تفاوت گوجه ‌فرنگی ‌های مختلف در شهرهای مختلف ایران

تفاوت گوجه‌ فرنگی در انتخاب پربارترین بذر از بین انواع مختلف، به موقعیت مکانی زندگی شما بستگی دارد؛ زیرا هر دانه برای منطقه‌ و آب‌وهوای خاصی مناسب است. برخی از دانه‌ها به آب و شوری خاک مقاوم هستند، برخی به آب زیادی نیاز دارند و برخی دیگر به ویروس‌ها و آفات مقاوم هستند. این مقاله به شما کمک می‌کند تا با تفاوت‌های گوجه فرنگی‌ها آشنا بشوید.

 خواص گوجه‌ فرنگی چیست؟

قبل از آن که به تفاوت گوجه فرنگیها بپردازیم، برخی از مهم‌ترین خواص این محصول معجزه‌آسا را مرور می‌کنیم:

 دشمن سرطان

 بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که سطح بالای لیکوپن در گوجه‌ فرنگی، خطر ابتلا به سرطان پروستات، روده بزرگ و معده را کاهش می‌دهد. لیکوپن، یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است که به طور مؤثر، رشد سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد. گوجه‌ فرنگی پخته لیکوپن بیشتری دارد، پس با تهیه یک ‌کاسه سوپ گوجه‌ فرنگی تهیه شده با کنسرو رب گوجه، از فواید آن لذت ببرید.

 استخوان‌ها را تقویت می‌کند

از دیگر خواص گوجه‌ فرنگی این است که دارای مقدار قابل‌توجهی فسفر، کلسیم و ویتامین K است که همگی، برای حفظ استحکام استخوان‌ها ضروری هستند.

 مناسب برای افراد سیگاری

 خوردن گوجه‌ فرنگی کمکی به ترک سیگار نمی‌کند؛ اما می‌تواند تا حدی اثرات سیگار را جبران کند. اگر سیگاری هستید حتماً مصرف گوجه‌ فرنگی را افزایش دهید.

 گوجه‌ فرنگی جنوبی

در میان تفاوت گوجه‌ فرنگی‌های مختلف در این محصول، گوجه‌ جنوب به دلیل طعم منحصر به فردش، بسیار محبوب است و در عرض صد روز، پس از جوانه‌زدن به دست می‌آید. این گوجه‌ فرنگی نیاز به آبیاری زیادی دارد و کشاورزان باید، برنامه‌ریزی خاصی در این زمینه داشته باشند تا محصول با کیفیتی برای فروش در بازار تهیه کنند.

 البته برای رشد محصول باکیفیت، خاک باید به طور مرتب با کود مناسب تغذیه شود تا محصول عالی به دست مصرف‌کننده برسد. با کوددهی مناسب باعث می‌شوید که محصول، عملکرد خوبی داشته باشد و سطح کیفی گوجه‌ فرنگی افزایش یابد و در نتیجه، محصولی ارگانیک به بازار عرضه خواهید کرد.

 کشت گوجه‌ فرنگی در استان خوزستان

 زمانی که کاشت گوجه‌ فرنگی در مناطق گرمسیری فرا می‌رسد، خوزستان یکی از بهترین استان‌هایی است که برای کاشت این گیاه آماده می‌شود. بهترین فصل کاشت گوجه‌ فرنگی در خوزستان، بهار و تابستان است و بهترین زمان برای کاشت گوجه‌ فرنگی در خوزستان، به‌غیراز اواخر بهمن‌ماه تا اوایل خرداد، از اوایل شهریور تا پایان آذرماه است. کشت گوجه‌ فرنگی عمدتاً در شهرهای دزفول و اهواز انجام می‌شود، برای پرورش گوجه‌ فرنگی باید از بهترین زمان کاشت گوجه اطلاع داشته باشید.

تفاوت گوجه‌ فرنگی در نوع 

شما باید از تفاوت گوجه فرنگی آگاهی داشته باشید تا بتوانید، بهترین نوع آن را برای کشت انتخاب کنید. گوجه‌ فرنگی موروثی، یک انتخاب عالی برای رشد در مناطق گرمسیری نیست و مقاومت بسیار کمی، در برابر هوای گرم و مرطوب دارد. گوجه‌ فرنگی‌ موروثی در آب‌وهوای گرم و مرطوب، بیشتر مستعد پژمردگی گیاه و بیماری‌های قارچی است. انواع مختلفی از گوجه‌ فرنگی وجود دارد که می‌توان آنها را حتی در شرایط گرم و مرطوب، پرورش داد.

گوجه‌ فرنگی Heirloom یکی از بهترین گونه‌ها است؛ اما برای کاشت در مناطق گرمسیری می‌توان از نوع هیبریدی استفاده کرد. تفاوت گوجه فرنگی هیبریدی این است که از ترکیب دو نوع دیگر به دست می‌آید و نام برخی را بر اساس تفاوت گوجه‌ فرنگیها در شکل ظاهری آن‌ها: کروی، کبابی، گیلاسی و گوشتی می‌گذارند.

 گوجه‌ فرنگی شیراز

 معمولاً کشاورزانی که در شیراز گوجه‌ فرنگی می‌کارند برای اینکه محصول بهتری داشته باشند، بذرهای خود را به‌صورت جداگانه پس از جوانه‌زنی، برای کاشت به زمین موردنظر انتقال می‌دهند. زمان مفید موردنیاز برای جوانه‌زدن گیاه یک هفته است و پس از یک ماه تا یک ماه و نیم می‌توان، گیاه را به محل کاشت منتقل کرد.

کنترل دما برای جوانه‌زنی بهتر باید به طور مستمر انجام شود، بهترین دما برای روز تا ۳۰ درجه و برای شب حداکثر ۱۶ درجه است تا برداشت خوب حاصل شود. در دوره کاشت، باید مراقب آفات مختلف بود تا به بافت گوجه‌ فرنگی آسیبی نرسد. به طور مثال یکی از بیماری‌های شایع در گوجه‌ فرنگی آنتراکنوز است که به‌صورت لکه‌های سیاه، ‌روی پوست میوه ظاهر می‌شود.

 گوجه‌ فرنگی بوشهر

 استان‌های جنوبی در تولید رب انار و رب گوجه صادراتی پیشتاز هستند و استان بوشهر، به دلیل کشت خارج از فصل این محصول به‌صورت ممتاز و ارگانیک، به قطب صادرات این محصول تبدیل شده است. به دلیل تفاوت گوجه فرنگی بوشهر، این محصول برای صادرات انتخاب شده است؛ چرا که گوجه صادراتی باید باکیفیت‌، ارگانیک و ظاهری یکنواخت داشته باشد؛ زیرا در انتخاب آنها تأثیرگذار است. این میوه پوست و گوشتی نرم دارد که مصرف آن به‌صورت خام یا پخته، بسیار محبوب است.

 گوجه‌ فرنگی صادراتی از اصفهان

در بازارهای جهانی یکی از محصولاتی که بسیار پرطرفدار است، گوجه‌ فرنگی صادراتی اصفهان است. این گوجه‌ فرنگی به دلیل طعم ترش بی‌نظیر و ماندگاری طولانی، توسط تاجران خریداری می‌شوند. گوجه‌ فرنگی اصفهان در بهترین مزارع کشت و بهره‌برداری شده و در تمام مراحل کشت، کنترل و بازرسی از ریشه تا خود میوه انجام می‌شود.

 گوجه‌ فرنگی اصلی در کرج

 بسیاری از رستوران‌ها از گوجه‌ فرنگی اصلی کرج برای تهیه ماکارونی استفاده می‌کنند؛ زیرا دارای آب فراوان و رنگ قرمز منحصربه‌فرد است. این محصول در تهیه فرآورده‌های گوجه‌ فرنگی مؤثر است؛ زیرا برای تهیه رب گوجه‌ فرنگی درجه یک، باید از محصولات ارگانیک و بدون آفت استفاده شود. همچنین قیمت خرید عمده گوجه‌ فرنگی کرج برای کارخانه‌ها، بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه است. این میوه لذیذ خاصیت سردی دارد و باید به صورت متعادل مصرف شود.

 گوجه‌ فرنگی تبریزی

 از این میوه علاوه بر پخت‌وپز، در تهیه رب نیز استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال در منطقه لاله تبریز، غذای خوشمزه‌ای از گوجه‌ فرنگی تهیه می‌شود که موردپسند اکثر مردم این استان است.

 انتخاب بهترین بذر گوجه‌ فرنگی در فضای باز بر اساس هر منطقه

 بهترین بذر گوجه‌ فرنگی در فضای باز، برای هر منطقه و شرایط مزرعه متفاوت است. فرض کنید شما یک کشاورز هستید که مدیریت خیلی خوبی برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها یا ابزار لازم، برای کنترل آفات و بیماری‌ها را ندارید، در این شرایط بهتر است بذرهای مقاوم‌تری انتخاب و خریداری کنید؟ به‌عنوان‌مثال، اگر خاک منطقه شور باشد، باید انواع مختلف گوجه‌ فرنگی مقاوم به نمک را انتخاب و خریداری کنید.

 پربارترین بذر گوجه‌ فرنگی کدام است؟

 در حال حاضر، نمی‌توان رقم خاصی را به‌عنوان بهترین و پربازده‌ترین بذر گوجه‌ فرنگی معرفی کرد؛ اما در میان همه گونه‌های هیبریدی موجود، گونه‌های ۴۱۲۹ و ۱۰۱۲ رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند. در سطح بعدی می‌توان به بذر گوجه‌ فرنگی جو دیویس اشاره کرد. سطح سوم مربوط به بذر گوجه‌ فرنگی ۸۳۲۰ و سطح چهارم شامل موناکو است. دلیل این امر را باید به تفاوت گوجه‌ فرنگی و ویژگی‌های آن‌ها، باتوجه‌به وضعیت کشت در مناطق مختلف آب‌وهوایی کشور عزیزمان ایران دانست.

 تعداد نهال گوجه‌ فرنگی در هر هکتار چقدر است؟

بسته به منطقه، شرایط آب‌وخاک و نوع بذر متفاوت است. در مناطقی مانند قزوین حدود ۱۵ تا ۱۸ هزار بوته در هکتار، در مرودشت ۲۰ تا ۳۰ هزار بوته در هکتار و در استان هرمزگان حدود ۱۲ تا ۱۸ هزار بوته است.

 سخن پایانی

گوجه‌ فرنگیها‌ آبدار، شیرین و سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و می‌توانند به مبارزه با چندین بیماری کمک کنند. این میوه دارای لیکوپن است که به بهبود سلامت قلب، پیشگیری از سرطان و محافظت در برابر آفتاب‌سوختگی کمک می‌کند.

همچنین گوجه‌ فرنگی یکی از محصولاتی است که بیشترین سطح زیر کشت را در ایران به خود اختصاص داده است؛ زیرا گوجه در سبد غذایی بسیاری از مردم دنیا قرار دارد و صادرات آن نیز امری قابل‌توجه و مهم است.

توجه به نوع و کیفیت محصول بسیار مهم است، به همین دلیل چین‌چین همیشه سعی کرده است تا بهترین گوجه فرنگیها را از سراسر ایران بر اساس تفاوت گوجه فرنگی و ویژگی‌هایشان جمع کند، تا از نظر طعم و رنگ بهترین محصول را در حوزه تولید رب گوجه فرنگی، در اختیار شما عزیزان قرار دهد.