تغذیه مناسب قاعدگی برای بانوان

قاعدگی یک پدیده طبیعی است که در بانوان بالغ هر ماه رخ میدهد. در این دوران، لایه داخلی رحم به همراه خون و بافت از رحم خارج شده و به صورت یک سیکل ماهانه دفع میشود. چرخه قاعدگی معمولا ۲۸ روز است، اما ممکن است بین ۲۱ تا ۳۵ روز نیز نوسان داشته باشد. قاعدگی به طور معمول ۳ تا ۷ روز به طول میانجامد. برخی از علائم رایج قاعدگی شامل دردهای شکمی، کمر، بالا تنه، گرفتگی عضلات، سردرد، حالت تهوع و تغییرات خلق و خو میباشد. تغذیه مناسب در دوران قاعدگی در کاهش این دردها میتواند تاثیر بسیاری داشته باشد، غذاهایی که در این دوران مصرف میکنید میتواند تاثیر مستقیمی بر افزایش و کاهش سطح هورمونها داشته باشد. یک تغذیه مناسب در این دوران میتوان سبب کاهش التهابهای بدن، دردهای شکمی و جبران خونریزی باشد. در این مقاله ما قصد داریم تغذیه مناسب دوران قاعدگی را به شما معرفی کنیم. امیدوارم با خواندن این مقاله بتوانید رژیم غذایی خود را بهبود ببخشید و از علائم ناراحت کننده قاعدگی کمتر رنج ببرید.

اهمیت تغذیه مناسب در دوران قاعدگی بانوان

تغذیه مناسب در دوران قاعدگی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. یک تغذیه مناسب در این دوران میتواند به حفظ تعادل هورمونی، کاهش علائم ناخوشآیند و افزایش سلامت کلی بدن کمک کند

در این دوره بدن بانوان نیاز به مصرف بیشتر برخی از مواد غذایی دارد که به تسکین درد، جبران خون از دست رفته، تقویت سیستم ایمنی و افزایش انرژی کمک کند. برعکس برخی از مواد غذایی ممکن است باعث افزایش التهابات، نفخ، گرفتگی عضلات و اختلاهای خلق و خو شود.

 بنابر همین مورد انتخاب مناسب مواد غذایی در دوران قاعدگی میتواند تاثیر مثبتی بر روح و روان و جسم زنان داشته باشد. در ادامه ما به معرفی موادی که استفاده آنها در دوران قاعدگی میتواند مضر یا مفید باشد میپردازیم.

خوراکیهای مفید برای دوران قاعدگی

دوران قاعدگی یک دوره حساس و در بیشتر موارد دردناک برای بانوان است. پریودی ممکن است با علائم و عوارض مختلفی همراه باشد. شما میتوانید برای کاهش این علائم و حفظ سلامت بدن در این دوران از یک تغذیه مناسب بهره ببرید. غذاهایی که در این دوران مصرف میکنید میتواند نقش مهمی در کاهش یا افزایش این علائم داشته باشد. با ما همراه باشید تا با خوراکیهایی که برای این دوران مفید است آشنا شوید.

آب 

نوشیدن آب کافی نه تنها در دوران قاعدگی بلکه در تمام طول زندگی یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه کافی داشته باشید. نوشیدن مقادیر کافی آب در این دوران میتواند سبب کاهش سردرد ناشی از کم آبی بدن شده و از نفخ جلوگیری میکند

زنجبیل 

چای زنجبیل میتواند بسیاری از علائم دردناک پریودی را کاهش دهد. زنجبیل دارای اثرات ضد التهابی است و میتواند سبب تسکین ماهیچهها شود. استفاده از این مورد حتی برای بانوانی که در دوران پریودی از حالت تهوع رنج میبرند نیز بسیار مناسب و تسکین دهنده است

نخود فرنگی

نخود فرنگی یکی از سبزیجات خوشمزه و مغذی است که در غذاهای متفاوتی کاربرد دارد. نخود فرنگی دارای خواص بسیاری برای سلامت بدن است، به خصوص برای زنان در دوران قاعدگی میتواند به روشهای متفاوتی مفید باشد. این ماده مغذی دارای استروژن طبیعی، آهن و فولات، فیبر، پروتئین و آنتیاکسیدان است که این موارد تاثیر بسزایی در افزایش سلامت بدن در این دوران دارد. شما میتوانید کنسروهای لذیذ و مغذی نخود فرنگی را در هر زمان از چین چین تهیه کنید

مرغ

مرغ یکی از مواد غذایی سرشار از پروتئین است که میتوانید به رژیم غذایی خود در دوران پریودی اضافه کنید. مصرف پروتئین برای حفظ سلامت کلی شما لازم است و میتواند یک انرژی بخش مفید برای شما در این دوران باشد.

موز

موز حاوی پتاسیم، منیزیم و ویتامینB6  است که میتواند به تنظیم سطح هورمون، بهبود حرکات روده و کاهش گرفتگی عضلات کمک کند

ماهی

ماهیهای چرب همچون ماهی سالمون، ماهی تن و ساردین دارای اسیدهای چرب امگا۳ هستند که میتواند نقش بسیاری در کاهش التهاب و جبران آهن از دست رفته در دوران قاعدگی داشته باشد

شکلات تلخ

شکلات تلخ با داشتن مقادیری از آهن، منیزیم و تئوبرومین میتواند سبب افزایش خون در بدن شود. همچنین میتواند در بهبود خلق و خو نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.

آجیل

آجیلهایی همچون بادام، گردو و پسته حاوی پروتئین، منیزیم، روی و ویتامینهای گروههستند. این موارد میتواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و بهبود خلق و خو کمک کند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی مقادیر بسیاری از فیبر، آهن، فولات و ویتامیناست. این موارد میتوانند در جبران خونی که در این دوران از دست میرود و همچنین تقویت سلامت تخمدانها نقش مهمی داشته باشند.

حبوبات 

حبوبات میتواند یک منبع عالی برای جذب آهن بدن به شمار شود. شما با مصرف انواع حبوبات در دوران قاعدگی میتوانید آهن از دست رفته بدن را جبران کرده و ضعف کلی بدن را کاهش دهید.

خوراکی های مضر برای دوران قاعدگی

همان طور که مصرف مواد غذایی مناسب میتواند سبب کاهش درد و علائم قاعدگی باشد، مصرف خوراکیهای نامناسب نیز در این دوران میتواند باعث تشدید و افزایش این دردها و خونریزی شود. در ادامه در مورد خوراکیهایی که مصرف آنها در این دوران میتواند مضر باشد توضیح میدهیم.

قهوه

قهوه حاوی کافئین است که ممکن است باعث تحریک عصب سمپاتیک شده و باعث تشدید انقباضات رحم شود. همچنین میتواند باعث افزایش استرس و اضطراب در این دوران باشد.

قند

قند میتواند باعث نوسانات قند خون و هورمونها شود همچنین علائم سندروم پیش از قاعدگی را بدتر کند. قند میتواند باعث التهاب و بروز آکنه نیز باشد

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات در این دوران میتواند باعث کمبود آب بدن، کاهش سطح استروژن و همچنین افزایش تاثیرات منفی بر خلق و خو باشد. این مورد ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی همچون اسهال و حالت تهوع نیز شود.

مواد غذایی شور

مواد غذایی شور حاوی سدیم زیادی هستند که همین مورد باعث کم آبی بدن، نفخ و فشار خون بالا است. پس از خوردن چیپس، پفک، پاپکرن، فستفود، انواع سس و هر گونه خوراکی شوری پرهیز کنید و به جای آنها سعی کنید از سبزیجات تازه، انواع مغزها، حبوبات و موارد این چنینی استفاده کنید.

مواد غذایی چرب

این مواد حاوی چربیهای اشباع شده هستند که باعث افزایش سطح ترکیبات التهابزا در بدن شده و در نتیجه باعث افزایش دردهای قاعدگی میشود. در این دوران از خوردن گوشت قرمز، کره، پنیر، خامه، شیرینیجات و مواد غذایی چرب خودداری کنید. میتوانید در این دوران از روغن کنجد و زیتون بهره ببرید.

مواد غذایی سرد، خام، تند و تلخ

این مواد غذایی باعث اختلال در عملکرد روده و معده شده و ممکن است باعث ایجاد تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، نفخ و درد شکم شوند. پس از مصرف سبزیجات خام، سالاد، آبلیمو، سرکه و غذاهای تند و پرادویه خودداری کنید. و به جای آنها از سبزیجات پخته همچون نخود فرنگی و غذاهای ملس و شیرین بهره ببرید. شما میتوانید کنسرو نخود فرنگی یا انواع دیگری از کنسروها را از چین چین تهیه کنید.

سخن پایانی

در نهایت ما در مورد خوراکیهایی که مصرف آن‌ها در دوران قاعدگی میتواند مفید باشد صحبت کردیم سپس به خوراکیهای مضر در این دوران پرداختیم و از اهمیت تغذیه مناسب در دوران قاعدگی گفتیم. شما میتوانید انواع کنسروها، مربا و موارد خوراکی متفاوت و لذیذ خود را از چین چین تهیه کنید