تأثیر مصرف لوبیا چیتی برای رفع خشکی پوست

  1. لوبیا چیتی بخشی از خانواده حبوبات است. دانهای که منبع عالی کربوهیدارتهای پیچیده و پروتئینگیاهی است. لوبیا چیتی با رنگ قهوهای مایل به زرد، سایزی کوچک و ظاهری خالدار دارد و بومی اسپانیا، پرتغال و برزیل است. این لوبیا بخش جذاییناپذیری از غذاهای اسپانیایی و آمریکای جنوبی است. این دانه کوچک، سخاوتمندانه مواد معدنی و حیاتی مهمی به بدن میرساند. منبع سالمی برای پروئین هم به حساب میآید. اگر پوست خشکی دارید، پیشنهاد میکنیم حتما این لوبیا چیتی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. اما چطور این دانه شگفتانگیز میتواند بر روی سلامت پوست شما تاثیر داشته و خشکی آن را رفع کند؟ 

لوبیا چیتی چیست؟

لوبیا چیتی از پرمصرفترین انواع لوبیا است. آنها بیشتر بومی مکزیک هستند و از نظر علمی Phaseolus vulgaris نامیده میشوند. رنگ قرمز یا بژ دارند و طعم آجیلی و بوی منحصربه فردی هم دارند.

از این لوبیا به صورت دانههای درسته )کامل( یا له شده در غذاها استفاده شده و در بسیاری از غذاهای مکزیکی یافت میشود. ۹۰ تا ۱۵۰ روز طول میکشد تا خشک شود و گاهی از آن به عنوان لوبیا سبز هم استفاده میشود. گنجاندن این حبوبات در رژیم غذایی، راهی سالم برای افزایش میزان مصرف پروتئین در گیاه خواران است. همچنین سرشار از ویتامینها و مواد معدنی است.

بد نیست بدانید، لوبیا چیتی در غذاهای برزیلی بسیار مهم است. لوبیا چیتی از ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد در این کشور به همراه برنج، سیبزمینی و پولنتا کشت میشود. مصرف لوبیا چیتی فواید زیادی برای بدن داشته و با مصرف مرتب آن متوجه تاثیرات شگفتانگیز آن بر روی پوست، مو و اندامهای داخلی خواهید شد.

حقایق تغذیهای لوبیا چیتی 

لوبیا چیتی خواص شگفتانگیزی دارد و تمام آن را هم مدیون مواد مغذی است که در خود ذخیره میکند. در هر ۱۰۰ گرم آن مواد مغذی زیر یافت میشود.

انرژی ۱۴۳ کیلو کالری
پروتئین ۹٫۰۱ گرم
کربوهیدارت ۲۶٫۲ گرم
نشاسته ۱۵٫۲ گرم
آب ۶۳ گرم
خاکستر ۱٫۱۷ گرم
پتاسیم ۴۳۶ میلی گرم
فیبر ۹ گرم
فسفر ۱۴۷ میلی گرم
منیزیم ۵۰ میلی گرم

خواص لوبیا چیتی برای پوست

اگر میخواهید پوستی هیدارته، نرم و دور از خشکی داشته باشید، پس مصرف لوبیا چیتی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. برای بهبود شرایط پوست میتوانید از خواص بینظیر این ماده غذایی از خانواده حبوبات استفاده کنید.

_ التهاب پوست را کاهش میدهد.

لوبیا چیتی منبع خوبی از دو ترکیب مهم ضد التهابی کورستین و کامفرول است. این مواد مغذی میتوانند به کاهش قرمزی، تورم و سایر علائم التهاب کمک کنند. این سبب میشود لوبیا چیتی یک درمان طبیعی عالی برای شرایط پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه باشد.

_ پوست خشک را آبرسانی میکند

لوبیا چیتی منبع عالی از مواد مغذی آبرسان برای پوست است. آنها سرشار از ویتامینها و مواد معدنی ضروری از جمله پروتئین، آهن، مس، منگنز، منیزیم، فسفر و پتاسیم هستند. این مواد مغذی با هم کار میکنند تا پوست را هیدارته و انعطافپذیر نگهدارند. علاوهبر این، لوبیا چیتی حاوی سطوح بالایی از فیبر است که به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک میکند.

_ ترمیم کننده پوست آسیب دیده

لوبیا چیتی منبع عالی پروتئین است که برای ترمیم و بازسازی سلولهای آسیب دیده پوست ضروری است. سطوح بالای ویتامینها و مواد معدنی موجود در لوبیا چیتی همچنین باعث افزایش سلامت سلولهای پوست میشود و به بهتر شدن ظاهر پوست شما هم کمک میکند.

_ با رادیکالهای آزاد مبارزه میکند

آنتی اکسیدانهای موجود در لوبیا چیتی میتواند به مبارزه با رادیکالهای آزادی بپردازد که باعث پیری زودرس پوست میشوند. رادیکالهای آزاد به فیبرهای کلاژن و الاستین آسیب میرسانند و منجر به چین و چروک، خطوط ریز و افتادگی پوست میشوند.

آنتی اکسیدانها با خنثی کردن ترکیبات رادیکالهای آزاد پوستی بهتر به شما بخشیده و وضعیت آن را بهتر میکنند.

_ از چین و چروک جلوگیری میکند

لوبیا چیتی حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدانهایی مانند آنتوسیانین است که سموم مضر و محصولات جانبی را که میتوانند به سلولهای پوست آسیب برسانند و پیر شوند را از بین میبرد.

_ رنگ پوست را یکدست میکند

لوبیا چیتی منبع عالی مس است. مس یک عنصر کمیاب است که بدن ما برای انجام کارهای مختلف جمله تولید ملانین به آن نیاز دارد. ملانین ماده‌ای است که رنگ پوست ما را مشخص کرده و به آن رنگ میبخشد.

وقتی ملانین فراوانی داریم، پوستمان تیره میشود. با این حال زمانی که کمبود مس و ملانین دارید، پوست روشنتر بنظر میرسد.

علاوهبراین، لوبیا چیتی حاوی ترکیباتی به نام فیتواستروژن است. این ترکیب گیاهی میتواند اثرات استروژن را در بدن ما تقلید و به بهبود ظاهر پوست ما کمک کند.

_ با آکنه مبارزه میکند

لکههای به جای مانده از جوشها به کمک خواص ضد التهابی لوبیا چیتی از بین میرود. این دانه خوشمزه به کاهش التهاب، اندازه و شدت لکهها کمک میکند و در عین حال روند بهبود آنها را نیز تسریع میکند.

_ پوست سر و موها را هم تقویت میکند

اگر مدام ریزش مو دارید و پوست سرتان قرمز و متورم میشود، میتوانید مصرف لوبیا چیتی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. التهاب پوست با مصرف آن کاهش یافته و ویتامین B موجود در این نوع لوبیا به سلامت بیشتر موها و پوست سر کمک کرده و حتی موها را تقویت میکند. با مصرف لوبیا چیتی دوبار در هفته با بسیاری از مشکلات پوستی خود خداحافظی خواهید کرد.

چطور لوبیا چیتی را مصرف کنیم؟

روشهای زیادی برای مصرف لوبیا چیتی وجود دارد. میتوانید از آن در انواع غذاها و حتی برخی از سالادهای خود استفاده کنید

برای این که نفخ آن را بگیرید هم بهتر است ۲۴ ساعت قبل از مصرف آن را بخیسانید. با این کار هم سدیم اضافی لوبیا را میگیرید و هم نفخ آن را از بین میبرید.

میتوانید از کنسرو آن هم استفاده کنید. چینچین این دانه محبوب در دسته‌ی حبوبات را، به صورت کنسرو لوبیا چیتی و لوبیا چیتی با قارچ ارائه کرده و این امکان را فراهم کرده تا طعم واقعی لوبیا چیتی را بچشید.

از کنسرو آن میتوانید در انواع غذاها استفاده کرده یا با کنسرو لوبیا چیتی با قارچ آن یک خوراک خوشمزه برای صبح یا عصر خود آماده کنید.

کلام پایانی

لوبیا چیتی یکی از محبوبترین حبوباتی است که در ایران بسیار کاربرد دارد. در بسیاری از غذاها و حتی صبحانههای گرم از آن استفاده میشود. شاید چند مورد از مضرات آن را بیان کنند اما در مقابل فوایدی که دارد چیزی به حساب نمی‌‌آید. یکی از بهترین خواص آن، بهبود شرایط پوستی و خارج کردن آن از حالت خشکی و زبری است. در این مطلب به طور کامل به خواص لوبیا چیتی و تاثیر آن بر روی رفع خشکی پوست صحبت کردیم. اگر خود لوبیا چیتی در دسترستان نبود، میتوانید از کنسرو آن استفاده کنید که همان خواص را هم بههمراه دارد. چین‌چین از بهترین مواد اولیه در تهیه کنسروهای خود استفاده می‌کند. مصرف درست و به اندازه آن، پوستی شفاف و بدون آکنه، بدنی سالمتر و خلق و خویی بهتر به شما میبخشد