بادمجان برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سلامتی یکی از موضوعات بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. اما سلامتی بدن را چگونه می‌توان به دست آورد؟ موارد زیادی می‌تواند در سلامت جسمی انسان نقش داشته باشد برای مثال ورزش، تغذیه مناسب، داشتن یک برنامه غذایی صحیح و… مصرف بسیاری از مواد غذایی برای بدن نه تنها لازم است بلکه باعث سلامت هر چه بیشتر بدن خواهد شد. انسان با مصرف انواع گوشت، لبنیات، سبزیجات، غلات و میوه‌ها می‌تواند مواد مورد نیاز بدن را به آن برساند. یکی از این موارد مهم که می‌تواند تاثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد بادمجان است. با ما همراه باشید تا هر چه بیشتر با این خوراکی خوشمزه و مفید آشنا شوید.

خواص بادمجان

بادمجان یکی از صیفی‌جات چهار فصل است که خواص فراوانی برای بدن دارد. شما می‌توانید با استفاده از این خوراکی خوشمزه انواع غذا‌ها را پخته و از مزایای بی‌شمار آن بهره ببرید. در ادامه این مطلب به توضیح در مورد خواص شگفت‌انگیز بادمجان می‌پردازیم:

تنظیم خواب

اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید بهتر است قبل از مصرف هر گونه دارو یا آرام بخش‌های شیمیایی بادمجان را نیز امتحان کنید. مصرف یک بادمجان خام چند ساعت قبل از خواب می‌تواند سبب ایجاد خواب آرام برای شما شود. با مصرف مرتب آن خواب شما به طور کلی تنظیم شده و دیگر از بی‌خوابی خبری نخواهد بود.

جلوگیری از لخته شدن خون

بادمجان به عنوان یک منبع مغذی که سرشار از بیوفلانوئید و ویتامینK شناخته می‌شود. با مصرف بادمجان و رساندن این مواد معدنی به بدن می‌توانید از لخته شدن خون در رگ‌های خود جلوگیری کنید و همچنین سبب تقویت مویرگ‌های خود شوید.

تاثیر بادمجان بر رشد

از موارد مهمی که برای رشد مورد نیاز بدن است، داشتن منبعی سرشار از کلسیم و آهن است. اگر شما از دسته افرادی هستید که بادمجان را در برنامه غذایی خود و کودکان‌تان دارید می‌توانید دیگر نگران این مورد نباشید، زیرا بادمجان یکی از سبزیجات پرفایده‌ای به شمار می‌رود که سرشار از کلسیم و آهن مورد نیاز بدن است و به‌ راحتی می‌تواند نیاز بدن به این موارد را برآورده کند.

کمک به سیستم گوارش

شما با داشتن بادمجان در برنامه غذایی خود می‌توانید از مشکلات گوارشی دور باشید. بادمجان با دارا بودن فیبر محلول می‌تواند سبب کمک‌رسانی و آسان کردن کار سیستم گوارشی باشد. همچنین از مشکلاتی همچون یبوست و دل درد به خوبی جلوگیری کند.

سلامت پوست و مو

بادمجان در این مورد نیز کم نگذاشته و دارای آنزیم‌هایی است که مصرف آن می‌تواند به افزایش سلامت مو و رشد بهتر آن بسیار کمک کند. البته با داشتن ویتامین‌های متفاوت و مواد معدنی فروان می‌تواند نقشی کلیدی در به وجود آوردن پوستی سالم و درخشان برای شما داشته باشد.

کنترل قند خون

یکی از مشکلاتی که امروزه بسیاری از جوامع با آن دسته‌وپنجه نرم می‌کنند؛ قند خون است. اگر شما نیز از کسانی هستید که در معرض قند خون قرار دارید یا اکنون نیز از این بیماری رنج می‌برید به طور قطع باید مصرف بادمجان را به صورت روزانه به برنامه غذایی خود اضافه کنید. بادمجان یک منبع عالی برای فیبر و کربوهیدرات قابل حل است، وجود این مواد سبب محدود کردن جذب گلوکز شده و می‌تواند سطح قند خون را به خوبی کنترل کند.

پیشگیری از سرطان

بادمجان دارای مواد معدنی متفاوت و بسیاری است که می‌تواند نقش مهمی در خنثی‌سازی بسیاری از سلول‌های سرطانی داشته باشد. با استفاده این خوراکی خوشمزه و داشتن آن در برنامه غذایی خود می‌توانید جسم و  بدنی سالم داشته باشید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان‌های موجود در بادمجان سبب تقویت سلامت سیستم ایمنی بدن می‌شود، همچنین به عنوان یک ضد ویروس و ضد‌ میکروب قدرتمند شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید جسمی خالی از بیماری داشته باشید بهتر است هرگز بادمجان را فراموش نکنید.

سلامت استخوان‌ها

از مواردی که تاثیر بسیاری بر سلامت استخوان دارد می‌توان به مصرف ویتامین K و مس اشاره کرد. یکی از دلایل عمده‌ای که در سنین بالاتر باعث پوکی استخوان می‌شود کمبود مس در بدن است. با مصرف بادمجان شما یک منبع عالی برای رساندن این موارد به بدن خود خواهید داشت.

کاهش وزن

بی‌گمان همه‌ی ما خواهان یک اندام متناسب و سلامت هستیم و چاقی یکی از مواردی است که می‌تواند تناسب اندام را از بین برده و باعث ایجاد بیماری‌های گوناگونی شود. البته بد نیست بدانید استفاده از بادمجان به عنوان صبحانه یا اضافه کردن آن به نهار می‌تواند سبب احساس سیری شده و شما را از پرخوری دور نگه دارد. به خصوص که پخت به روش کبابی و گریل بهترین انتخاب است.

سلامت قلب

از بیماری‌های رایجی که ممکن است برای انسان بسیار مشکل ساز باشد، بیماری‌های قلبی و فشار خون است. منیزیم، ویتامین B6، ویتامین B3، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌های موجود در بادمجان در این مورد نیز به کمک قلب و بدن شما آمده و می‌تواند سطح کلسترول بدن را به خوبی کنترل کند. با مصرف بادمجان می‌توانید درصد مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی و فشار خون را به صورت جدی کاهش دهید.

این بود بسیاری از خواص و مزایای بادمجان، شما با داشتن بادمجان در برنامه‌های غذایی خود و مصرف آن به صورت روزانه می‌توانید از به وجود آمدن بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرده و جسمی سالم داشته باشید.

منابع بانک بادمجان

حالا که با خواص بی‌نهایت بادمجان آشنا شدیم بد نیست با موارد مصرف آن نیز آشنا شویم با ما همراه باشید تا انواع مواردی که می‌توانید از بادمجان استفاده کنید را به شما معرفی کنیم.

۱: استفاده از بادمجان در غذا

بادمجان از گذشته‌های دور جای مهمی در میان سفره و فرهنگ ما ایرانی‌ها برای خود دارد. بادمجان را می‌توان در غذا‌های بسیاری استفاده کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به بادمجان شکم‌پر، کشک بادمجان، دلمه بادمجان، کیک بادمجان و سیب‌زمینی، بادمجان و سبزیجات، رول بادمجان و پنیر موزارلا و… اشاره کرد. شما می‌توانید با تهیه این غذا‌ها از مزایای بادمجان و مزه لذیذ آن بهره ببرید. اگر حوصله تهیه بادمجان در خانه را ندارید کافی است نیم نگاهی به قفسه محصولات چین‌چین کنید، ما هوای شما را داریم.

۲: استفاده بادمجان در ترشی

ترشی یکی از خوراکی‌هایی است که در بیشتر مواقع در سفره‌ی ما ایرانی‌ها پیدا می‌شود. به طور کلی روند ساخت ترشی به این صورت است که مواد مورد نیاز خود را با آب و نمک یا سرکه مخلوط کرده و برای مدت معینی نگهداری می‌کنید و پس از آن آماده سرو است.

اما می‌دانستید می‌توانید با بادمجان نیز انواع ترشی‌های متفاوت ساخته و در کنار غذا از خوردن آن لذت ببرید. ترشی بادمجان یکی از این ترشی‌های محبوبی است که در بیشتر خانه‌ها پیدا شود، این ترشی خوشمزه را می‌توانید همراه انواع غذا میل و استفاده کنید.

۳: استفاده از بادمجان خشک

گرچه بادمجان یک خوراکی چهار فصل است، اما می‌توانید با روش‌های متفاوت نیز آن را خشک کرده و از مزایا و مزه بی‌نظیر آن استفاده کنید. یکی از راه‌های خشک کردن بادمجان استفاده از میوه‌ خشک‌کن است. شما می‌توانید بادمجان را به صورت‌های مختلف برش زده و خشک کنید. بادمجان خشک را می‌توانید در تهیه بسیاری از غذا‌ها بکار ببرید.

پایان کلمه

در نهایت ما در مورد خواص شگفت‌ انگیز و فراوان بادمجان صحبت کردیم. اکنون می‌دانیم مصرف بادمجان به صورت روزانه و استفاده آن در برنامه‌های غذایی می‌تواند تاثیرات بسیاری بر سلامتی جسم ما داشته باشد، پس بهتر است از مصرف این ماده غذایی مهم و مقویی غافل نباشید. پس از آن از موارد مصرف بادمجان گفتیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.