هضم نخود سبز

خواص دارویی نخودفرنگی که برای سلامتی بدن معجزه می‌کند!

در این مقاله از وبلاگ چین چین قصد داریم تا با خواص دارویی نخودفرنگی آشنا شویم. تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفته است این نتیجه را به همراه داشته که کسانی که نخود فرنگی مصرف می‌کنند و از فولیک اسید سرشاری که در آن هست بهره می‌برند از مرگ ناشی از مشکلات قلبی و عروقی نجات پیدا می‌کنند. به خصوص اگر شما گیاه‌خوار هستید می‌توانید نخود فرنگی را به عنوان منبع اصلی پروتئین در نظر بگیرید. با ما همراه باشید تا با خواص دارویی نخودفرنگی‌ بیشتر آشنا شویم.

چرا باید نخودفرنگی را سحرآمیز برای سلامتی بدانیم؟

 اگر دوست ندارید سرطان بگیرید نخود فرنگی بخورید

سرطان برای اکثر مردم جهان کابوس است. یکی از خواص درمانی نخودفرنگی ضدسرطان بودن آن است به این علت که نخودفرنگی سرشار از ویتامین c بوده و مانع از تخریب سلول‌ها از طریق رادیکال‌های آزاد می‌شود. سرطان‌های زیادی از جمله سرطان سینه، تخمدان در خانم‌ها و سرطان پروستات و هورمون‌های جنسی و… منشا آن، کمبود ویتامین c است.

 نخودفرنگی برای کاهش وزن معجزه می‌کند

مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در نخودفرنگی وجود دارد که چربی‌سوزی بدن را بالا می‌برد که در نتیجه آن موجب تناسب اندام مصرف‌کننده خواهد شد. ویتامین‌های گروه B از جمله B1، B6 ،B2 و B3 کوره‌ای از آتش را در بدن به وجود می‌آورد که سوخت آن تنها با چربی‌های مضر بدن تامین می‌شود. محتوای فیبر موجود در نخود فرنگی مطمئناً به شما در کاهش وزن کمک می‌کند. فیبر به پر کردن معده و ایجاد سیری کمک می‌کند. احساس کامل در معده شما ساعت‌ها بعد از خوردن نخود فرنگی ادامه خواهد داشت، بنابراین شما هیچ ولع غذایی را تجربه نخواهید کرد.

 

خواص دارویی نخود فرنگی

 یکی از خواص دارویی نخودفرنگی ضدافسردگی بودن است

اگر احساس کسل بودن می‌کنید و یا حس افسردگی در شما به وجود آمده است تا می‌توانید نخودفرنگی بخورید زیرا ویتامین‌های موجود در آن موجب احساس نشاط و سرزندگی در فرد می‌شود و سرشار از پروتئین است که انرژی بدن را نیز تامین می‌کند.

 نخودفرنگی بخورید تا دیابت نگیرید

یکی از خواص دارویی نخودفرنگی که بسیار اعجاب‌انگیز است پایین بودن شاخص گلوکز بوده که باعث می‌شود شخص مصرف‌کننده نخودفرنگی به دیابت مبتلا نشود و قند خون را نیز به صورت دقیقی تنظیم می‌کند.

با پیری مبارزه می‌کند

نخود حاوی آنتی اکسیدان عالی است که می‌تواند اثر رادیکالهای آزاد را که مقصر اصلی روند پیری هستند خنثی کند. نخود فرنگی همچنین حاوی خاصیت ضد عفونی کننده است که ممکن است به بدن در جلوگیری از چین و چروک کمک کند. آنها همچنین منبع عالی ویتامین C  هستند که می‌توانند باعث تولید کلاژن در داخل لایه پوست شوند. کلاژن به خودی خود پروتئینی است که تشکیل بافت پوست را حفظ می‌کند و  مانع از  چین و چروک می‌شود.

دیابت و قند خون را کنترل می‌کند

نخود فرنگی یا نخود سبز شاخص گلیسمی نسبتا کمی دارد و پس از مصرف قند خون را افزایش نمی‌دهد. مقادیر بالای ویتامین C ،K ،A ، فیبر و پروتئین موجود در نخود فرنگی با کاهش هضم قند می‌تواند به کنترل قند خون افراد دیابتی کمک کند.

 چربی و فشار خون را کاهش می‌دهد

بیماری‌های قلبی عامل اصلی مرگ و میر در سال‌های اخیر است. پتاسیم و منیزیم موجود در نخود فرنگی باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود و  از بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند.

از کم خونی جلوگیری می‌کند

نخود فرنگی همچنین از کم خونی جلوگیری می‌کند.  فولات و آهن برای جلوگیری از بروز برخی از اختلالات مانند کم خونی از اهمیت بسیاری برخوردار است. نخود فرنگی حاوی مقداری آهن است که باعث تولید گلبولهای قرمز و عملکرد طبیعی خون می‌شود. بدون آهن، سلول های قرمز خون نمی‌توانند تشکیل شوند و این منجر به مواد مغذی ضعیف و حمل اکسیژن می شود که منجر به کم خونی می‌شود.

بافت‌های شکسته را ترمیم می‌کند.

عملکرد اصلی پروتئین ساخت بدن و ترمیم آن هنگام شکسته شدن است. نخود فرنگی از نظر پروتئین بسیار عالی است و  به عنوان بلوک ساختمان عمل می‌کند و آسیب را ترمیم می‌کند یا بافت‌های قدیمی را با بافت جدید تغییر می‌دهد. به همین دلیل است که مصرف پروتئین بسیار مهم است.

خواص دارویی نخودفرنگی

از سرماخوردگی پیشگیری می‌کند

مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، روی، مس و منگنز موجو در نخود فرنگی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری می‌کند.

زخم معده را درمان می‌کند

نخود سبز به دلیل مقادیر بالای فیبر هضم غذا را بهبود می‌بخشد، زخم معده را درمان می‌کند و به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. در واقع فیبر موجود در نخود فرنگی خطر ابتلا به بیماری های شایع گوارشی مانند بیماری التهابی روده، سندرم روده تحریک پذیر و سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.  تحقیقات نشان داده که پلی فنولی به نام کومسترول در نخود فرنگی وجود دارد که برای پیشگیری از ابتلا به سرطان معده مفید می‌باشد.

 یبوست را درمان می‌کند

نخود فرنگی حاوی فیبر بالایی است که برای دستگاه گوارش مهم است و باعث بهبود حرکات روده می‌شود. به همین دلیل است که مصرف سبزیجاتی مثل نخود فرنگی می‌تواند به خلاص شدن از یبوست کمک کند.

 نخود فرنگی برای بدنسازی مفید است

نخود فرنگی حاوی مقادیر بالایی نشاسته طبیعی و پروتئین است که برای عضله سازی مفید می باشد و ارزش غذایی بسیار بالایی به ویژه برای ورزشکاران و بدنسازان دارد.

زنان در دوره بارداری نباید از خواص دارویی نخودفرنگی غافل شوند!

فولاتی که در نخودفرنگی وجود دارد موجب سلامتی سیستم ایمنی بدن مادر می‌شود و از نارسایی‌های عصبی نوزاد نیز جلوگیری می‌کند. در مطلبی دیگر خواص گوجه فرنگی و مصرف آن در دوران بارداری را منتشر کرده‌ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست!

خواص دارویی نخودفرنگی

پیشنهاد ویژه

در انتخاب نخودفرنگی تازه و با کیفیت که مواد غذایی آن حفظ شده و خاصیت خود را در حین فرآوری از دست نداده باشد، دقت کنید. کنسرو نخودفرنگی  با استفاده از به‌ روزترین تکنولوژی‌های دنیا تهیه شده و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد تا در حفظ سلامت خانواده‌های ایرانی گامی کوچک را برداشته باشد. شما می‌توانبد به دلخواه از نخود فرنگی در تهیه  سوپ لوبیا چیتی مکزیکی، سالاد و … استفاده کنید. نخود فرنگی از جمله سبزیجاتی است که نفاخ است همین موضوع باعث شده تا برخی افراد با وجود علاقه شدید به نخود سبز، قید خوردن آن را بزنند اما در مقاله “ هضم نخود سبز : آیا نخود سبز نفاخ است؟ “به شما توضیح دادیم چگونه هم نخود سبز را مصرف کنید و هم از گزند نفاخ آن دور بمانید!

این مقاله را در  لینکدین چین چین دنبال کنید!