تاریخچه سس کچاپ

تاریخچه سس کچاپ از چین تا چین‌چین

سس کچاپ از محبوب‌ترین چاشنی‌ها بین مردم جهان است و برای انواع غذاها مثل پاستا و فست‌فودها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با ما همراه شوید تا با تاریخچه سس کچاپ آشنا شوید.

از چین تا چین‌چین

تاریخچه سس کچاپ نشان می‌دهد که قدمت این سس محبوب به امپراتوری چین می‌رسد. جالب است بدانید که اولین سس کچاپ کاملاً بدون گوجه فرنگی بوده است. در عوض، ماده اصلی کچاپ سس ماهی تخمیر شده درست می‌شد. شروع استفاده از رشته‌های تخمیر شده از اندام‌های داخلی ماهی، ضایعات گوشتی و دانه‌های سویا در حدود ۳۰۰ سال قبل از میلاد، به صورت مستند در تاریخ ثبت شده است.

علت محبوبیت این سس ماهی، که مردم جنوب چین به آن “ge-thcup” یا “koe-cheup” می‌گفتند، این بود که نگهداری آن برای سفرهای طولانی و بین اقیانوسی آسان بود. این سس از طریق مسیرهای تجاری به اندونزی و فیلیپین گسترش یافت و در آنجا تاجران بریتانیایی در اوایل ۱۷۰۰ با آن آشنا شدند. آن‌ها نمونه‌هایی از این سس را به خانه و کشور خود برده و به سرعت دستور ساخت آن را تغییر دادند.

تاریخچه سس کچاب

قرن نوزدهم عصری طلایی در تاریخچه سس کچاپ

قرن نوزدهم عصری طلایی در تاریخچه اختراع سس کچاپ محسوب می‌شود. در آن زمان دستورالعمل‌های مختلف برای آماده‌سازی کچاپ‌های ساخته‌شده از صدف‌های خوراکی، گوشت گاو، قارچ، گردو، لیمو، کرفس و حتی میوه‌هایی مانند آلو و هلو ارائه شد. معمولاً مواد تشکیل‌دهنده تا رسیدن به حالت شیره‌ای، جوشانده شده و یا برای مدت زمان طولانی در نمک خوابانده می‌شدند.

دستورالعمل‌ سس کچاب “شاهزاده ولز”

یکی از دستورالعمل‌های سس کچاپ مربوط به یادبود “شاهزاده ولز” بود. اگر چه گیاه گوجه فرنگی در حوالی ۱۵۰۰ میلادی از آمریکای جنوبی به انگلستان آورده شده بود، اما برای قرن‌ها مصرف خوراکی نداشت زیرا مردم آن را سمی قلمداد می‌کردند. در نهایت، در سال ۱۸۱۲، اولین دستورالعمل برای ساخت کچاپ از گوجه فرنگی ارائه شد. جیمز مایس، دانشمند اهل فیلادلفیا، در آن زمان نوشت که بهترین سس کچاپ از سیب‌های عشق به دست می‌آید، در آن زمان به گوجه فرنگی، سیب عشق می‌گفتند.

امروزه سس کچاپ تهیه‌ شده از گوجه فرنگی یک محصول کاملاً استاندارد است که اغراق نیست اگر بگوییم در هر خانه‌ای یافت می‌شود. برای تهیه سس کچاپ در منزل می‌توانید به مقاله طرز تهیه سس کچاپ با رب گوجه فرنگی مراجعه کنید.

رب گوجه فرنگی چین چین

یکی از اساسی‌ترین مواد اولیه برای سس پرطرفدار کچاب، رب گوجه فرنگی است. انتخاب مواد اولیه به خصوص رب برای طرز تهیه سس خانگی بسیار مهم است. ما به شما رب گوجه فرنگی چین چین را پیشنهاد می‌کنیم که علاوه بر سلامت و کیفیت بالای غذایی دستچینی از طبیعت است که با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های دنیا در کارخانه بسته‌بندی شده و به دست شما همراهان گرامی می‌رسد.