بهترین زیتون جهان

بهترین زیتون برای کدام کشور است ؟

با بهترین زیتون جهان آشنا شوید!

شاید برای پیدا کردن بهترین زیتون باید جهان و تاریخ را زیر پا بگذاریم زیرا زیتون یکی از تکرارشده‌ترین نام‌ها در تاریخ و نقش‌ها در کتیبه‌های باستانی است. افسانه‌های بسیار زیادی به شکل‌گیری این میوه‌ای که اغلب مقدس خوانده می‌شود اشاره دارد و باوجود گذشت سال‌ها هنوز که هنوز است در جهان طرفداران بسیار زیادی دارد. 

کوتاه درباره تاریخچه زیتون در جهان

برای رسیدن به خواستگاه اولیه زیتون در جهان باید مدتی طولانی در تاریخ سفر کنیم. نام زیتون ۶ بار در قرآن آمده و خداوند به آن سوگند خورده است. زمانی که طوفان نوح خاموش می‌شود و صلح و آرامش دوباره به جهان بازمی‌گردد، این پیغام با یک کبوتر که شاخه‌ای زیتون در دهان دارد به نوح رسانده می‌شود. در انجیل نیز به پرورش زیتون در کنعان اشاره بسیاری شده است و حتی عده‌ای بر این باورند که سوریه نخستین محلی است که زیتون به‌صورت یک میوه پرورش‌یافته و نه وحشی در آنجا رشد کرد. حتی گفته می‌شود که حضرت موسی پرورش‌دهندگان زیتون را از جنگ معاف کرده است. 

بااین‌وجود اشاره به زیتون در متون کهن جهان به اینجا ختم نمی‌شود. هومر در حماسه ایلیاد از روغن زیتون به‌عنوان وسیله‌ای برای آرایش پهلوانان یاد می‌کند و اسطوره‌ها داستان جدال آتنا و پوزئیدون، خدای دریا، بر سر شهر آتن را نقل می‌کنند که در انتها با هدیه میوه زیتون به مردم آتن از سوی آتنا به پیروزی او در این نبرد منجر شد. قدیمی‌ترین درخت زیتون در جهان که قدمتی چهارهزارساله دارد و هنوز هم میوه می‌دهد را به این افسانه نسبت می‌دهند. 

جالب است بدانید قدمت زیتون در رودبار نیز در جهان حرف‌هایی برای گفتن دارد. ناصرخسرو در سفرنامه‌اش درباره زیتون منجیل و رودبار می‌نویسد و در گذشته قدمت این میوه را به ۸۰۰ یا ۹۰۰ سال پیش نسبت می‌دادند. اما امروزه با کشف جدید تپه باستانی کلورز باستان شناسان معتقدند که زیتون بیش از دو هزار سال است که در این منطقه کشت می‌شود.

بهترین زیتون جهان متعلق به کجاست؟

جالب است بدانید که زیتون برخلاف تصور و با اینکه به محیطی خاص برای پرورش نیاز دارد، یکی از میوه‌هایی است که بیشتر از همه در جهان کشت می‌شود. مساحت کشت زیتون در جهان تقریباً دو برابر میوه‌ای مانند سیب است. کشورهای مدیترانه‌ای سهم بسیار زیادی در تولید این میوه ‌ایفا می‌کنند. به همین خاطر است که طبخ اغلب غذاهای مدیترانه‌ای به زیتون نیاز دارد. 

بزرگ‌ترین تولیدکننده زیتون جهان اسپانیاست. این کشور با اختلاف بسیار بالایی در صدر جدول تولیدکنندگان بهترین زیتون در جهان قرار دارد. درواقع اسپانیا به‌عنوان رتبه اول، تولیدی نه برابر تولیدکننده شماره دو یعنی ایتالیا دارد. ایران و یا بهتر بگوییم رودبار در این لیست بیستم بوده و از جایگاه قابل ستایشی برخوردار است. 

 

ویژگی‌های بهترین زیتون

بهترین زیتون جهان و یا به عبارتی مشهورترین آن به زیتون اروپایی مشهور است. این زیتون، کاربردی باستانی داشته و هم به‌صورت میوه و هم به شکل روغن مصرف می‌شود. هرچند حالت طبیعی این زیتون بسیار تلخ است و اغلب محصول فرآوری‌شده آن در آب‌ نمک مورداستفاده قرار می‌گیرد. 

باوجودآنکه اسپانیا بزرگ‌ترین تولیدکننده زیتون در جهان است اما بهترین زیتون جهان را متعلق به ایتالیا می‌دانند. این زیتون با نام کاستل وترانو شناخته می‌شود. اغلب از روغن این زیتون به عنوان بهترین روغن زیتون جهان یاد می‌شود. رنگ این زیتون سبز روشن بوده و اغلب با شیرینی طعمش به خاطر سپرده می‌شود. 

تقریباً دو هزار نوع زیتون در جهان وجود دارد و ۱۱۰ نوع آن را می‌توانید در ایران پیدا کنید. بااین‌وجود مردم ایران اغلب با ۱۰ نوع از این میوه آشنا هستند. زیتون یکی از خوش‌طعم‌ترین چاشنی‌ها در کنار غذاست و علاوه بر خواص فراوان بسیار اشتهاآور است. 

زیتون‌های شور درشت با هسته‌های ریز اغلب در میان مردم به‌عنوان بهترین زیتون شناخته می‌شود و مورد استقبال فراوانی قرارگرفته‌اند. زیتون‌های چین چین نیز در سه نوع زیتون شور سوپر، زیتون شور ممتاز و زیتون شور ویژه؛ از نمونه‌های خوش‌طعم بهترین زیتون‌های فرآوری‌شده ایرانی هستند و شما می‌توانید از آن‌ها در کنار غذا و یا در سالاد خود استفاده کنید.