‌توانید تنوع بالایی از غذا‌های کنسروی را در سفر داشته باشید. کافیست کنسرو‌ها را به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. با این کار مواد غذایی شما تا اتمام تاریخ انقضای درج شده روی آن‌ها سالم خواهند ماند.

از سویی دیگر شما برای حمل و نگهداری کنسروها نیازی به ظروف خاصی ندارید. کافیست آن‌ها را داخل یک نایلون قرار داده و آن را دور کنسرو بپیچید.

اگر کنسرو را از برندهای مطرح بازار تهیه کنید، خواهید دید که هر کنسرو مانند یک وعده غذایی کامل عمل می‌کند. بنابراین نیازی به پختن کنسرو یا اضافه کردن ادویه و چاشنی نخواهید داشت. صرفا با گرم کردن محتویات کنسرو می‌توانید آن را نوش جان کنید. برای مثال اغلب افراد همیشه برای سفرهای طولانی از کنسرو لوبیا و خوراک بادمجان چین چین استفاده می‌کنند. این دو کنسرو به تنهایی طعم بسیار خوبی داشته و صرفا با گرم کردن قابل مصرف هستند.

دلیل دیگر استفاده از کنسرو‌ها در سفر این است که شما می‌توانید کنسروها را در هر جایی تهیه کنید. اگر فراموش کردید در ابتدای سفر کنسرو بخرید، کافیست به نزدیک‌‌ترین فروشگاه در اطراف خود سر بزنید. این ویژگی به خصوص درباره محصولات برند چین چین صادق است. زیرا محصولات برند چین چین حتی به دورافتاده‌‌ترین مناطق کشور هم ارسال می‌شوند. به همین دلیل می‌توانید در هر نقطه‌ای به انواع کنسروهای چین چین دسترسی داشته باشید.

کدام کنسرو برای سفر مناسب‌‌تر است؟

بدون شک انتخاب هر نوع کنسروی برای استفاده در سفر به خاطر دلایلی که ذکر کردیم، می‌تواند مفید باشد. با این وجود برخی از کنسروها به تنهایی قابل خوردن بوده و نیازی به پخت و پز دوباره ندارند. بنابراین اگر دوست دارید یک وعده غذایی کامل را در سفر داشته باشید باید از کنسروهایی مانند خوراک بادمجان، کنسرو لوبیا چیتی و کنسرو لوبیا چیتی با قارچ استفاده کنید. البته طعم نهایی هر کنسرو با توجه به مراحل تولید و فرآوری مواد اولیه آن ممکن است متفاوت باشد. برای مثال طعم و کیفیت کنسرو لوبیا یک برند ممکن است با برندهای دیگر متفاوت باشد. بنابراین شاید قبل از مصرف نیاز به افزودن ادویه یا نمک و فلفل برای استفاده از آن‌ها داشته باشید؛ اما با استفاده از کنسروهای برند چین‌چین هیچ گاه چنین چیزی را احساس نخواهید کرد. زیرا هم کیفیت مواد اولیه و هم ادویه‌هایی که در کنسروهای برند چین‌چین استفاده شده، نسبت به سایر برندها بسیار متفاوت‌‌تر است.

نکته مهم دیگر در انتخاب کنسرو برای سفر، محل مصرف آن است. اگر قصد دارید کنسروها را در مکان‌هایی مانند جنگل‌ها هنگام کمپینگ استفاده کنید، به نوع کنسرو انتخابی توجه داشته باشید. در این گونه موارد باید کنسروی را انتخاب کنید که طعم و بوی آن توجه حیوانات را جلب نکند. برای مثال انتخاب کنسرو تن ماهی می‌تواند کمی خطر‌آفرین باشد. زیرا بوی تند طعم ماهی بدون شک توجه حیوانات درنده را جلب می‌کند و بعد از مدت کوتاهی ممکن است مهمان‌های ناخوانده زیادی داشته باشید! با این توضیح می‌توان فهمید که بهترین انتخاب کنسروهایی مانند کنسرو لوبیا و خوراک بادمجان هستند. زیرا بوی خاصی ندارند. شما می‌توانید برای کمپینگ از سبد کنسروهای چین چین که شامل خوراک بادمجان، لوبیا و لوبیا با قارچ است استفاده کنید.

نکاتی برای مصرف کردن کنسروها

غذاهای کنسروی معمولا به دلیل نوع بسته‌بندی خاصی که دارند، تا یک یا دو سال قابل مصرف هستند. بنابراین اگر کنسروها را از برند معتبری بخرید، نباید نگران فساد آن‌ها باشید. البته لازم است تا کنسروها را دور از تابش نور مستقیم خورشید و یا حرارت بسیار زیاد نگهدارید. زیرا در هر صورت این عوامل می‌توانند باعث فساد مواد اولیه داخل کنسرو‌ها شوند.

نکته مهم در استفاده از کنسروها، جوشاندن آن‌ها است. تفاوتی ندارد که چه کنسروی را از چه برندی خریده‎‌اید، به‌هرحال باید آن‌ها را قبل از مصرف بجوشانید. کنسرو را در آب جوش برای مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و سپس استفاده کنید. به عبارتی دیگر غذای شما صرفا با بیست دقیقه جوشاندن آماده سرو خواهد بود!

آیا کنسروها حاوی مواد نگهدارنده هستند؟

وجود مواد نگهدارنده یکی از مهم‌‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود افراد برای استفاده از کنسروها دو دل باشند. قبل از هر چیز باید بدانید که برند تولید کننده کنسرو نقش مهمی در تعیین مواد نهایی آن دارد. بنابراین سعی کنید قبل از هر چیز کنسروها را از برندی معتبر تهیه کنید.

مواد اولیه کنسروهای تهیه شده در کارخانه چین چین، ابتدا با حرارت تعیین شده‌ای نیم‌پز می‌شوند. در مرحله بعد مواد اولیه داغ داخل قوطی‌های مخصوص ریخته شده و بلافاصله درب آن‌ها بسته می‌شود. برای از بین بردن عوامل بیماری‌زا، کنسروها در فشار و دمای بالایی قرار می‌گیرند. بدین ترتیب محتویات داخل کنسروها استریل می‌شود. علاوه بر این، محتویات داخل کنسرو نیز به طور کامل وکیوم و بی‌هوا می‌شوند. با این نوع فرآوری بدون استفاده از مواد نگهدارنده، کنسروها بسته‌بندی شده و به دست مشتریان می‌رسند.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم، مهم‌‌ترین توصیه‌های غذایی در حین سفر را بازگو کنیم. با خواندن این توصیه‌ها می‌توانید سفری آسوده و با تغذیه سالم داشته باشید. فراموش نکنید که سفرها همواره با اتفاقات مختلفی همراه هستند. بنابراین هیچوقت نمی‌توانید پیش بینی دقیقی از وضعیت خوراکتان در طول سفر داشته باشید؛ اما با انتخاب انواع کنسرو در سفر، خیالتان تا حد زیادی آسوده خواهد بود. در این مطلب نکات مهمی برای استفاده از انواع کنسرو در طول سفر بازگو شد که می‌تواند راهنمای خوبی برای شما در سفر باشد.