تاثیر مصرف بادمجان بر غلظت خون و بیماری نقرس

تاثیر مصرف بادمجان بر غلظت خون و بیماری نقرس

بیماری نقرس یک بیماری شناخته شده در دنیای امروزی است. این بیماری در اثر ازدیاد ماده‌‌ای به نام اسید اوریک در خون رخ می‌دهد. در برخی مواقع اسید اوریک خون به دلیل مصرف داروی‌های خاصی بالا می‌رود. در هر صورت اسید اوریک به عنوان یک ماده مضر عمل کرده و پورین را در خون می‌شکند. بدین ترتیب با مصرف مواد غذایی که حاوی پورین هستند، بیماری نقرس ایجاد می‌شود. برخی مواد غذایی مانند بادمجان مقدار خیلی کمی پورین دارند. به همین دلیل مصرف بادمجان برای بیماران مبتلا به نقرس توصیه می‌شود. در این بخش قصد داریم درباره تاثیر بادمجان روی بیماری نقرس بیشتر صحبت کنیم.

تاثیر بادمجان روی بیماری نقرس

همانطور که بیان کردیم، پورین موجود در مواد غذایی می‌تواند باعث افزایش میزان اسید اوریک در خون شود. بدین ترتیب هایپراوریسمی رخ داده و فرد مبتلا به بیماری نقرس می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید میزان مصرف پورین را محدود کرد. از آنجایی که مقدار پورین در بادمجان بسیار کم است، این ماده غذایی ضرری برای مبتلایان به نقرس ندارد. بدین ترتیب بادمجان باعث تحریک و افزایش حمله نقرس نمی‌‌شود. بیماری نقرس همراه با دردهای شدید در مفاصل، حملات عصبی و ایجاد التهاب در محل مفاصل همراه است. در بسیاری از موارد این درد‌ها ‌‌با داروهای مختلفی درمان می‌شوند. با این وجود پزشکان توصیه می‌کنند در کنار مصرف دارو، رژیم غذایی مناسبی نیز در نظر گرفته شود.

بادمجان و رفع اثر التهاب ناشی از نقرس

درد و التهاب در محل مفاصل، یکی از آزاردهنده‌‌‌ترین مشکلات برای بیماران مبتلا به نقرس است. بادمجان مقدار زیادی اسید کلروژنیک دارد. این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می‌شود. وظیفه آنتی‌اکسیدان‌ها ‌‌حفاظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد موجود در خون است. به همین دلیل مصرف بادمجان می‌تواند میزان التهاب به وجود آمده در مفاصل را تا حد زیادی کم کند.

تاثیر بادمجان روی بهبود گردش خون

تا به اینجای مطلب راجع به فواید بادمجان برای کاهش عوارض بیماری نقرس صحبت کردیم؛ اما جالب است بدانید بادمجان باعث بهبود گردش خون در بدن نیز می‌شود. بادمجان مقدار زیادی ناسونین و ویتامین‌‌ای نیز دارد. این دو ماده کمک می‌کنند تا روند گردش خون در بدن بهبود یابد. بهبود روند گردش خون از تجمع اسید اوریک در خون جلوگیری می‌کند. علاوه بر این مانع ایجاد لخته در رگ‌ها ‌‌می‌شود. مجموع این اتفاق‌ها ‌‌باعث می‌شود خون آسان‌تر در رگ‌ها ‌‌جاری شود.

درمان کم خونی با بادمجان

یکی دیگر از اثرات شگفت‌انگیز بادمجان، رفع کم خونی است. بادمجان مقدار زیادی آهن و مس دارد. این دو ماده مفید کمک می‌کنند تا بدن گلبول قرمز بیشتری تولید کند. در نتیجه با این خاصیت، می‌توان کم خونی را برطرف کرد. به همین دلیل است که مصرف بادمجان برای افراد کم خون توصیه می‌شود.

کاهش غلظت خون با مصرف بادمجان

یکی دیگر از تاثیرات مفیدی که بادمجان دارد، کاهش غلظت خون است. بادمجان مقدار زیادی پتاسیم دارد. به همین دلیل کمک می‌کند تا قند صفرای خون کاهش پیدا کند. از سویی دیگر مقدار فیبر بالایی در بادمجان وجود دارد. به همین دلیل فرد خوراک بادمجان را دیر هضم می‌کند و تا مدت زیادی احساس سیری خواهد داشت. جالب است بدانید در هر پیمانه بادمجان تقریبا ۶ گرم فیبر وجود داشته و کالری این مقدار حدود ۴۰ کالری است. بنابراین می‌توان بادمجان را مناسب کسانی دانست که به دنبال کاهش وزن هستند. علاوه بر این بادمجان به دلیل داشتن فیبر بالا برای افرادی که بیماری گوارشی دارند، بسیار مفید است.

غلظت خون در افراد معمولا به دو دلیل ایجاد می‌شود. گاهی غلظت خون ارثی یا همان مادرزادی است. در این گونه موارد فرد خیلی نقش خاصی در ایجاد این بیماری ندارد. ممکن است در این دسته از افراد غلظت خون از همان سنین پایین خود را نشان دهد. دلیل دوم غلظت خون به طور کامل به فرد و عادات غذایی او وابسته است. در صورتی که تغذیه نا مناسب باشد و یا فرد به مصرف دخانیات عادت کند، غلظت خون شدید رخ می‌دهد.

بادمجان یکی از رقیق‌کننده‌های طبیعی خون است. این ماده کمک می‌کند تا غلظت خون تنظیم شده و سلامت قلب و عروق تضمین شود. از آنجایی که مقدار فیبر موجود در بادمجان بالاست، این ماده می‌تواند کلسترول خون را تا حد زیادی کاهش دهد. بدین ترتیب مسیر عروق با افزایش کلسترول مسدود نمی‌‌شود. در نتیجه می‌توان گفت بادمجان یکی از مواد مفید برای سیستم گردش خون است.

نکات مهم برای مصرف بادمجان در بیماران نقرسی

با توجه به خواص بیشمار بادمجان، افراد زیادی تمایل به مصرف آن دارند. با این وجود بادمجان ممکن است باعث بروز حساسیت در برخی از افراد شود. برای مثال گاهی افراد با مصرف بادمجان دچار گرفتگی صدا می‌شوند. بنابراین در صورت تمایل برای استفاده، از قبل مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید.

برای رفع حساسیت در این دسته از افراد یک راهکار مفید هم وجود دارد. قبل از استفاده از بادمجان، باید آن را در حالت پوست کنده در محلول غلیظ آب و نمک قرار دهید. نمک کمک می‌کند تا ماده حساسیت‌زای موجود در بادمجان تا حد زیادی از آن دفع شود. به همین دلیل با این مدل مصرف کمتر دچار حساسیت خواهید شد. اگر با این روش هم نتیجه خاصی نگرفتید، می‌توانید از کنسرو خوراک بادمجان چین چین استفاده کنید. برای فرآوری و تهیه این کنسرو، تمام استانداردهای روز دنیا رعایت می‌شود. به همین دلیل در اکثر مواقع خوراک بادمجان چین چین امکان بروز حساسیت در بدن فرد را کاهش می‌دهد.

بادمجان را می‌توان به طرق مختلف در برنامه غذایی جای داد؛ اما بهتر است سالم‌‌‌ترین روش مصرف آن را انتخاب کنید. کنسرو خوراک بادمجان چین چین یکی از سالم‌‌‌ترین روش‌ها ‌‌برای مصرف بادمجان است. این کنسرو را می‌توان به تنهایی به عنوان یک وعده غذایی کامل مصرف کرد. زیرا شیوه فرآوری آن به گونه‌‌ای است که طعم و بافت بسیار خوبی دارد. علاوه بر این برای تهیه این محصول سعی شده تا حد امکان خواص بادمجان حفظ شود. به همین دلیل خوردن آن برای بیماران نقرسی توصیه می‌شود.

بادمجان سرخ شده دشمن کبد!

هر چند بادمجان فواید زیادی دارد، اما روش مصرف آن هم مهم است. بادمجان را می‌توان به شیوه‌های مختلفی استفاده کرد. یکی از سنتی‌‌‌ترین روش‌ها ‌‌برای مصرف این ماده، سرخ کردن آن در روغن مایع است. ماهیت بادمجان به گونه ایست که با سرخ شدن در روغن مایع، به شدت روغن جذب می‌کند. به همین دلیل با مصرف آن مقدار زیادی روغن وارد جریان خون می‌شود. بدین ترتیب نمی‌‌توان انتظار داشت با این مدل مصرف، فایده خاصی برای بدن داشته باشد. با خوردن بادمجان سرخ شده در روغن، کبد به مرور زمان چرب می‌شود. به همین دلیل مشکلات متعددی در بدن به وجود خواهد آمد.

کنسرو خوراک بادمجان چین چین بدون مواد مضر و افزودنی فرآوری شده است. در روند تولید این محصول سعی شده تا ضمن حفظ تمام خواص بادمجان، کنسرو طعم خوبی نیز داشته باشد. بنابراین اگر به فکر مصرف بادمجان هستید اما نسبت به روش پخت آن شک دارید، بهترین گزینه استفاده از خوراک بادمجان چین چین است. این خوراک را می‌توان در کنار برنج و یا به تنهایی و صرفا با نان استفاده کرد. ادویه‌ها ‌‌و مواد طعم‌دهنده طبیعی که در این کنسرو استفاده شدند، نیاز شما را به افزودن هر ماده غذایی از بین می‌برند. به همین دلیل قبل از مصرف صرفا باید کنسرو را کمی گرم کنید.

کلام آخر

بادمجان یکی از پرمصرف‌‌‌ترین صیفیجات در دنیای امروزی است. خواص متعدد بادمجان باعث شده تا برای بیماری‌های گوناگونی مفید باشد. یکی از این بیماری‌ها، نقرس است. در این مطلب راجع به فواید بادمجان برای کاهش غلظت خون و بهبود بیماری نقرس صحبت کردیم.