چاقوی آشپزخانه

هنگام خرید سرویس چاقوی آشپزخانه به چه نکاتی توجه کنیم؟

یکی از مشکلاتی که خیلی از خانم‌ها موقع آشپزی با آن روبرو می‌شوند، برش دادن مواد غذایی است. مثلاً پوست کندن آناناس با چاقوی آشپزخانه یکی از معضلاتی است که خانم‌ها با آن مواجه می‌شوند یا مواقعی که نیاز به ظرافت بیشتری، موقع برش دادن دارند. در واقع چاقو جزو ابزار اصلی آشپزخانه خصوصا برای خانم‌ها است چرا که تمام کارهای پخت و پز با آن انجام می‌شود.

همه چاقوهای آشپزخانه یک دست و هم‌اندازه نیستند و هر چاقو کاربرد مشخصی دارد. برخی برای برش گوشت، سبزیجات و برخی برای نان و … استفاده می‌شوند.

پس چاقویی را باید انتخاب کرد که کیفیت، دوام و قدرت بالایی داشته باشد و از همه مهم‌تر کار کردن با آن آسان باشد. اغلب چاقوهایی در بازار به قیمت بالا به فروش می‌رسند که فقط اسم برند خاصی را به یدک می‌کشند و کیفیت بالایی ندارند؛ در حالی‌که می‌توان چاقویی با کیفیت بهتر، اما برندی کمتر شناخته شده و قیمت پایین‌تر تهیه کرد.

در این مقاله شما را با انواع چاقوها آشنا می‌کنیم، موقع خرید حتما به دردتان می‌خورد!

 

چاقوی آشپزخانه

 

پیش از خرید چاقوی آشپزخانه باید بدانید با توجه به نوع آشپزی، چه نوع چاقویی برای آشپزخانه خود نیاز دارید

  • چاقوی همه منظوره(۱۳ سانتیمتر): برای بسیاری از غذاها استفاده می‌شود و اغلب به عنوان یک چاقوی همه کاره انتخاب می‌‌شود.
  • چاقوی سرآشپز(۲۰-۲۳ سانتیمتر): مخصوص خرد کردن، جداکردن و برش
  • چاقوی سبزیجات و پوست‌کن(۸ سانتیمتر): مخصوص پوست کندن، برش و میوه‌آرایی
  • چاقوی نان(دندانه‌دار): مورد استفاده برای نان، کیک، میوه و گوجه فرنگی
  • ساطور: مورد استفاده برای گوشت و مدل کوچکتر آن برای سبزیجات سخت
  • چاقوی فیله: مخصوص فیله کردن ماهی
  • کارد: مخصوص نازک کردن و برش گوشت برای انواع کباب

 

حال به این نکته بپردازیم که چاقوی آشپزخانه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد:

 

دسته آن راحت باشد

وقتی قصد خرید چاقوی آشپزخانه دارید آن را دستتان بگیرید و ببینید آیا با آن راحت هستید یا خیر. چرا که هنگام استفاده از آن هنگام آشپزی باید احساس راحتی کنید.

 

میزان فولاد به کار رفته در چاقوی آشپزخانه چقدر است

بهترین چاقوها، چاقوهایی هستند که از یک قطعه فولاد ساخته شدند. مثلاً اگر تیغه چاقو به دسته متصل شده باشد، این یک ضعف به شمار می‌رود و خیلی راحت ممکن است در نقطه اتصال شکسته شود.

 

وزن چاقو در نظر گرفته شود

چاقوهای سنگین برای خرد کردن نیاز به انرژی بیشتری دارند و به دلیل سنگین بودن، افراد هنگام استفاده از آن سریع خسته می‌شوند. گرچه برای خرد کردن مواد غذایی سخت، این چاقوها گزینه بهتری هستند. ولی اگر سرعت برای شما مهم است چاقوی سبک وزن گزینه بهتری برای انتخاب هست به خصوص اگر بخواهید زمان طولانی‌تری با آن کار کنید.

 

به دسته چاقو توجه شود

به نظر شما چه چیزی می‌تواند باعث مهم شدن دسته چاقوی آشپزخانه شود؟ درست است!

محکم بودن و تمیز کردن آن

اگر دسته چاقو ظریف یا پلاستیکی باشد این چاقو به زودی خراب خواهد شد. اگر بین دسته و تیغه درز و شکافی وجود داشته باشد، نه تنها نشان‌دهنده ضعیف بودن چاقو است بلکه به محلی برای تجمع مواد غذایی و پرورش باکتری‌ها تبدیل خواهد شد و شما قطعا همچین چیزی را نمی‌خواهید!

 

به جنس دسته چاقو باید دقت شود

جنس دسته‌های چاقوی آشپزخانه اغلب از چوب، پلاستیک، رزین‌های سخت و دیگر مواد محکم ساخته شده است. اینکه شما با کدوم نوع آن راحت هستید به خودتان بستگی دارد. پس حق انتخاب با شماست!

 

  به جنس تیغه چاقوی آشپزخانه توجه شود

به طور قطع بهترین جنس برای تیغه چاقو، سرامیک است، زیرا برای مدت طولانی برای شما کار خواهد کرد و زنگ نمی زند. تنها اشکالی که دارد شکننده بودن آن است مگر جنس خوب آن را بخرید که بسیار گران است!

چاقوهای خوب اغلب از جنس فولاد کربنی ساخته می‌شوند. لبه این نوع چاقوها برای برش‌هایی که به سرعت بالایی نیاز دارند، بسیار مناسب هستند و خیلی آسان در خانه می‌توان آنها را تیز کرد، اما باید مراقب بود تا زنگ نزنند. تیغه چاقوهای ارزان امروزی را که مشاهده می کنید از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند. یکی از معایب آن ها این است که زود کنده می شوند و تیز کردن آن ها زمانبر است. اما چاقوهایی که تیغه‌شان از فولاد ضدزنگ با کربن بالا ساخته می‌شود، شاید نیاز به تیز شدن داشته باشد، اما هیچ وقت کند نمی‌شود. گاهی فروشنده‌ها ادعا می‌کنند که چاقو نیاز به تیز شدن ندارد اما توجه کنید که این نوع چاقوها خیلی تیز نیستند و قابلیت تیز شدن هم ندارند و بعد از مدتی دیگر نمیتوان از آن استفاده کرد پس به این نکته دقت کنید.

اگر بودجه شما برای خرید چاقوی تیغه فولادی ضدزنگ با کربن بالا متناسب نیست، چاقوی فولاد ضدزنگ ارزان، گزینه پیشنهادی خواهد بود.

 

به عرض، ضخامت و صافی تیغه چاقو باید توجه کرد

بهترین چاقوها، تیغه صاف و یکدستی دارند و بدون هیچ حفره یا سوراخی در وسط آن هستند. لبه برش تیغه باید از نوک تا دسته چاقو تیز باشد. از چاقوهای دندانه‌دار سرآشپز نباید در مصارف عمومی مانند خردکردن سبزیجات و برش گوشت استفاده کرد، زیرا این نوع چاقوها خیلی تیز و خطرناک هستند. چاقوهای دندانه‌دار تیز نمی‌شوند و به جای بریدن بیشتر اره می‌کنند پس فقط در صورتی که کار با این نوع چاقو را بلد هستید، از آن استفاده کنید.

اگر توجه کرده باشید از آن به عنوان یک چاقوی همه کاره نام برده می شود که هم برای خردکردن سبزیجات و هم برای برش نان می‌توان از آن استفاده کرد، اما باید گفت که این مدل چاقو ارزش پول خرج‌کردن را ندارد. این چاقوهای دندانه‌دار البته در مجموعه‌های چاقو وجود دارند که باید تنها برای برش نان، کیک و گوجه فرنگی از آن استفاده کرد.

 

از چاقوها به خوبی نگهداری کنید

ممکن است این اتفاق بیفتد که استفاده غلط از چاقو باعث کند شدن آن شود پس اگر برای مصرف شخصی از آن استفاده می‌کنید به هیچ عنوان آن را به کسی ندهید و حتما پس از استفاده آن را در جای مخصوص خود قرار دهید.

 

پیشنهاد ویژه

گوجه‌فرنگی‌های رسیده و آبدار یکی از بهترین قسمت‌های تابستان هستند. از مشکلاتی که اصولا برای خانم‌ها پیش می‌آید خرد کردن گوجه فرنگی است. برای برش دادن گوجه فرنگی سعی کنید از چاقوی دندانه‌دار، چه کوچک و چه بزرگ، استفاده کنید زیرا مانع نرم و خرد شدن گوشت آن و راه افتادن آب گوجه‌فرنگی می‌شود.

برای در‌آوردن قسمت میانی گوجه‌فرنگی، قسمت مخروطی‌شکل بی‌مزه‌ی چسبیده به ساقه را جدا کنید. نوک چاقو را با زاویه‌ی مناسب فرو کنید و دور ساقه را ببرید، سپس قسمت میانی گوجه فرنگی را بیرون بکشید و دور بریزید. پس از اینکه قسمت میانی در‌آمد، گوجه‌فرنگی را ببرید، خرد کنید و برحسب نیاز دانه‌ گوجه‌فرنگی را در‌آورید. مثلاً از دانه گوجه فرنگی برای کاشت می‌توانید استفاده کنید. برای یادگیری کاشت گوجه فرنگی اینجا کلیک کنید.

و در نهایت پیشنهاد ما به شما این است برای اینکه از دردسرهای خرد کردن گوجه فرنگی راحت شوید، از رب گوجه فرنگی استفاده کنید.

 

مصرف گوجه فرنگی