تقویت هوش و حافظه با استفاده از مصرف مواد غذایی طبیعی از هر راهکار دیگری بهتر است. مصرف مواد غذایی خوب علاوه بر سلامت جسمانی برای سلامت روانی شما هم مفید است. مغز شما هم همانند قلب، ریه‌ها و ماهیچه‌ها به مواد مغذی نیاز دارد. ولی کدام دسته از مواد غذایی به طور خاص برای شاد ماندن بافت خاکستری مغز و تقویت هوش و حافظه مهم هستند؟

۱ موادغذایی سبوسدار را انتخاب کنید

مانند تمامی قسمت‌های دیگر بدن، مغز نمی‌تواند بدون انرژی کار کند. توانایی تمرکز بر روی موضوعات از منبعی کافی و پایدار از انرژی می‌آید که به شکل گلوکز موجود در خون به مغز انسان می‌رسد.
برای این منظور موادغذایی سبوس‌دار با قند پایین را انتخاب کنید که موجب آزاد شدن آرام گلوکز در جریان خون شما شده و شما را از نظر ذهنی در طول روز هشیار نگه می‌دارند. کورن‌فلکس‌ها و غلات قهوه‌ای‌رنگ، سبوس گندم، نان‌های غله‌دار و پاستای قهوه‌ای را انتخاب کنید.

۲ ماهیهای روغنی بخورید

بدن انسان قادر به تولید اسیدهای چرب مهم نبوده و باید از طریق رژیم غذایی آن را به بدن برساند. موثرترین چربی‌های امگا ۳ به طور طبیعی در ماهی‌های روغنی به شکل EPA و DHA یافت می‌شوند. منابع خوب شامل روغن برزک، روغن سویا، روغن دانه‌ی کدوحلوایی، روغن گردو و دانه‌های سویا هستند.
این مواد برای عملکرد سالم مغز، قلب، مفاصل و سلامت کلی بدن مفید هستند. ماهی روغنی حاوی EPA و DHA به صورت آماده بوده که مصرف آن‌ها را برای بدن آسان می‌کند.
منابع اصلی ماهی‌های روغنی شامل سالمون، قزل‌آلا، شاه‌ماهی، ساردین و ماهی دودی هستند. سطوح پایین DHA در بدن را با میزان بالاتری از خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و از دست دادن حافظه مرتبط دانسته‌اند.

۳ . با بلوبری پرخوری کنید

تحقیقات علمی دانشگاه تافتز آمریکا نشان می‌دهد که مصرف بلوبری می‌تواند در بهبود حافظه و یا به تعویق انداختن از دست دادن حافظه‌ی کوتاه‌مدت موثر باشد. این میوه به وفور در دسترس است، پس هیج بهانه‌ای برای نخوردن‌ش وجود ندارد.

۴. تقویت هوش و حافظه با گوجه‌ فرنگی

شواهد زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند لیکوپن، آنتی‌اکسیدان قوی موجود در گوجه‌ فرنگی می‌تواند به محافظت سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد که در جریان بیماری‌های زوال عقل و به ویژه‌ آلزایمر رخ‌می‌دهد کمک کند.

۵. با مصرف ویتامین‌ها سرزنده شوید

انواع خاصی از ویتامین B، B6 و B12  و اسیدفولیک به عنوان عوامل کاهش هموسیستئین‌ در خون شناخته می‌شوند. زمانیکه میزان هموسیستئین در خون بالا برود خطر بروز سکته، اختلال شناختی و آلزایمر نیز بالا می‌رود.
تحقیقی بر روی گروهی از بیماران مسن با اختلالات شناختی نشان داد که پس از دو سال استفاده‌ی مداوم از ویتامین‌های B6 و B12 و اسیدفولیک، میزان تحلیل رفتن مغز به نسبت قابل‌توجهی در مقایسه با درمان با داروی کاذب کاهش داشته است.

۶. با انگور سیاه خود را تقویت کنید

مدت زمان زیادی‌ست که گفته می‌شود ویتامینC  قدرت بالا بردن چابکی ذهن را دارد. یکی از بهترین منابع این ویتامین حیاتی انگور سیاه است.

۷. تخمه‌ی کدو حلوایی بخورید

فقط یک مشت تخمه کدوحلوایی برای تامین مقادیر مورد نیاز روزانه‌ی شما به زینک کافی است. زینک ماده‌ای حیاتی برای بهبود حافظه و مهارت‌های فکر کردن است.

۸. روی بروکلی حساب کنید

منبعی غنی از ویتامین  K، که به توان بالا بردن عملکرد شناختی و بهبود قوای ذهنی شناخته می‌شود.

۹. روی غذاهایتان ترخون بریزید

ترخون شهرتی قدیمی در بهبود حافظه دارد و علیرغم اینکه بیشتر تحقیقات بر روی روغن ترخون تمرکز دارند، افزودن ترخون تازه به رژیم غذایی هم ارزش امتحان کردن دارد.

۱۰. زنده باد آجیل!

تحقیقات نشان می‌دهند مصرف خوب و به‌اندازه‌ی ویتامین  Eمی‌تواند به پیشگیری از اختلالات شناختی به ویژه در افراد مسن کمک کند. آجیل به همراه سبزیجات با برگ‌های سبز، مارچوبه، زیتون، انواع تخمه، تخم‌مرغ، برنج قهوه‌ای و غلات سبوس‌دار منابع خوبی از ویتامین E  به حساب می‌آیند.

مکمل‌های تقویت هوش و حافظه

گرچه تحقیقات در مورد ارتباط رژیم غذایی و بیماری زوال عقل هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، شماری از ارتباطات مهم میان موادغذایی و سلامت مغز وجود دارند که ارزش بررسی دارند.
داشتن رژیم غذایی سالم و مغذی بهترین شانس مغز ما برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هاست. چنانچه به هر دلیلی رژیم غذایی شما نامتعادل است ممکن است بخواهید مصرف مکمل‌های مولتی‌ویتامین و مواد معدنی و یک اسید چرب امگا ۳ را به منظور تامین برخی مواد اساسی برای بدن‌تان در نظر بگیرید.
اگر به مصرف مکمل‌های غذایی فکر می‌کنید بهترین روش مشورت با دکتر و یا یک متخصص شایسته‌ی سلامت و تغذیه است.