برگه گوجه فرنگی

طرز تهیه برگه گوجه فرنگی

برگه گوجه فرنگی علاوه بر اینکه طعم خاصی دارد، یکی از مواد پایه برای تهیه انواع سوپ یا سس است و حتی می‌توان آن را به عنوان یک میان وعده نیز مصرف کرد. با ادامه این مقاله همراه شوید تا طرز تهیه برگه گوجه فرنگی آشنا شوید.

مرحله اول: آماده‌سازی گوجه فرنگی

برگه گوجه فرنگی

۱) تعدادی گوجه فرنگی رسیده برای تهیه برگه گوجه فرنگی انتخاب کنید

برای تهیه برگه گوجه فرنگی تعدادی گوجه فرنگی رسیده که قسمت‌های له‌شده و یا تغییر رنگ یافته، نداشته باشند، انتخاب کنید.

  • گوجه‌فرنگی‌های سفت و گوشتی، برای خشک کردن، گزینه‌های مناسبی هستند.آن‌ها نسبت به سایر گونه‌های گوجه فرنگی سریع‌تر خشک می‌شوند.
  • برای خشک کردن، گوجه‌فرنگی‌هایی را انتخاب کنید که رسیده باشند، اما دقت کنید مواردی را که بیش از حد رسیده‌اند، انتخاب نکنید.
  • گوجه‌فرنگی‌های آبدار گزینه‌های مناسبی برای خشک کردن، نیستند، زیرا حاوی مایع زیادی هستند.

۲) گوجه‌فرنگی‌ها را پوست بگیرید (البته انجام این کار بستگی به شما دارد)

 اگر علاقه‌ای به پوست گوجه فرنگی ندارید، با این گام اضافی، می‌توانید، برگه گوجه فرنگی بدون پوست تهیه کنید. برای شروع پوست کندن، با چاقو یک X کوچک را در پوست گوجه‎فرنگی‌ها ایجاد کنید تا پوست آن‌ها راحت‌تر کنده شود.

  • در ظرفی با اندازه متوسط، آب را جوشانده و گوجه‌فرنگی‌ها را در آب جوش فرو کنید و آن‌ها را حداکثر به مدت ۳۰-۴۵ ثانیه در آن غوطه‌ور کنید.
  • اکنون گوجه‌فرنگی‌ها را به سرعت در یک کاسه آب یخ بریزید تا دمای آن‌ها به سرعت کاهش یابد. این فرایند فقط باید پوست گوجه فرنگی را بپزد، به طوری که به راحتی و بدون اینکه بافت گوجه فرنگی تحت تأثیر قرار گیرد، بتوان آن را پوست کند.
  • در ادامه، گرفتن پوست گوجه‌فرنگی‌ها را شروع کنید. برای راحت‌تر انجام شدن این مرحله باید پوست کندن را از محل علامتی که پیش‌تر زده‌اید شروع کنید. ولی اگر آن محل‌ها را نیافتید نگران نباشید، چون پختن پوست گوجه‌فرنگی‌ها، آن‌ها را آماده پوست کندن کرده است.

۳) گوجه‌فرنگی‌ها را نصف کنید

بسته به اندازه گوجه فرنگی، می‌توانید به راحتی آن‌ها را نصف کرده و یا حتی، اگر گوجه‌فرنگی‌های بزرگ‌تری در اختیار دارید می‌توانید آن‌ها را به چهار قسمت تقسیم کنید. ممکن است که گوجه‌فرنگی‌ها در این مرحله بزرگ به نظر برسند، اما برگه گوجه فرنگی که از خشک شدن یک نصفه گوجه فرنگی تهیه می‌شود، خیلی بزرگ‌تر از یک قاشق کوچک نخواهد بود.

۴) قسمت‌هایی از گوجه فرنگی را که تغییر رنگ داده و یا سفت است از آن جدا کنید

بخش سفیدرنگ گوجه فرنگی را که محل اتصال ساقه است جدا کنید. ضمناً اگر قصد جدا کردن دانه‌های گوجه فرنگی را دارید، در همین مرحله این کار را انجام دهید. گوجه‌فرنگی‌های گوشتی دانه‌های کمتری دارند و از این رو گزینه‌های بهتری برای تهیه برگه گوجه فرنگی هستند.

 

مرحله دوم: خشک کردن گوجه‌فرنگی‌ها

برگه گوجه فرنگی

۱) گوجه فرنگی را روی سطحی قرار دهید تا آب آن گرفته شود

گوجه‌فرنگی‌ها را به صورت فشرده کنار هم قرار ندهید، آن‌ها را به طور یکنواخت روی سطح پخش کنید تا همه گوجه‌فرنگی‌ها هم‌زمان با هم و کاملاً خشک شوند.

۲) ادویه‌های لازم را به گوجه‌فرنگی‌ها اضافه کنید

شما می‌توانید از هر ادویه‌ای که می‌خواهید برای  طعم دادن به گوجه‌فرنگی‌ها استفاده کنید، اما معمولاً کمی نمک و فلفل برای این کار مناسب است.

به یاد داشته باشید که حجم گوجه فرنگی بعد از خشک شدن، به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد، پس طعم ادویه‌هایی که اضافه شده، تشدید می‌شود، بنابراین در اضافه کردن ادویه به خصوص نمک دقت کنید.

  • ریحان و پونه نیز ادویه‌های مناسبی برای گوجه‌فرنگی‌های خشک‌شده هستند.
  • با افزودن مقدار کمی شکر، می‌توانید طعم شیرین به برگه گوجه فرنگی بدهید.خشک کردن برخی از انواع گوجه فرنگی می‌تواند آن‌ها را کمی تلخ کند، بنابراین با اضافه کردن چند قاشق شکر به گوجه فرنگی می‌توانید اطمینان حاصل کنید که بعد از خشک شدن نیز مانند انواع تازه آن، خوش‌طعم و کمی شیرین باشند.

۳) از دستگاه خشک‌کن مواد غذایی استفاده کنید

ساده‌ترین راه برای تهیه برگه گوجه فرنگی استفاده از دستگاه خشک‌کن مواد غذایی است. بعضی از مدل‌ها حتی یک تنظیمات مشخص  برای خشک کردن گوجه فرنگی دارند که دستگاه را در دمای مطلوب برای خشک کردن گوجه فرنگی تنظیم می‌کند.

  • دستورالعمل‌های مربوط به دستگاه خشک‌کن خود را دنبال کنید و هر از گاهی گوجه‌فرنگی‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که بیش از حد خشک نشده و نسوزند.

۴) از فر استفاده کنید

فر را در کمترین درجه حرارت خود قرار دهید. در صورت استفاده از فر برای تهیه برگه گوجه فرنگی احتمال خشک کردن بیش از حد گوجه‌فرنگی‌ها وجود دارد، بنابراین دمای فر را در محدوده ۶۵ درجه سانتی گراد تنظیم کنید، تا گوجه‌فرنگی‌ها فقط خشک شوند و فر آن‌ها را نسوزاند.

  • از سینی‌های پخت شیرینی و نان استفاده کنید. برای تکمیل فرآیند خشک کردن، ۱۲ تا ۲۴ ساعت زمان لازم است و احتمالاً باید گوجه‌فرنگی‌ها را به صورت دوره‌ای بررسی کنید تا مطمئن شوید که آن‌ها نسوخته‌اند.
  • گوجه‌فرنگی‌ها را پشت و رو کنید تا اطمینان حاصل شود که هر دو طرف آن‌ها به طور یکنواخت خشک می‌شوند. اگر فر شما حرارت را به صورت یکنواخت انتقال نمی‌دهد، به صورت مرتب جای سینی و یا گوجه‌فرنگی‌ها را تغییر دهید تا مطمئن شوید، به صورت یکنواخت و هم‌زمان خشک می‌شوند.

۵) از آفتاب برای خشک کردن گوجه فرنگی استفاده کنید

اگر در مکانی زندگی می‌کنید که در طول سال هوا اکثراً گرم و آفتابی است، می‌توانید از آفتاب برای تهیه برگه گوجه فرنگی کمک بگیرید.

  • گوجه‌فرنگی‌ها را در یک سینی پخت شیرینی بچینید، به آن‌ها ادویه زده و سپس سینی را در مکانی قرار دهید که زیر نور مستقیم خورشید است. برای جلوگیری از نشستن گردوغبار و یا حشرات روی گوجه‌فرنگی‌ها، آن‌ها را با یک لایه نازک پارچه‌ای یا حوله کاغذی بپوشانید و هنگامی که هوا سرد شد، سینی را به داخل خانه بیاورید. ممکن است زمان زیادی طول بکشد (بیشتر از ۴۸ ساعت)، اما نکته مهم این است که برای این نوع از خشک کردن از هیچ انرژی استفاده نخواهید کرد.
  • خشک کردن گوجه‌فرنگی‌ها توسط نور و گرمای خورشید همیشه، تکنیکی محبوب بوده است.

۶) گوجه‌فرنگی‌ها را قبل از خشك شدن کامل از موضع گرما دور كنید

خشک کردن گوجه‌فرنگی‌ها زمانی تکمیل می‌شود که کمی خمیده شده باشند و بافتی چرم مانند به رنگ قرمز سیر داشته باشند. در این مرحله باید بیشتر شبیه به یک کشمش باشند تا یک فلفل خشک‌شده و کمی حالت چسبناک داشته باشند.

 

مرحله سوم: ذخیره‌سازی برگه گوجه فرنگی

برگه گوجه فرنگی

۱) برگه گوجه فرنگی را در روغن ذخیره کنید

یکی از راه‌های محبوب برای ذخیره برگه گوجه فرنگی استفاده از روغن زیتون تازه است. یک کاسه و یا ظرف شیشه‌ای انتخاب کنید و برگه های گوجه‌فرنگی‌ها را داخل آن بریزید، سپس با روغن زیتون تازه، باقی ظرف را پر کنید.  اکنون ظروف را  در یخچال گذاشته و برای چندین ماه نگه دارید.

سیر خردشده یا طعم‌دهنده‌های دیگر مانند فلفل یا رزماری را نیز به ظرف اضافه کنید تا برگه گوجه فرنگی خوش‌طعم‌تر شود.

 

۲) برگه گوجه فرنگی را در کیسه زیپ‌دار قرار دهید

اگر گوجه‌فرنگی‌ها را خوب خشک کرده باشید، می‌توانید به مدت چندین ماه در کیسه‌های زیپ‌دار و  در قفسه یا یخچال نگه دارید. تقریباً نیمی از کیسه را پر کرده و تا حد ممکن هوای آن را خارج کنید تا بتوانید عمر مفید برگه های گوجه فرنگی را بالا ببرید.