تفاوت گوجه خشک و رب

تفاوت استفاده از گوجه خشک با رب گوجه فرنگی

وقتی صحبت از فرآورده‌‌های گوجه فرنگی می‌شود، همه ما به فکر رب گوجه فرنگی یا گوجه خشک می‌افتیم. این دو فرآورده بسیار پرکاربرد هستند تا جایی که تقریبا در تمامی خانه‌‌ها ‌می‌توان گوجه خشک یا رب گوجه فرنگی را پیدا کرد. اما آیا تا به حال راجع‌به تفاوت استفاده از گوجه خشک با رب گوجه فرنگی چیزی شنیده‌اید؟ مصرف هر یک چه مزایایی دارد؟ چه نکاتی را باید هنگام خرید رب یا پودر گوجه فرنگی رعایت کرد. در این مطلب قصد داریم راجع به تفاوت مصرف این دو فرآورده صحبت کنیم. اگر به رژیم غذایی و مواد مصرفی خود اهمیت زیادی می‌دهید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

درباره پودر گوجه خشک بیشتر بدانیم

پودر گوجه خشک در واقع نوعی ادویه محسوب می‌شود. برای درست کردن آن ورقه‌‌های گوجه فرنگی را خشک می‌کنند، سپس آن را با تکنیک‌‌های مختلفی خشک کرده و پودر می‌کنند. این چاشنی یکی از مهم‌‌‌ترین و پرکاربردترین ادویه‌‌ها ‌در آشپزی به شمار می‌آید. پودر گوجه خشک را می‌توان به ویژه در قیمه، تهیه انواع سس، آبگوشت و… استفاده کرد. این پودر طعم تندی دارد و بهتر است آن را در غذاهایی با طعم شیرین استفاده نکنید. پودر گوجه خشک را می‌توان حتی روی چیپس، سیب زمینی سرخ شده و… ریخت و طعم متفاوتی را ایجاد کرد.

پودر گوجه فرنگی چه مواد مفیدی دارد؟

پودر گوجه خشک سرشار از مواد مفیدی چون ویتامین‌ها، فیبر، منیزیم، پتاسیم و انواع آنتی اکسیدان‌‌ها ‌است. به همین دلیل برای بدن فواید زیادی دارد. توجه داشته باشید که پودر گوجه خشک را حتما در ظروف دربسته و در جایی خنک مانند یخچال نگهداری کنید. در غیر این صورت پودر گوجه دچار افت کیفیت می‌شود. پودر گوجه را می‌توان در مسافرت، پیک نیک و… به راحتی حمل کرد. زیرا فضای زیادی را اشغال نمی‌کند. از طرفی یک طعم‌دهنده عالی برای انواع غذاها به شمار می‌آید.

نکات مهم در خرید و استفاده از پودر گوجه

پودر گوجه فرنگی به شکل کاملا خشک شده تهیه و عرضه می‌شود. برای استفاده از پودر گوجه باید آن را با کمی آب مخلوط کنید. پودر گوجه می‌تواند هم به غذای شما طعم و هم رنگ خوبی اضافه کند. با این وجود توجه داشته باشید که پودر گوجه را از کجا می‌خرید؟ در بسیاری از موارد فروشندگان برای سود بیشتر پودر گوجه را به شکل خالص‌ نمی‌فروشند. گاهی پودر گوجه را با رنگ‌‌های مضر و افزودنی‌‌های مختلفی همراه می‌کنند تا رنگ و وزن آن بیشتر شود. این نوع پودر گوجه نه تنها خاصیتی ندارد بلکه با ضرر بسیاری برای بدن همراه است.

از سویی دیگر اگر پودر گوجه در شرایط خوبی خشک نشود، عامل انتقال بیماری خواهد بود. زیرا در حین خشک شدن، انواع میکروارگانیسم‌‌های بیماری‌زا روی آن رشد می‌کنند. در نتیجه با مصرف پودر گوجه این میکروارگانیسم‌‌ها ‌به بدن وارد می‌شوند. بنابراین بهتر است پودر گوجه را خودتان در منزل تهیه کرده و یا از فروشنده معتبری خریداری کنید.

این در حالیست که رب گوجه فرنگی صنعتی با به‌روز‌‌‌ترین دستگاه‌‌ها ‌تولید می‌شود. بنابراین امکان بروز فساد در آن به حداقل می‌رسد. البته برای جلوگیری از فساد در رب گوجه فرنگی باید آن را در یخچال نگهداری کنید.

ویتامین کدام بیشتر است؟

گوجه فرنگی منبعی از انواع ویتامین‌‌ها ‌و آنتی اکسیدان‌‌ها ‌است. با این وجود تحقیقات نشان داده‌اند که با خشک کردن مواد، مقدار قابل توجهی از ویتامین آن‌‌ها ‌از بین می‌رود. برای مثال ویتامین A و C اغلب در مواد غذایی خشک شده مانند پودر گوجه کمتر یافت می‌شوند. این در حالیست که رب گوجه فرنگی فرآیند تولید متفاوتی دارد. در صورتی که رب گوجه فرنگی مطابق استانداردهای جهانی تولید شود، حامل ویتامین‌‌های زیادی خواهد بود.

رب گوجه فرنگی چین چین حاوی مقدار بالایی ویتامین است. زیرا در طی روند تولید سعی شده تا مواد مفید گوجه فرنگی در رب آن حفظ شود. به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که به دنبال دریافت ویتامین بیشتری هستند، توصیه می‌شود. رب گوجه فرنگی چین چین علاوه بر ویتامین، انواع آنتی اکسیدان‌‌های مفید مانند لیکوپن را نیز دارد.

آیا به رب گوجه فرنگی صنعتی رنگ اضافه می‌شود؟

جواب این سوال به طور کامل به برند تولید کننده رب، مرتبط است. برخی گمان می‌کنند که هر چه رنگ رب قرمز‌‌‌تر باشد، حاوی مقدار بیشتری مواد مفید است. در صورتی که گاهی به رب گوجه فرنگی رنگ‌‌های افزودنی مضر اضافه می‌شود. این رنگ‌‌ها ‌می‌توانند باعث بروز بیماری‌‌های خطرناکی چون سرطان در بدن انسان شوند. به همین دلیل مصرف آن‌‌ها ‌به هیچ عنوان توصیه‌ نمی‌شود.

گاهی برخی از برندهای سودجو از گوجه بی‌کیفیت برای تولید رب گوجه فرنگی استفاده می‌کنند. در این حالت رب به دست آمده رنگ خوبی نخواهد داشت. به همین دلیل مجبور می‌شوند روی محصول نهایی مقداری رنگ غیرمجاز بریزند. از طرفی گاهی گوجه‌‌ها ‌نارس بوده و سمی به نام سولانین دارند. در صورتی که از گوجه‌‌های نارس برای تولید رب استفاده شود، کیفیت رنگ و طعم رب خیلی بالا نخواهد بود. در نتیجه در گام اول توصیه می‌شود، رب گوجه فرنگی را از برند‌های معتبر و تایید‌شده مانند چین چین خریداری کنید.

برند چین چین یکی از مشهورترین برندها در حوزه تولید انواع کنسرو و مواد غذایی است. تمامی مواد اولیه استفاده شده در این کارخانه، تازه هستند. علاوه بر این روند تولید نیز مطابق بالاترین استانداردهای جهانی است. به همین دلیل محصولات برند چین چین قابل مقایسه با سایر رقبا در بازار نیستند. طعم و بافت تازه رب گوجه فرنگی چین چین، کاملا شبیه به گوجه فرنگی تازه است. رب گوجه فرنگی چین چین فاقد هر گونه رنگ و مواد مضر افزودنی است. بدین ترتیب می‌توان آن را برای استفاده در رژیم غذایی بسیار مناسب دانست.

رب گوجه فرنگی، محصولی ضد سرطان

یکی دیگر از مواد مفید موجود در گوجه فرنگی، لیکوپن است. این ماده نوعی آنتی اکسیدان قوی به شمار می‌آید. لیکوپن می‌تواند باعث کاهش بروز بیماری‌‌های قلبی شده و جلوی سرطان را هم بگیرد. لیکوپن در گوجه فرنگی عامل ایجاد رنگ قرمز است. به همین دلیل در گوجه‌‌های نارس، رنگدانه قرمز وجود ندارد و رنگ رب حاصل از گوجه نارس قرمز نخواهد شد.

هنگام تولید رب، لیکوپن در معرض حرارت قرار می‌گیرد. حرارت باعث می‌شود، قدرت جذب لیکوپن در بدن افزایش یابد. بنابراین اگر به دنبال محصولی با خواص ضدسرطانی هستید، مصرف رب گوجه فرنگی مناسب‌‌‌تر است. لیکوپن باعث کاهش احتمال بیماری‌هایی مانند سرطان می‌شود. علاوه بر این می‌تواند جلوی پیری زودرس را نیز بگیرد.

با توجه به این توضیحات می‌توان گفت هر چه رنگ رب گوجه فرنگی به رنگ گوجه واقعی شبیه‌‌‌تر باشد، محصول حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است. اما همانطور که اشاره شد، این اتفاق زمانی می‌افتد که رنگ رب به واسطه رنگ‌‌های افزونی غیر مجاز ایجاد نشده باشد. با این توضیحات باز هم به این مسئله می‌رسیم که توجه به برند تولید کننده بسیار مهم است. رب گوجه فرنگی چین چین فاقد هر گونه مواد افزودنی است. رب گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن و سایر آنتی اکسیدان‌‌های مفید است. به همین دلیل در میان محصولات چین چین درصد فروش بالایی دارد.

کلام آخر

رب گوجه فرنگی یکی از پرکاربردترین محصولات در رژیم غذایی افراد است. در کنار رب گوجه فرنگی، پودر گوجه هم در برخی موارد استفاده می‌شود. اما آیا تا به حال به تفاوت این دو ماده توجه کرده بودید؟ در این مطلب راجع به تفاوت‌‌های مصرف پودر گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی صحبت کردیم. با خواندن این مطلب می‌توانید تصمیم بهتری برای رژیم غذایی خود بگیرید.