آب خیارشور چین چین

استفاده دوباره از آب خیارشور

شاید تا به حال نمی‌دانستید آب خیارشور چه خواصی دارد؛ به همین دلیل مانند اکثر افراد بعد از خوردن خیارشور، آب آن را دور می‌ریختید. جالب است بدانید آب خیارشور را می‌توان به عنوان یک ماده مقوی و البته خوشمزه در کنار سایر مواد غذایی مصرف کرد. در این مطلب قصد داریم راجع به خواص آب خیارشور صحبت کنیم. علاوه بر این روش مصرف مجدد آب خیارشور را نیز ذکر خواهیم کرد.

ارزش غذایی آب خیارشور چقدر است؟

برای درست کردن خیارشور از سرکه، آب نمک، خیار، سیر و سبزیجات خشک مختلف استفاده می‌شود. بعد از  گذر زمان آب خیارشور تخمیر شده و کم کم باعث تغییر رنگ و مزه خیارها می‌شود. در ابتدا آب خیارشور مصرف خاصی نداشت، زیرا افراد از خواص آن آگاه نبودند. اما امروزه خواص آب خیارشور بیشتر مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده است. به همین دلیل حتی آب خیارشور را می‌توان به شکل جداگانه و به عنوان یک چاشنی خریداری کرد.

اگر دوست دارید از آب خیارشور مجددا استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم برند معتبری را برای خرید خیارشور انتخاب کنید. زیرا ممکن است آب خیارشور مصرفی، فاقد ارزش غذایی لازم باشد. از طرفی ممکن است به دلیل بهداشتی نبودن فرآیند تولید، عوامل بیماری‌زا به راحتی در آن رشد کنند. به همین دلیل نه تنها آب خیارشور برای شما مفید نیست، بلکه باعث بیماری هم می‌شود. برند چین‌چین یکی از برترین برندها در تولید خیارشور است. محصولات چین چین از تازه‌‌‌‌ترین مواد اولیه تهیه شده‌اند، به همین دلیل دارای خواص بیشماری هستند.

در هر صد میلی‌لیتر آب خیارشور تولید شده توسط برند چین چین، تقریبا ۰٫۴ گرم کربوهیدرات، ۳ درصد منیزیم، ۳ درصد پتاسیم، ۵ درصد کلسیم و حدود ۵۰ درصد سدیم وجود دارد.

آب خیارشور چه فوایدی برای بدن دارد؟

فواید آب خیارشور برای بدن آنقدر زیاد است که نمی‌توان آن تمام آن‌ها را یادآور شد. با این وجود در ادامه راجع‌به مهم‌‌‌‌ترین خواص آب خیارشور برای بدن صحبت خواهیم کرد.

منبع غنی از آنتی‌اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها یکی از مهم‌‌‌‌ترین مواد برای بدن هستند. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های فعال در بدن را به راحتی از بین ببرند. بدین ترتیب روند پیری را در بدن کاهش داده و از بروز بیماری‌هایی مانند سرطان پیشگیری می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها را می‌توان با مصرف میوه‌ها و سبزیجات برای بدن تامین کرد. با این وجود اگر مواد غذایی در معرض حرارت قرار بگیرند، آنتی اکسیدان موجود در آن‌ها از بین می‌رود.

تهیه شور از مواد مختلف، آنتی اکسیدان مواد غذایی را از بین نمی‌رود. به همین دلیل خیارشور چین چین را می‌توان یکی از منابع سرشار از آنتی اکسیدان برای بدن دانست. این در حالیست که آب خیارشور هم حاوی آنتی اکسیدان است و شما با مصرف مجدد آب خیارشور می‌توانید آنتی اکسیدان زیادی دریافت کنید.

بهبود گرفتگی عضلات

برای تهیه خیارشور چین چین از سرکه هم استفاده می‌شود. به همین دلیل آب خیارشور چین چین حاوی سرکه است. از این جهت می‌توان گفت آب خیارشور چین چین برای گرفتگی عضلات مفید است. گرفتگی و اسپاسم عضلانی اغلب به دلیل کمبود سدیم در بدن اتفاق می‌افتد. با مصرف آب خیارشور می‌توانید مقدار زیادی کلرید کلسیم و سدیم دریافت کنید. بدین ترتیب آب خیارشور می‌تواند باعث جلوگیری از گرفتگی عضلات شود. از این رو مصرف آن برای ورزشکاران توصیه می‌شود.

از سویی دیگر مصرف آب خیارشور کمک می‌کند تا جذب آب بدن بیشتر شود. به همین دلیل نوشیدن آن بعد از تمرین کمک می‌کند تا بدن ورزشکار آب بیشتری ذخیره کند. از این رو آب از دست رفته از طریق تعریق تا حد زیادی جبران می‌شود.

بهبود آفتاب سوختگی

در صورتی که پوست شما در معرض تابش بیش از حد نور خورشید قرار گرفته است، می‌توانید از آب خیارشور برای بهبود آن استفاده کنید. در واقع آب خیارشور به کاهش التهاب در موضع مورد نظر کمک می‌کند. البته آب خیارشور نباید به چشم برخورد کند. زیرا آب خیارشور حاوی نمک بوده و باعث سوزش چشم می‌شود.

افزایش انرژی

آب خیارشور کمک می‌کند تا بدن عملکرد هوازی بهتری داشته باشد. اگر آن را قبل از تمرین بنوشید، دمای بدن تنظیم شده و عملکرد بهتری خواهید داشت. البته همانطور که اشاره شد، می‌توان آب خیارشور را بعد از تمرین هم استفاده کرد. استفاده از آب خیارشور بعد از تمرین کمک می‌کند تا تعادل الکترولیت‌های بدن تنظیم شود.

تسریع روند کاهش وزن

بسیاری از افراد امروزه به دنبال رژیم‌های مختلف برای کاهش وزن هستند. جالب است بدانید آب خیارشور می‌تواند تا حد زیادی روند کاهش وزن را سرعت بخشد. از آنجایی که آب خیارشور نوعی نوشیدنی تخمیر شده به حساب می‌آید، جلوی تجمع چربی در بدن را می‌گیرد. بدین ترتیب کمک می‌کند تا فرد راحت‌تر وزن کم کند. از سویی دیگر این نوشیدنی کالری خیلی کمی دارد. به همین دلیل با مصرف آن بدن کالری زیادی دریافت نمی‌کند. البته لازم است آب خیارشور را در کنار برنامه غذایی رژیمی خود مصرف کنید. زیرا خوردن آب خیارشور به تنهایی برای کاهش وزن نمی‌تواند مفید باشد.

کنترل وضعیت قند خون بدن

 

 

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

از آنجایی که آب خیارشور تخمیر شده است، می‌تواند باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش شود. زیرا حضور باکتری‌ها در روده را متعادل می‌کند. علاوه بر این، باعث رفع سموم مختلف از بدن نیز می‌شود. با مصرف آب خیارشور می‌توانید سوزش سر دل را هم از بین ببرید.

بهبود کیفیت خواب

سندرم پای بی قرار یکی از رایج‌‌‌‌ترین سندرم‌ها بین افراد است. این سندرم اغلب هنگام خواب خود را نشان می‌دهد و مشکلاتی در خوابیدن افراد ایجاد می‌کند. اسپاسم عضلانی ناشی از این سندرم برای افراد مبتلا بسیار رنج آور است. این اسپاسم عضلانی اغلب به دلیل متعادل نبودن الکترولیت‌ها در بدن ایجاد می‌شود. برای پیشگیری از بروز این اتفاق می‌توانید چند جرعه آب خیارشور را قبل از خواب بنوشید. این نوشیدنی بهترین راه حل برای رفع اسپاس عضلانی است. بدین ترتیبی خوابی آسوده و آرام خواهید داشت.

نکات مهم در مصرف آب خیارشور

تا به اینجای مطلب راجع به خواص آب خیارشور صحبت کردیم. با این وجود لازم است نکاتی را هنگام مصرف آب خیارشور بدانید و رعایت کنید.

  • آب خیارشور باید عاری از هر گونه آلودگی باشد. در غیر این صورت با بروز بیماری‌های جدی و اسهال و استفراغ در بدن همراه خواهد بود. توصیه می‌کنیم، خیارشور را از برندهای معتبری مانند چین چین تهیه کنید تا از روند تولید آن مطمئن باشید.
  • گاهی آب خیارشور تغییر رنگ می‌دهد. این اتفاق بیشتر برای خیارشورهای فله‌ای می‌افتد. در صورت مشاهده هر گونه تغییر رنگ، توصیه می‌کنیم از مصرف آب خیارشور خودداری کنید. البته با مشاهده تغییر رنگ در آّب خیارشور، حتی نباید خیارشور را هم مصرف کنید. زیرا باعث بروز مسمومیت غذایی می‌شود.

کلام آخر

آیا تا به حال از آب خیارشور استفاده کرده‌اید؟ آب خیارشور نوعی نوشیدنی تخمیری به حساب می‌آید. به همین دلیل مصرف آن با فواید بسیار زیادی همراه است. در این مطلب راجع به فواید مصرف آب خیارشور صحبت کردیم. اگر دوست دارید آب خیارشور را در برنامه غذایی خود قرار دهید، توصیه می‌کنیم نکات مهم ذکر شده در این مطلب را هم بخوانید. زیرا هر آب خیارشوری را نمی‌توان مصرف کرد.