تأثیر نخود فرنگی چین چین بر پوکی استخوان

تاثیر نخود فرنگی بر پوکی استخوان

نخود فرنگی یک دسته گیاهِ مغذی است که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است. این سبزی به دلیل خواص متعددی نظیر: خواص ضدالتهابی، ضد سرطانی و بهبوددهنده سلامت قلب که برای سلامتی دارد، شناخته شده است. پوکی استخوان یا استئوپروز، یک بیماری اسکلتی است که در آن تراکم استخوان کاهش می‌یابد و استخوان‌ها متخلخل‌تر و شکننده‌تر می‌شوند. این امر باعث افزایش خطر شکستگی استخوان می‌گردد. پوکی استخوان، یک بیماری شایع است که بیشتر در زنان بالای ۵۰ سال دیده می‌شود. با این حال، مردان نیز می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند. در استخوان سالم، بافت استخوانی جدید به طور مداوم جایگزین بافت استخوانی قدیمی می‌شود. با این حال، در پوکی استخوان، این فرآیند متعادل نیست.

بدن بافت استخوانی جدید را به اندازه کافی تولید نمی‌کند و یا بیش از حد بافت استخوانی قدیمی را از بین می‌برد. این امر باعث می‌شود که استخوان‌ها تراکم خود را از دست بدهند و شکننده شوند. پوکی استخوان می‌تواند در هر استخوانی بدن رخ دهد، اما بیشتر در استخوان‌هایی که تحت فشار قرار می‌گیرند، مانند ستون فقرات، لگن و مچ دست، دیده می‌شود. در این مقاله تصمیم داریم شما را با تاثیر نخود فرنگی بر پوکی استخوان آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا بتوانید از این اتفاق جلوگیری نمایید و یا آن را کاهش دهید.

خواص شگفت‌انگیز مصرف نخود فرنگی

یکی از خواص نخود فرنگی که کمتر شناخته شده است، تاثیر آن بر سلامت استخوان‌ها است. نخود فرنگی حاوی مقادیر بالایی از ویتامین K و D است که هر دو برای سلامت استخوان‌ها ضروری هستند.

ویتامین K برای تشکیل پروتئین‌های خاصی به نام پروتئین‌های استخوان‌ساز ضروری است و به جذب کلسیم و حفظ تراکم استخوان کمک می‌کند. نخود فرنگی چین چین یک منبع عالی از ویتامین K است، به طوری که یک فنجان پخته شده آن حاوی ۱۰۰ درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین K است.

ویتامین D نیز برای سلامت استخوان‌ها مهم است؛ زیرا به جذب کلسیم از روده کمک می‌کند. نخود فرنگی یک منبع متوسط از ویتامین D است، به گونه‌ای که یک فنجان پخته شده آن ۲۰ درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین D را شامل می‌شود.

منگنز برای تشکیل کلاژن، پروتئین ساختاری اصلی استخوان‌ها، ضروری است. نخود فرنگی چین‌چین یک منبع خوب از منگنز است و یک فنجان پخته شده آن دارای ۵۰ درصد از مقدار توصیه شده روزانه منگنز است.

مس نیز برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را به استخوان‌ها می‌رسانند، ضروری است. نخود فرنگی یک منبع عالی از مس است و یک فنجان نخود فرنگی پخته شده ۱۰ درصد از مقدار توصیه شده روزانه مس را دارد.

فیبر نیز برای سلامت استخوان‌ها مفید است. فیبر به هضم غذا کمک می‌کند و از جذب بیش از حد کلسیم در بدن جلوگیری می‌کند. نخود فرنگی یک منبع عالی از فیبر است. یک فنجان نخود فرنگی پخته شده حاوی ۱۱٫۸ گرم فیبر است. این مقدار بیش از ۴۰ درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده را تأمین می‌کند.

فسفر هم برای تشکیل استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است. نخود فرنگی یک منبع بی‌نظیر از فسفر است و یک فنجان پخته شده آن ۲۵ درصد از مقدار توصیه شده روزانه فسفر را شامل می‌گردد.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف کافی ویتامین K، ویتامین D، منگنز، مس و فسفر می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد؛ بنابراین مصرف منظم نخود فرنگی، می‌تواند به حفظ سلامت استخوان‌ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک نماید.

در یک مطالعه، زنان یائسه که به مدت ۱۲ هفته روزانه ۲ فنجان نخود فرنگی پخته مصرف کردند، افزایش قابل توجهی در تراکم مواد معدنی استخوان های خود را تجربه کردند. در مطالعه دیگری، مردان بالای ۶۵ سال که به مدت ۱۲ هفته روزانه ۱ فنجان نخود فرنگی پخته مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در خطر ابتلا به شکستگی استخوان را تجربه کردند. به طور کلی، مصرف منظم نخود فرنگی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، می‌تواند به بهبود سلامت استخوان‌ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک نماید. در اینجا چند روش برای افزودن نخود فرنگی به رژیم غذایی خود آورده شده است:

  • نخود فرنگی را به سالاد، سوپ یا خورشت خود اضافه کنید.
  • نخود فرنگی را به عنوان میان‌وعده یا وعده غذایی سبک مصرف کنید.
  • نخود فرنگی را به اسموتی یا اسموتی پروتئینی خود اضافه کنید.
  • از نخود فرنگی در تهیه شیرینی و نان استفاده کنید.

با افزودن نخود فرنگی به رژیم غذایی خود، می‌توانید سلامت استخوان‌های خود را بهبود ببخشید و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهید. جالب است بدانید که نخود فرنگی ارتباط تنگاتنگی با کاهش وزن دارد و شما به راحتی در حد اعتدال می توانید از آن استفاده نمایید. پس مصرف آن را در دستور کار خود قرار دهید.

آیا مصرف روزانه نخود فرنگی ضرر دارد؟

مصرف روزانه نخود فرنگی برای افراد بزرگسال سالم به طور کلی بی‌خطر است. با این حال، مصرف بیش از حد نخود فرنگی می‌تواند منجر به برخی عوارض جانبی مانند: نفخ، گاز و اسهال شود. مقدار مجاز مصرف روزانه نخود فرنگی برای بزرگسالان سالم به طور کلی، به عنوان ۱ فنجان نخود فرنگی پخته شده در روز توصیه می‌شود. این مقدار حاوی حدود ۱۴۰ کالری، ۲۶ گرم کربوهیدرات، ۸ گرم پروتئین و ۵ گرم فیبر است.

اگر به نفخ، گاز یا اسهال ناشی از مصرف نخود فرنگی مبتلا هستید، می‌توانید با کاهش مقدار مصرف خود، این عوارض جانبی را کاهش دهید. همچنین، می‌توانید نخود فرنگی را قبل از پخت، خیس کنید. این کار به کاهش محتوای فیبر نخود فرنگی کمک می‌کند و می‌تواند به کاهش عوارض جانبی آن منجر شود. در برخی از فصل‌ها، افراد به نخود فرنگی تازه دسترسی ندارند؛ اما نگران نباشید در این شرایط شما خواهید توانست با مراجعه به هر فروشگاهی، نخود فرنگی چین‎چین را که از مواد باکیفیت و استاندارد تولید شده است را تهیه نمایید.

 نخود فرنگی چین چین، لذت سلامتی

نخود فرنگی چین چین، یک حبوبات خوشمزه و مغذی است. نخود فرنگی چین چین، یک حبوبات خوشمزه و مغذی است که پروتئین بیشتری نسبت به سایر حبوبات دارد. این محصول، حاوی پروتئین بیشتری نسبت به سایر حبوبات است. این پروتئین به شما کمک می‌کند تا احساس سیری داشته باشید و از پرخوری جلوگیری کنید. همچنین، فیبر موجود در نخود فرنگی چین چین، به هضم غذا کمک کرده و جلوی یبوست را می‌گیرد. ویتامین K موجود در این محصول، به تشکیل و حفظ استخوان‌ها و لخته‌شدن خون کمک شایانی می‌کند و از خونریزی بیش از حد جلوگیری می‌نماید. نخود فرنگی چین چین، یک غذای همه‌پسند است که می‌توان آن را به روش‌های مختلف تهیه کرد. می‌توانید آن را به سوپ‌ها، سالادها، خورشت‌ها  یا به عنوان یک میان‌وعده یا اسنک مصرف کنید.

سخن پایانی

نخود فرنگی، یک غذای سالم و خوشمزه است که می‌تواند به شما کمک کند تا سلامت خود را بهبود ببخشید. مواد مغذی موجود در نخود فرنگی تا حد بسیاری پوکی استخوان شما را کاهش می‌دهد؛ اما به شرط آن که شما به صورت منظم و به مقدار لازم آن را مصرف نمایید. در برخی از فصل‌ها نخود فرنگی تازه در دست نیست و شما می‌توانید از نخود فرنگی چین‌چین که بسیار باکیفیت تولید می‌گردد، استفاده نمایید. حال که با تاثیر نخودفرنگی بر پوکی استخوان آشنا شده‌اید، می‌توانید با تهیه این محصول به کاهش پوکی استخوان خود کمک نمایید.